Έρευνες - Μελέτες

“Κολλημένοι” με το tablet, έξι στους δέκα Έλληνες - Με ποια κριτήρια επιλέγουν συσκευή οι καταναλωτές

tabletnew2013_s





“Εθισμένοι” με το tablet τους, αποδεικνύονται οι Έλληνες καταναλωτές, καθώς πλέον περισσότεροι από έξι στους δέκα (ποσοστό 65%) χρησιμοποιούν τις δημοφιλείς συσκευές σε καθημερινή βάση. Οι άντρες φαίνεται να κάνουν πιο συχνά χρήση των tablets από ό,τι οι γυναίκες, ενώ πολύ υψηλή χρήση παρατηρείται και στις ηλικίες 25-34. Πάντως, όπως διαπιστώνει σε σχετική πανελλαδική έρευνά της η GfK Hellas, οι υψηλές προσδοκίες έφεραν χαμηλή ικανοποίηση των καταναλωτών από την αγορά των tablets. Για του λόγου το αληθές, σύμφωνα με την έρευνα, που διενεργήθηκε το διάστημα 10 Ιανουαρίου 2014 - 6 Φεβρουαρίου 2014, μόνο 4 στους 10 από τους πρόσφατους αγοραστές δηλώνουν απόλυτα ικανοποιημένοι από το προϊόν που επέλεξαν, με αντίστοιχο ποσοστό να είναι εκείνοι που το προϊόν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες τους. Περαιτέρω, μόνο το 37% των ερωτώμενων θα συνιστούσαν το tablet που αγόρασαν με απόλυτη βεβαιότητα.

Η έρευνα, που διεξήχθη μεταξύ χρηστών ηλεκτρονικού υπολογιστή ή tablet, αγορασμένα τους τελευταίους 7 μήνες, έδειξε ότι η δυσκολία στη χρήση, τα τεχνικά προβλήματα που παρουσιάζουν, καθώς και η ταχύτητα είναι οι βασικοί λόγοι δυσαρέσκειας.

Στην έρευνα της GfK Hellas, με αντικείμενο ακριβώς το “ταξίδι” του καταναλωτή προς την τελική του απόφαση για τη αγορά tablet, αποτυπώνεται μια σημαντική αγοραστική τάση: σημαντικό παράγοντα στην τελική απόφαση αγοράς αποτελούν οι πωλητές εντός του καταστήματος, με κύριο κριτήριο αγοράς τα τεχνικά χαρακτηριστικά του προϊόντος.

Έτσι, μπορεί ένας στους τρεις επισκέπτεται την ιστοσελίδα των καταστημάτων, για να ενημερωθεί για τα προϊόντα πριν από την τελική απόφαση, ωστόσο, οι πωλητές στα καταστήματα εξακολουθούν να επηρεάζουν σημαντικά την απόφαση του καταναλωτή.  

Τεχνικά χαρακτηριστικά
Όσον αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά, που παίζουν βαρύνοντα ρόλο για την αγορά ενός tablet, το μέγεθος της οθόνης, το λειτουργικό, η τιμή και η ποιότητα της οθόνης είναι τα τέσσερα βασικά συστατικά που αποτελούν τους βασικούς παράγοντες/κριτήρια επιλογής. Αναφορικά με τη χρήση η έρευνα διαπιστώνει ότι αυτή περιορίζεται συνήθως στο σπίτι, καθώς οκτώ στους δέκα δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το tablet συνήθως στο σπίτι και δεν το μοιράζονται με φίλους ή συγγενείς εκτός σπιτιού.

Μεγέθη αγοράς
Τα tablets αποκτούν πλέον και στην Ελλάδα κρίσιμη μάζα, ικανή να φέρει διαφοροποιήσεις στην ίδια τη δομή της αγοράς των συσκευών. Ενδεικτικό είναι ότι το 2013 τα tablets κατέγραψαν εντυπωσιακό ρυθμό ανάπτυξης, της τάξης του 260%, σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα. Συγκεκριμένα, η αγορά των tablets, σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα της GfK στην Ελλάδα ανήλθε το 2013 σε 430.000 από 120.000 το 2012, αγγίζοντας σε αξία τα €93 εκατ. Ο δε συγκεκριμένος ρυθμός ανάπτυξης είναι - και μάλιστα με διαφορά - ο ταχύτερος στην εγχώρια αγορά των συσκευών. Μάλιστα, σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, το ανοδικό σερί των tablets δεν αποτελεί περαστική μόδα, αφού και για φέτος, οι αναλυτές προσβλέπουν σε αύξηση της αγοράς κατά 50%. 

Τα στοιχεία της GfK επιβεβαιώνουν τη στροφή των Ελλήνων καταναλωτών προς τις πιο φθηνές συσκευές, αφού το 66% των tablets - που πωλήθηκαν στην αγορά το 2013 - ήταν σε τιμή κάτω από €200, 31% κάτω από €100, ενώ το 26% των συσκευών ήταν στην τιμή των €200 - 500.  

Οι αναλυτές της GfK Hellas σχολιάζουν ότι σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα έχει αλλάξει η δομή του ανταγωνισμού, η μέση τιμή της κατηγορίας και η τάση των προϊοντικών χαρακτηριστικών. Ήδη, ο ολιγοπωλιακός χαρακτήρας της αγοράς το περασμένο έτος έδωσε τη θέση του φέτος σε μια πληθώρα brands, με περισσότερες από 10 εξ αυτών να καταλαμβάνουν μερίδιο άνω του 3%. 


Νατάσα Φραγκούλη 
fragouli@sepe.gr

 Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας - ΣΕΠΕ, 2008 - 2014