Έρευνες - Μελέτες

9 στους 10 Έλληνες αγοράζουν online τα είδη παντοπωλείου

supermarket_online

Ολοένα και πιο συστηματική γίνεται η στροφή των Ελλήνων καταναλωτών στα ψηφιακά κανάλια, ακόμη και για αγορές που μέχρι πρότινος γίνονταν, κατά κύριο λόγο, στα φυσικά καταστήματα. Σήμερα, για παράδειγμα, το 89% των Ελλήνων δηλώνει ότι παραγγέλνει είδη παντοπωλείου μέσω Διαδικτύου.

 

Οι 6 στους 10 σκοπεύουν να βάλουν σε online “καλάθι” τις απαραίτητες προμήθειες για το χριστουγεννιάτικο τραπέζιΤο 74% εξ αυτών απαντά ότι επιλέγει την αγοραστική αυτή τάση για να εξοικονομήσει χρόνο, ενώ το 57% σχεδιάζει να αγοράσει online τρόφιμα για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι. “Η νέα αυτή κατάσταση δεν σημαίνει πάντως ότι τα ψώνια στα φυσικά καταστήματα διέρχονται κρίση: στο άμεσο μέλλον διακρίνεται ένα υβριδικό μοντέλο, όπου οι αγορές των νοικοκυριών εντός και εκτός διαδικτύου αλληλοσυνδυάζονται άνετα και απρόσκοπτα”, διαπιστώνει η PayPal σε έρευνα που διεξήγαγε σε 12 ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας.

Η έρευνα, η οποία διεξήχθη στα μέσα Σεπτεμβρίου 2021 από τη Maru/Matchbox για λογαριασμό της PayPal, διαπιστώνει ότι οι ηλεκτρονικές αγορές ειδών παντοπωλείου έχουν αυξηθεί σημαντικά. Ωστόσο, ειδικά όσον αφορά στα φρέσκα προϊόντα, εξακολουθεί να υπάρχει η όρεξη για παραλαβή παραγγελίας από το κατάστημα, αλλά και για τα παραδοσιακά ψώνια δια ζώσης.

 

Η εξοικονόμηση χρόνου είναι ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους σχεδόν 6 στους 10 Έλληνες ερωτηθέντες σχεδιάζουν να κάνουν online τουλάχιστον ένα μέρος των προμηθειών τους για την επερχόμενη εορταστική περίοδο. Επίσης, το 36% των Ελλήνων παραδέχεται ότι θα εξακολουθεί και στο μέλλον να μη νιώθει άνετα κάνοντας ψώνια σε πολυσύχναστα σημεία.

 

Φρέσκα προϊόντα

Η έρευνα εντοπίζει μια υβριδική προσέγγιση για την αγορά νωπών προϊόντων έναντι των μη ευπαθών ειδών στο Διαδίκτυο. Για παράδειγμα, παρ’ όλο που ο αριθμός των Ελλήνων που ισχυρίζεται ότι αγόρασε τρόφιμα online είναι εντυπωσιακός, μόλις το 10% αγόρασε φρέσκα προϊόντα.

Στη Μεγάλη Βρετανία τουλάχιστον τρεις φορές περισσότεροι άνθρωποι (31%) αγόρασαν φρούτα και λαχανικά στο Διαδίκτυο, γεγονός που υποδηλώνει χαμηλότερο βαθμό ανησυχίας σχετικά με την παράδοση ευπαθών ειδών σε άριστη κατάσταση.

 

Παράλληλα, μεγάλη μερίδα Ελλήνων αναγνωρίζει και εκτιμά τα πλεονεκτήματα των διαδικτυακών αγορών, όταν πρόκειται για τη δυνατότητα πρόσβασης σε μια ευρύτερη γκάμα επιλογής ειδών υγιεινής διατροφής. Το 68% ανέφερε ότι η online αγορά τροφίμων επιτρέπει να επιλέξουν “βιώσιμα και φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα”, ενώ το 52% δήλωσε ότι έτσι έχει πρόσβαση σε μεγαλύτερη ποικιλία βιολογικών τροφίμων.

 

Συνολικά, η τάση είναι προς ένα υβριδικό μοντέλο αγορών: “η τάση των υβριδικών λύσεων στο λιανεμπόριο τροφίμων, με γνώμονα την ασφάλεια, την ευκολία και τις λοιπές διευκολύνσεις, μπορεί να σημείωσε ταχεία ανάπτυξη κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά είναι βέβαιο ότι ήρθε για να μείνει”, διαπιστώνει η μελέτη.

 

Ηλεκτρονικές πληρωμές

Το 56% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα πραγματοποίησε διαδικτυακές πληρωμές - μέσα από πλατφόρμες, όπως η PayPal - πιο συχνά μετά την πανδημία, ενώ το 36% δεν αισθάνεται άνετα πλέον να χρησιμοποιεί μετρητά ή να αγγίζει πληκτρολόγια για την εισαγωγή PIN. Ό,τι ξεκίνησε ενδεχομένως από ανάγκη, έχει πλέον κυριολεκτικά ενσωματωθεί στις καθημερινές αγοραστικές συνήθειες.

 

Καίριο χαρακτηριστικό ενός υβριδικού μοντέλου του λιανικού εμπορίου είναι η τεχνολογία και οι κωδικοί QR, που αποτελούν ένα εξαιρετικό παράδειγμα καινοτομίας, που υποκινεί μακροπρόθεσμες αλλαγές στη συμπεριφορά. Η τεχνολογία κωδικών QR υφίσταται εδώ και καιρό, αλλά βίωσε μια θεαματική αναθέρμανση εν καιρώ πανδημίας, χάρη στο πόσο διευκολύνει τις γρήγορες και ανέπαφες συναλλαγές.

 

Στην Ελλάδα, το 18% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έκανε χρήση κωδικών QR περισσότερο από τότε που ξέσπασε η πανδημία και το ίδιο ποσοστό είπε ότι τους χρησιμοποίησε για πρώτη φορά, σημειώνοντας το υψηλότερο αντίστοιχο ποσοστό μεταξύ των δώδεκα χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα, υποδεικνύοντας έτσι τη δυναμική των QR Codes στη χώρα μας.