Έρευνες - Μελέτες

Το ηλεκτρονικό εμπόριο αψηφά την οικονομική κρίση στη Ρωσία

commercetab12

Ενάντια στο ρεύμα της κρίσης κινείται, το 2016, το ηλεκτρονικό εμπόριο και οι υπηρεσίες online πληρωμών στη Ρωσία, με τη χώρα, παρά την οικονομική δίνη, να εμφανίζει εξαιρετικά εύρωστους ρυθμούς ανάπτυξης των ψηφιακών συναλλαγών. Το momentum για το ρωσικό ηλεκτρονικό εμπόριο, παρά τη συνεχιζόμενη κρίση, είναι κάτι παραπάνω από θετικό, όπως αποκαλύπτει μελέτη, που διεξήγαγε η PayPal από κοινού με την Data Insight και αποτελεί μια εις βάθος ανάλυση του ηλεκτρονικού εμπορίου και των ψηφιακών μέσων πληρωμών στη Ρωσία.

Τα τρία τέταρτα των Ρώσων καταναλωτών έκαναν χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικών πληρωμών τουλάχιστον μία φορά τους τελευταίους δώδεκα μήνεςΣύμφωνα με τη μελέτη, που διενεργείται για τρίτη συνεχή χρονιά και παρουσιάζει σήμερα το sepe.gr, περίπου τα τρία τέταρτα των Ρώσων καταναλωτών έκαναν χρήση κάποιου μέσου ηλεκτρονικών πληρωμών τουλάχιστον μία φορά τους τελευταίους δώδεκα μήνες. Μάλιστα, το 70% εξ αυτών (ή το 55% του συνολικού δείγματος) χρησιμοποίησε online μεθόδους πληρωμών τουλάχιστον μία φορά τον τελευταίο 1 μήνα.

Οι Ρώσοι καταναλωτές δίνουν ισχυρή ψήφο εμπιστοσύνης στις υπηρεσίες online πληρωμών, με ένα ποσοστό που κυμαίνεται μεταξύ 55% και 79% να έχει χρησιμοποιήσει τεχνολογίες χωρίς μετρητά, κυρίως στο Διαδίκτυο, για την εξόφληση λογαριασμών κοινής ωφέλειας, την πληρωμή πιστωτικής ή του κινητού τηλεφώνου.

Η εμπιστοσύνη του ρωσικού κοινού στις ηλεκτρονικές πληρωμές, μάλιστα, δείχνει να ενισχύεται, καθώς το ποσοστό των Ρώσων καταναλωτών, που κάνει χρήση υπηρεσιών online πληρωμών, δείχνει να αυξάνεται κατά 20% το 2016 σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα.

Ανοδική πορεία
Η αυξημένη χρήση των υπηρεσιών ηλεκτρονικών πληρωμών στη Ρωσία εντοπίζεται σε όλες τις επιμέρους μεθόδους οnline συναλλαγών, με κάποιες εξ αυτών να διαγράφουν ακόμη πιο έντονα ανοδική πορεία.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης των PayPal και Data Insight, τη μεγαλύτερη ανάπτυξη καταγράφουν στη ρωσική αγορά οι υπηρεσίες online πληρωμών peer-το-peer (P2P), που αντιστοιχούν ποσοστιαία στο 69% των ενεργών online χρηστών το 2016 έναντι 49% το 2015.

Εξίσου δημοφιλείς είναι οι οnline πληρωμές για αγαθά και υπηρεσίες (75% το 2016 έναντι 63% έναν χρόνο νωρίτερα), αλλά και οι διασυνοριακές ηλεκτρονικές αγορές (43% φέτος από 31% το 2015). Ανοδική είναι, στο μεταξύ, και η χρήση των φορητών συσκευών για τις ανάγκες του offline shopping (53% το 2016 από 44% πέρσι).

Όσον αφορά τις online αγορές, οι Ρώσοι καταναλωτές επιλέγουν το ψηφιακό κανάλι για μια σειρά από προϊόντα και υπηρεσίες, με τη μεγαλύτερη άνοδο των ηλεκτρονικών πωλήσεων να εντοπίζεται στις κατηγορίες του βιβλίου (αυξήθηκαν από 34% σε 50%) και των ηλεκτρονικών αγαθών (ενισχύθηκαν από το 36% το 2015 στο 46% το 2016).

Το προφίλ των χρηστών
Η έρευνα των PayPal και Data Insight χαρτογραφεί τις συνήθειες των Ρώσων έναντι των online αγορών και των υπηρεσιών ηλεκτρονικών πληρωμών, αποκαλύπτοντας το προφίλ των πιο ένθερμων οπαδών των συγκεκριμένων ψηφιακών μέσων. Βάσει των ευρημάτων, οι πιο ενεργοί χρήστες υπηρεσιών ηλεκτρονικών πληρωμών στη Ρωσία είναι οι έμπειροι χρήστες του Διαδικτύου (10+ χρόνια χρήσης), που ζουν σε μεσαίου μεγέθους πόλεις (έως 400.000 κατοίκους), με εισόδημα μεγαλύτερο από 50.000 ρούβλια το χρόνο.

Σε γενικές γραμμές, οι γυναίκες αποδεικνύονται πιο ενεργές στο online shopping και τις υπηρεσίες ηλεκτρονικών πληρωμών σε σχέση με τους άνδρες. Για παράδειγμα, ενώ το 26% των γυναικών στη Ρωσία δηλώνει ότι έχει κάνει διασυνοριακές αγορές μέσω του Διαδικτύου, το αντίστοιχο ποσοστό για τους άνδρες είναι 23%. Επίσης, το 58% των γυναικών πληρώνει online έναντι 52% που είναι το ποσοστό για τους άνδρες, με το 41% των γυναικών να έχει κάνει P2P μεταφορές ποσών (34% στους άνδρες). 

Στενή σχέση με το smartphone
Το smartphone εξελίσσεται για τους Ρώσους σε ένα βασικό εργαλείο για τις ηλεκτρονικές αγορές και συναλλαγές, καθώς το 64% των κατόχων “έξυπνου” κινητού έκανε χρήση του για mobile πληρωμές τον τελευταίο 1 μήνα. Την εξοικείωση των Ρώσων καταναλωτών με τις αγορές και τις πληρωμές μέσω φορητών συσκευών επιβεβαιώνει το γεγονός ότι η μεγάλη πλειοψηφία των κατόχων smartphone (79%) έχει κατεβάσει στη συσκευή του τουλάχιστον ένα application online shopping ή ηλεκτρονικών πληρωμών.

Μάλιστα, το 66% χρησιμοποιεί το αντίστοιχο app τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, με τα πλέον δημοφιλή εξ αυτών να είναι τα applications των τραπεζών (τα χρησιμοποιεί το 40% των κατόχων smartphone), τα apps του λιανεμπορίου (25%) και τα eMoney/eWallet apps (15%).

Η εξοικονόμηση χρόνου είναι από τις βασικούς λόγους, που ωθούν τους Ρώσους στις online αγορές και τις υπηρεσίες ηλεκτρονικών πληρωμών. Οι ίδιοι οι καταναλωτές αξιολογούν ως δεύτερη πιο σημαντική αιτία τη δυνατότητα εκτεταμένης έρευνας για αγαθά και υπηρεσίες, με την εξοικονόμηση χρημάτων να βρίσκεται μόλις στην τρίτη θέση.

Η έρευνα
Η έρευνα διενεργήθηκε από την Data Insight για λογαριασμό της PayPal το Φεβρουάριο του 2016, σε δείγμα 4.100 χρηστών του Ίντερνετ στη Ρωσία, ηλικίας 18-64 ετών.

Η PayPal, από την ίδρυσή της το 1998 έως σήμερα, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της επανάστασης των ηλεκτρονικών πληρωμών. Το 2015, το 28% από τα 4,9 δισεκατομμύρια πληρωμές που διεκπεραίωσε, έγινε μέσω κινητών συσκευών. Διαθέτοντας 179 εκατομμύρια ενεργούς λογαριασμούς πελατών, η PayPal έχει  δημιουργήσει ένα ανοιχτό και ασφαλές οικοσύστημα πληρωμών, το οποίο επιλέγουν ιδιώτες και επιχειρήσεις προκειμένου να προβούν σε ασφαλείς συναλλαγές μεταξύ τους, μέσω Διαδικτύου, σε καταστήματα, καθώς και μέσω φορητών συσκευών.