Νέα

Η Ευρώπη ενισχύει τα δικαιώματα των καταναλωτών κατά την ψηφιακή μετάβαση

peoplewalk

Ένα νέο θεματολόγιο για τους καταναλωτές συντάσσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, θέλοντας να ενισχύσει τα δικαιώματα των πολιτών κατά την ψηφιακή μετάβαση. Στόχος του νέου θεματολογίου είναι να ενδυναμώσει τους Ευρωπαίους καταναλωτές, ώστε να παίξουν ενεργό ρόλο στην πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση.

 

Στο στόχαστρο της Ε.Ε. τίθενται οι online πρακτικές, που δεν σέβονται το δικαίωμα των καταναλωτώνΤο θεματολόγιο αποσκοπεί, επίσης, να βελτιώσει την προστασία και την ανθεκτικότητα των καταναλωτών στον καιρό της πανδημίας της νόσου COVID-19, αλλά και μετά από αυτήν, ύστερα από τις σημαντικές προκλήσεις, που δημιουργήθηκαν στην καθημερινή ζωή των καταναλωτών. Συγκεκριμένα, το θεματολόγιο θέτει προτεραιότητες και βασικά σημεία δράσης, που θα πρέπει να προωθήσουν από κοινού τα κράτη - μέλη τα επόμενα 5 έτη σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο.

 

Θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μια νέα νομοθετική πρόταση με στόχο την καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τη βιωσιμότητα, την προσαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας στον ψηφιακό μετασχηματισμό, καθώς και ένα σχέδιο δράσης για την ασφάλεια των προϊόντων σε συνεργασία με την Κίνα.

 

Βασικός πυλώνας του νέου θεματολογίου είναι τα δικαιώματα των καταναλωτών, κατά την κρίση που προκάλεσε η νόσος COVID-19. Είτε πρόκειται για περιπτώσεις εξαπάτησης στο Διαδίκτυο, είτε για ματαίωση ταξιδιωτικών κρατήσεων, η πανδημία έχει επιπτώσεις σε πολλούς τομείς της ζωής των καταναλωτών. Η Επιτροπή θα αναλύσει τον μακροπρόθεσμο αντίκτυπο της νόσου COVID-19 στις καταναλωτικές συνήθειες των Ευρωπαίων, χρησιμοποιώντας τα αποτελέσματα της ανάλυσης αυτής ως βάση για μελλοντικές πρωτοβουλίες πολιτικής.

 

Πέντε τομείς

Συνολικά, το νέο θεματολόγιο για τους καταναλωτές παρουσιάζει ένα όραμα της Ε.Ε. από το 2020 έως το 2025 με έμφαση σε πέντε τομείς προτεραιότητας: Πράσινη μετάβαση, ψηφιακός μετασχηματισμός, αποτελεσματική επιβολή των δικαιωμάτων, ιδιαίτερες ανάγκες ορισμένων ομάδων καταναλωτών, διεθνής συνεργασία.

 

Όσον αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό, η Επιτροπή έχει σκοπό να αντιμετωπίσει τις online εμπορικές πρακτικές, που δεν σέβονται το δικαίωμα των καταναλωτών να κάνουν συνειδητές αγορές, εκμεταλλεύονται ή διαστρεβλώνουν τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων, όπως είναι τα “σκοτεινά μοτίβα” και η κρυφή διαφήμιση. Επιπλέον, τα συμφέροντα των καταναλωτών πρέπει να λαμβάνονται δεόντως υπόψη, όταν καθορίζονται κανόνες, που διέπουν την ψηφιακή οικονομία και απαιτήσεις για την τεχνητή νοημοσύνη.

 

Προκειμένου να προσαρμόσει τους υφιστάμενους κανόνες στον συνεχιζόμενο ψηφιακό μετασχηματισμό και την αύξηση των συνδεδεμένων προϊόντων, η Επιτροπή θα επανεξετάσει, επίσης, την οδηγία που αφορά την ασφάλεια των προϊόντων. Καθώς είναι ανάγκη να ενισχυθεί η προστασία των καταναλωτών σχετικά με την ψηφιοποίηση των λιανικών χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, οι οδηγίες για την καταναλωτική πίστη και την εμπορία χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών θα επανεξεταστούν.

 

Επιπλέον, η Επιτροπή θα στηρίξει τις εθνικές Αρχές, αναπτύσσοντας μια εργαλειοθήκη με καινοτόμα online εργαλεία, που θα ενισχύσουν την ικανότητα των εθνικών αρχών να αντιμετωπίζουν παράνομες εμπορικές πρακτικές στο Διαδίκτυο και να εντοπίζουν μη ασφαλή προϊόντα.

Σε διεθνές επίπεδο, σε μια στιγμή, όπου οι ηλεκτρονικές αγορές υπερβαίνουν τα σύνορα, η συνεργασία με τους διεθνείς εταίρους έχει καταστεί ζωτικής σημασίας. Η Επιτροπή θα καταρτίσει σχέδιο δράσης με την Κίνα το 2021 για την ενίσχυση της ασφάλειας των προϊόντων, που πωλούνται στο Διαδίκτυο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ