Έρευνες - Μελέτες

Μόλις 1 στους 5 Έλληνες on-line αγοραστές ψωνίζει και τρόφιμα μέσω e- σουπερμάρκετ

ecommercenew

Μικρή παραμένει η διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου για τα είδη σουπερμάρκετ στην Ελλάδα, καθώς μόλις 1 στους 5 Έλληνες on-line αγοραστές, περίπου το 3% του συνολικού πληθυσμού, αγοράζει και τρόφιμα μέσω ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ. Την ίδια στιγμή, το 17% των αγοραστών σουπερμάρκετ έχουν αγοράσει τουλάχιστον ένα προϊόν μέσω διαδικτύου τον τελευταίο χρόνο.

Η τάση είναι μεν αυξητική αλλά με αργούς ρυθμούς, καθώς - το 2013 - 1 στους 6 Έλληνες καταναλωτές σουπερμάρκετ είχε δηλώσει ότι αγόρασε έστω μία φορά κάποιο προϊόν, που πριν το αγόραζε συνήθως σε καταστήματα σουπερμάρκετ.

Τα στοιχεία προκύπτουν από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το οποίο ολοκλήρωσε πρόσφατα μελέτη για την εξέταση της κατάστασης αγοράς των ελληνικών ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ, με δείγμα 400 e-shoppers (αγοραστές μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων) απ’ όλη την Ελλάδα. Τα αποτελέσματα σκιαγραφούν τη σημερινή κατάσταση της αγοράς των ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ και το προφίλ του Έλληνα e-shopper.

Σύμφωνα με την έκθεση, το 54% όσων αγοράζουν και τρόφιμα, μέσα από ηλεκτρονικά κανάλια, δηλώνει ότι τον επόμενο χρόνο θα αυξήσει τις αγορές του μέσω Ιnternet, ενώ το 21% θα τις αυξήσει σε ποσοστό πάνω από 15%.

Σημειώνεται ότι, διεθνώς, το ηλεκτρονικό εμπόριο για τα είδη σουπερμάρκετ, παρ’ ότι διατηρεί χαμηλά μερίδια αγοράς παρουσιάζει αξιόλογη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Έρευνα της Boston Consulting Group εκτιμά ότι η παγκόσμια αγορά των ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ θα αναπτυχθεί από $36 δις σήμερα, σε $100 δις ως το 2018.

Στην Ελλάδα, πάντως, τουλάχιστον επί του παρόντος, το ποσοστό των πωλήσεων μέσω διαδικτύου για τα είδη σουπερμάρκετ παραμένει χαμηλότερο του 0,5%.

Όσον αφορά το τι αγοράζουν οι Έλληνες από τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, τα προϊόντα που προτιμούν αφορούν, κυρίως, είδη προσωπικής υγιεινής, απορρυπαντικά, καθαριστικά για το σπίτι, αναψυκτικά, καφέδες, βρεφικά προϊόντα, είδη για κατοικίδια, είδη σπιτιού και δευτερευόντως συσκευασμένα τρόφιμα.

Τα social media
Στο πλαίσιο της μελέτης, εξετάστηκε και ο σημαντικός ρόλος που παίζουν τα social media στην πρόθεση για αγορά επωνύμων προϊόντων και στην πρόθεση για αγορά από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ. Σύμφωνα με τη μελέτη, τα επώνυμα προϊόντα έχουν μεγαλύτερη σύνδεση-engagement με το κοινό σε σχέση με τις αλυσίδες σουπερμάρκετ, με το 74% του δείγματος να ακολουθεί μία μάρκα προϊόντος στα social media και το 50% να προτείνει κάποιο προϊόν μέσω των social media. Αντίθετα, οι αλυσίδες σουπερμάρκετ προηγούνται στην πρόθεση για αγορά, καθώς το 55% του δείγματος θεωρεί πιο πιθανό να αγοράσει από μία αλυσίδα που ακολουθεί στα social media, έναντι του 28% που θεωρεί πιο πιθανό να αγοράσει ένα brand που ακολουθεί στα social media. Τα αποτελέσματα αυτά δείχνουν πως, όπως και στο φυσικό περιβάλλον, έτσι και στο ηλεκτρονικό, θα πρέπει να υπάρξουν συνδυασμένες ενέργειες βιομηχανίας και λιανεμπορίου για να επιτευχθεί το βέλτιστο αποτέλεσμα πωλήσεων.

Τέλος, όσον αφορά τους λόγους, που ωθούν τους Έλληνες να δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, αυτοί συνδέονται με τις μειωμένες τιμές, τη γρήγορη παράδοση, την παράδοση σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή, τη δυνατότητα σύγκρισης τιμών και εναλλακτικών τρόπων πληρωμής. Επίσης, οι καταναλωτές εκτιμούν το γεγονός ότι έχουν τη δυνατότητα για πολλούς τρόπους πληρωμής, αλλά και την επιστροφή προϊόντων.