Έρευνες - Μελέτες

1 στους 2 καταναλωτές ανησυχεί για κατάχρηση των προσωπικών δεδομένων

datanew1

Έλλειμμα εμπιστοσύνης υφίσταται, σήμερα, μεταξύ καταναλωτών και εταιρειών, με τους πρώτους να μην εμπιστεύονται τις δεύτερες για τη διαχείριση και προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Μάλιστα, το ήμισυ των καταναλωτών πιστεύει ότι οι εταιρείες δεν είναι ειλικρινείς σχετικά με τη χρήση των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και φοβάται ότι οι επιχειρήσεις δεν είναι σε θέση να τα προστατεύσουν επαρκώς. Για την ακρίβεια, μόνο ένας στους πέντε καταναλωτές (το 20%) εκτιμά ότι οι επιχειρήσεις ακολουθούν τη σωστή στρατηγική για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Αυτή η διαπίστωση θεωρείται ιδιαίτερα ανησυχητική, δεδομένου ότι το 71% έως 79% των καταναλωτών δηλώνουν ότι είναι απίθανο να μοιραστούν προσωπικά δεδομένων με μια εταιρεία που δεν εμπιστεύονται.

Το έλλειμμα εμπιστοσύνης ναρκοθετεί την παγκόσμια ανάπτυξη μιας αγοράς τρισεκατομμυρίων δολαρίων, αυτήν των Big Data AnalyticsΤο έλλειμμα εμπιστοσύνης μπορεί να ναρκοθετήσει την τεράστια δυναμική του ψηφιακού μετασχηματισμού της οικονομίας, που φέρνουν τα Big Data Analytics, τα οποία στηρίζονται ακριβώς στην ανάλυση και επεξεργασία μεγάλου όγκου δεδομένων. Όπως υπογραμμίζουν οι αναλυτές, πρόκειται για ένα “κρυφό εμπόδιο” στην ανάπτυξη μιας αγοράς τρισεκατομμυρίων δολαρίων, αυτήν των Big Data Analytics. Ο φόβος για την κατάχρηση προσωπικών δεδομένων και τα περιστατικά παραβίασης τους, σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε το Boston Consulting Group Henderson Institute, θέτουν σε κίνδυνο περίπου το ένα τρίτο των εσόδων των εταιρειών. 

Μείωση δαπανών
Σύμφωνα με την έρευνα του BCG Henderson Institute (Bridging the Trust Gap: The Hidden Landmine in Big Data), οι καταναλωτές θα περικόψουν ή θα μειώσουν σημαντικά τις δαπάνες τους, εάν πιστεύουν ότι μία εταιρεία κάνει κακή χρήση των προσωπικών τους δεδομένων. Αυτό, όπως διαπιστώνει η μελέτη, που διενεργήθηκε σε δείγμα 8.000 καταναλωτών σε ΗΠΑ και Δυτική Ευρώπη, μπορεί να έχει δραματικές συνέπειες για τα έσοδα των επιχειρήσεων ανά τον κόσμο. Σε μία πρώτη φάση, η απόσυρση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών μπορεί να επιφέρει μείωση των εσόδων μιας επιχείρησης κατά 5% έως 8% (τον πρώτο χρόνο από την απόφαση των πελατών να αποσύρουν την εμπιστοσύνη τους από μία εταιρεία εξαιτίας κρουσμάτων κατάχρησης των προσωπικών δεδομένων).

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι, εφόσον αυτό το έλλειμμα εμπιστοσύνης γίνει πιο βαθύ, η κατάχρηση των προσωπικών δεδομένων μπορεί να ψαλιδίσει τα έσοδα των εταιρειών κατά 10% έως 25% τον πρώτο χρόνο και κατά 5% έως 15% τον δεύτερο. 

Κατάχρηση δεδομένων
Η έρευνα διευκρινίζει ότι με τον όρο “κατάχρηση προσωπικών δεδομένων” περιγράφεται εκείνη η κατάσταση, κατά την οποία οι καταναλωτές βιώνουν μια ανεπιθύμητη έκπληξη όσον αφορά τη συλλογή και χρήση των δεδομένων τους. Μάλιστα, η έρευνα διαπιστώνει ότι οι καταναλωτές αντιδρούν αρνητικά σε αυτές τις εκπλήξεις, ακόμα κι όταν η χρήση τους είναι στην πραγματικότητα καλοπροαίρετη.

Η ανησυχία των καταναλωτών σχετικά με την κατάχρηση των δεδομένων παραμένει σε υψηλά επίπεδα σε όλες τις ηλικιακές κατηγορίες και όλες τις χώρες. Οι καταναλωτές, που δήλωσαν ότι ανησυχούν για την ανταλλαγή προσωπικών δεδομένων στο Διαδίκτυο, αυξήθηκε από 83% το 2013 σε 86% το 2015 στις ΗΠΑ. “Ενώ υπάρχουν διαφορές μεταξύ των ΗΠΑ και των ευρωπαϊκών χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα, οι δυνητικές απώλειες εσόδων είναι συγκρίσιμες”, αναφέρει η έρευνα. Διαπιστώνει δε ότι “πολλές εταιρείες βρίσκονται σε πορεία σύγκρουσης με τους πελάτες τους, όταν επιχειρούν να χρησιμοποιήσουν τα δεδομένα τους με νέους τρόπους”.

Οι αναλυτές καταλήγουν στο συμπέρασμα πως, αν οι εταιρείες δεν κάνουν κάτι για να αντιμετωπίσουν αυτό το “τοξικό περιβάλλον της δυσπιστίας”, που περιβάλλει τη χρήση των δεδομένων, οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν κάθε πιθανή χρήση των δεδομένων τους με καχυποψία.