Τεχνολογία - Πληροφορική

Μόνο 1 στους 5 influencers δηλώνει πότε μια ανάρτηση αποτελεί διαφήμιση

smartphone-ads

Μόλις το ένα πέμπτο των influencers (20%) αναφέρει ξεκάθαρα και συστηματικά, ότι οι αναρτήσεις του αποτελούν προϊόν διαφήμισης, ενώ - την ίδια στιγμή - σχεδόν όλοι (97%) αναρτούν περιεχόμενο, για το οποίο έχουν πληρωθεί. Αυτό προκύπτει, μεταξύ άλλων, από την έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των εθνικών Αρχών προστασίας του καταναλωτή 22 κρατών-μελών, καθώς και της Νορβηγίας και της Ισλανδίας.

Οι influencers έχουν τεθεί στο μικροσκόπιο της Επιτροπής εδώ και καιρό, με την Ε.Ε. να προσπαθεί, μέσω της έρευνας της, να εντοπίσει προωθήσεις προϊόντων και σχετικές μαρτυρίες, που παραπλανούν τους καταναλωτές. Να σημειωθεί ότι το μάρκετινγκ των influencers μέσα από τα social media έχει καταστεί πυλώνας της ψηφιακής οικονομίας, με την αξία του να προσεγγίζει τα €20 δισ. το 2023.

Στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής οι influencers-Η αξία του μάρκετινγκ των influencers προσέγγισε τα €20 δισ. το 2023

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Επιτροπής, οι influencers, που ασκούν συνήθεις εμπορικές δραστηριότητες, όπως μέσω εμπορικών συμφωνιών για τη διαφήμιση προϊόντων ή υπηρεσιών, θεωρούνται έμποροι βάσει της νομοθεσίας της Ε.Ε. για την προστασία των καταναλωτών. Υποχρεούνται, λοιπόν, να αποκαλύπτουν ότι ασκούν διαφημιστική δραστηριότητα με διαφανή τρόπο. Πάντως, τα αποτελέσματα της έρευνας που διενεργήθηκε, τα οποία δημοσιοποιήθηκαν χθες, μάλλον συνηγορούν για το αντίθετο.

Διαφημιστικό περιεχόμενο

Η έρευνα, η οποία έλεγξε τις αναρτήσεις 576 influencers σε μεγάλες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, διαπίστωσε ότι σχεδόν όλοι (το 97%) δημοσιεύουν εμπορικό περιεχόμενο, αλλά μόνο ένας στους πέντε αναφέρει συστηματικά ότι το περιεχόμενό είναι διαφημιστικό.

Το 78% των verified influencers, που ελέγχθηκαν, ασκούσαν εμπορική δραστηριότητα, ωστόσο, μόνο το 36% ήταν εγγεγραμμένοι ως έμποροι σε εθνικό επίπεδο. Το 30% δεν παρείχε στοιχεία της εταιρείας στις αναρτήσεις του, όπως διεύθυνση e-mail, όνομα εταιρείας, ταχυδρομική διεύθυνση ή αριθμό εγγραφής. Το 38% από αυτούς δεν χρησιμοποίησαν τις “ετικέτες πλατφόρμας”, που χρησιμεύουν για την αποκάλυψη του εμπορικού περιεχομένου, όπως η ένδειξη “συνεργασία επί πληρωμή” στο Instagram. Αντίθετα, οι influencers επέλεξαν διαφορετική διατύπωση, όπως “συνεργασία” (16%) ή “εταιρική σχέση” (15%).

Σύμφωνα με την έρευνα της Επιτροπής, το 40% των influencers υποστηρίζει τα δικά του προϊόντα, υπηρεσίες ή brands. Το 60% αυτών δεν αποκάλυψε με συνέπεια ή καθόλου, ότι επρόκειτο για πληρωμένες διαφημίσεις. Επιπλέον, το 44% των influencers είχε δικούς του ιστότοπους, από τους οποίους η πλειοψηφία ήταν σε θέση να πουλήσει απευθείας.

Όπως γνωστοποίησε η Επιτροπή, για 358 influencers θα προχωρήσει σε περαιτέρω έρευνα. Η Επιτροπή θα αναλύσει τα αποτελέσματα της έρευνας και υπό το πρίσμα των νομικών υποχρεώσεων των πλατφορμών στο πλαίσιο του DSA, θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα επιβολής, ανάλογα με την περίπτωση.

Να σημειωθεί ότι αρκετοί influencers ήταν ενεργοί σε διαφορετικές πλατφόρμες κοινωνικών μέσων: 572 είχαν δημοσιεύσεις στο Instagram, 334 στο TikTok, 224 στο YouTube, 202 στο Facebook, 82 στο X (πρώην Twitter), 52 στο Snapchat και 28 στο Twitch.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Περισσότερα