Έρευνες - Μελέτες

Η τεχνολογία “επιταχυντής” για τον εγχώριο κλάδο των Logistics

technology1new11

Έντονο αποτύπωμα έχουν αφήσει στον εγχώριο τομέα των χερσαίων Logistics, οι τεχνολογικές εξελίξεις. Η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων του κλάδου και συγκεκριμένα το 75%, ξεχωρίζει τις τεχνολογικές εξελίξεις ως εξέχουσα παράμετρο, η οποία επηρέασε θετικά την πορεία τους.

Για το 75% των εταιρειών του τομέα, τη μεγαλύτερη θετική συνέπεια στη λειτουργία του, είχαν οι τεχνολογικές εξελίξειςΣύμφωνα με σχετική μελέτη της Εθνικής Τράπεζας (ΕΤΕ), ο δεύτερος παράγοντας μετά από τις τεχνολογικές εξελίξεις,  που είχε θετική επίδραση στον κλάδο των Logistics, ήταν η συμμετοχή σε ευρύτερα δίκτυα (44%) και η απελευθέρωση των οδικών μεταφορών (37%).

Η μελέτη της ΕΤΕ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι επιχειρήσεις χερσαίων υπηρεσιών διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) αποδείχθηκαν ιδιαίτερα ανθεκτικές στη διάρκεια της κρίσης. Συγκεκριμένα, ανέβασαν τη συνεισφορά τους στο ελληνικό ΑΕΠ στο 2,9% το 2016 από 2,5% το 2008, ενώ εμφανίζουν σημάδια σύγκλισης με τα ευρωπαϊκά δεδομένα (3,4% του ΑΕΠ). Η νέα μελέτη, που συνέταξε η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας, εστιάζει στον εντοπισμό των κινητήριων δυνάμεων, που έχουν τεθεί σε λειτουργία - κυρίως από τις επενδύσεις της COSCO και την ανάπτυξη δικτύων από εταιρείες logistics (4PL) - αλλά και των παραγόντων, που φρενάρουν την ανάπτυξη του κλάδου (κυρίως εμπόδια θεσμικής φύσης). Βασικό συμπέρασμα της ανάλυσης είναι η ισχυρή ανάπτυξη, που αναμένεται να έχει ο κλάδος την επόμενη πενταετία.

Αύξηση ζήτησης
Εστιάζοντας στη μελλοντική προοπτική του κλάδου, η δυναμική του διατηρείται σε υψηλές ταχύτητες. Συγκεκριμένα, η ζήτηση για τις υπηρεσίες του κλάδου αναμένεται να αυξηθεί κατά 30% - 40% κατά την επόμενη πενταετία (βάσει της πρόθεσης αυξημένου outsourcing), με ακόμα μεγαλύτερη επίδραση αν καλυφθεί το σημαντικό κενό ενημέρωσης. Παράλληλα, αναμένεται ευνοϊκή επίδραση από μια σειρά εξωγενών παραγόντων, που θα λειτουργήσουν ως επιταχυντές για τον κλάδο κατά την επόμενη πενταετία, κυρίως η συμμετοχή σε ευρύτερα δίκτυα 4PL και η αναβαθμισμένη παρουσία της COSCO.

Η έρευνα ανέδειξε το θεσμικό πλαίσιο ως παράμετρο - κλειδί για να απελευθερωθεί η ανάπτυξη του κλάδου, καθώς το 40% του τομέα δηλώνει ότι το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του κλάδου συνεχίζει να δρα ανασχετικά, ενώ, ως σημαντική ευκαιρία για το μέλλον, ξεχωρίζει η περαιτέρω απελευθέρωση των οδικών μεταφορών. 

Ωστόσο, η θετική συνολική εικόνα κρύβει έντονες ανομοιογένειες μεταξύ των μεγεθών επιχειρήσεων. Αξιοποιώντας τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα σε όρους ευελιξίας και ανταγωνιστικότητας, οι μεσαίες επιχειρήσεις ξεχωρίζουν τόσο για την πορεία βασικών μεγεθών (πωλήσεων και απομόχλευσης), όσο και σε όρους αριθμοδεικτών (ταχύτητας κυκλοφορίας ενεργητικού, ROA, Debt/Ebitda).

Στο μεταξύ, θετικές εμφανίζονται οι προοπτικές ζήτησης για τον κλάδο, καθώς πρόθεση ανάθεσης των εργασιών logistics σε εξειδικευμένες εταιρείες, κατά την επόμενη πενταετία, δηλώνει ποσοστό άνω του 10% των βιομηχανικών και εμπορικών ΜμΕ, με το ποσοστό να φτάνει το 15% για τις μεσαίες επιχειρήσεις. Η αυξημένη αυτή ζήτηση μπορεί δυνητικά να προσφέρει κέρδη και στις δύο πλευρές, καθώς αφενός θα αυξήσει τις πωλήσεις του κλάδου logistics κατά 30% - 40% την επόμενη πενταετία, αφετέρου μπορεί να ενισχύσει την αποδοτικότητα των επιχειρήσεων - πελατών. 

Θεσμικό πλαίσιο
Αν και η συνεισφορά των νομοθετικών αλλαγών των τελευταίων ετών κρίνεται συνολικά θετική, ωστόσο, δεν είναι επαρκής. Βάσει της έρευνας, το 40% του τομέα δηλώνει ότι το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του κλάδου συνεχίζει να δρα ανασχετικά, με το ποσοστό αυτό να ανέρχεται στο 59% στις μεσαίες επιχειρήσεις. Επιπλέον, το 15% του τομέα θεωρεί ως σημαντικότερη ευκαιρία για το μέλλον, την περαιτέρω απελευθέρωση των οδικών

μεταφορών. Το βασικό αίτημα είναι η απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου, το οποίο θα πρέπει να είναι ενιαίο για όλες τις άδειες ΔΧ (παλιές και νέες).