Προσλήψεις στην αγορά του λιανεμπορίου έφεραν τα ψηφιακά κανάλια πώλησης
Αυξημένες ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό στο λιανεμπόριο τροφίμων στην Ελλάδα, δημιούργησε η υγειονομική κρίση του COVID-19. Η πανδημία και η επακόλουθη ενεργοποίηση εναλλακτικών καναλιών πώλησης φαίνεται ότι λειτούργησε ως καταλύτης για προσλήψεις στον κλάδο.
Το λιανεμπόριο τροφίμων στην Ελλάδα αύξησε κατά 7.000 τις θέσεις εργασίας σε σχέση με το προηγούμενο έτοςΕιδικότερα, στο λιανεμπόριο τροφίμων καταγράφεται αύξηση της απασχόλησης κατά 3,2% το 1ο εξάμηνο του 2020 σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα (σ.σ. αντίθετα στο υπόλοιπο λιανεμπόριο σημειώνεται μείωση της απασχόλησης κατά 0,4% το ίδιο διάστημα). Πρακτικά, φαίνεται ότι το λιανεμπόριο τροφίμων αύξησε τις θέσεις εργασίας κατά 7.000 σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Η αύξηση αυτή της απασχόλησης στο λιανεμπόριο τροφίμων είναι αποτέλεσμα αρκετών παραγόντων, με κυριότερη αιτία την πανδημία. Όπως εξηγεί το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η αξιοποίηση νέων καναλιών πώλησης, όπως για παράδειγμα τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ και οι τηλεφωνικές παραγγελίες δημιούργησαν την ανάγκη για επιπλέον προσωπικό για τη διαχείριση, εκτέλεση και παράδοση των παραγγελιών.
Επίσης, τα μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας, όπως η επέκταση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων, ο έλεγχος του αριθμού ατόμων στα καταστήματα, η απολύμανση, δημιούργησαν, επίσης, νέες θέσεις εργασίας.
“Οι παραπάνω εξελίξεις προκαλούν επιπλέον νέες επενδύσεις στην οργάνωση, μηχανογράφηση και συντήρηση του δικτύου, προκειμένου να αυξηθεί η παραγωγικότητα των επιχειρήσεων, οι οποίες με τη σειρά τους προκαλούν νέες ανάγκες σε υψηλών προσόντων προσωπικού”, διαπιστώνει το ΙΕΛΚΑ.
Όσον αφορά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά, το ευρύτερο κοινό αξιολογεί ιδιαίτερα υψηλά τον ρόλο του προσωπικού των σουπερμάρκετ στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Το 75% βαθμολογεί θετικά το προσωπικό, ενώ το 56% δηλώνει ότι το προσωπικό του δημιουργεί αίσθημα ασφάλειας.
Να σημειωθεί ότι διαχρονικά το προσωπικό των σουπερμάρκετ αποτελεί ένα από τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του κλάδου. Την περίοδο 2010 - 2019 σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έρευνας καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ το αγοραστικό κοινό αξιολογεί ιδιαίτερα θετικά τη συμβολή του σουπερμάρκετ στην απασχόληση σε ποσοστά της τάξης του 75%.
Σε σχέση με τα ποιοτικά στοιχεία της απασχόλησης στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, επισημαίνεται ότι οι αλυσίδες σουπερμάρκετ προσφέρουν εργασία σε ομάδες του πληθυσμού, που πλήττονται περισσότερο από την ανεργία και αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες δυσκολίες στην εύρεση εργασίας, όπως οι νέοι, οι ανειδίκευτοι εργάτες και οι γυναίκες.
Στο προσωπικό των αλυσίδων σουπερμάρκετ υπερτερούν οι γυναίκες σε ποσοστά 65%-70%, ενώ περισσότερο από τα 2/3 των καταστημάτων των αλυσίδων δραστηριοποιούνται εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας.