Νέα

Οι σιδηροδρομικές μεταφορές της Ευρώπης μπαίνουν σε ράγες καινοτομίας, μέσω του Shift2Rail

kainotom2013_s



Διογκούμενο βαίνει το ενδιαφέρον των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων και φορέων - ήδη ξεπέρασαν τις 100, για συμμετοχή στο πρόγραμμα Shift2Rail - που προβλέπει επενδύσεις έρευνας και τεχνολογίας, ύψους €1 δις, στη σιδηροδρομική βιομηχανία. Το καινοτόμο πρόγραμμα βρέθηκε στο επίκεντρο ειδικής εκδήλωσης, που διοργάνωσε χθες το υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων (ΥΠΟΜΕΔΙ), σε συνεργασία με τις εταιρείες που στηρίζουν το πρόγραμμα, στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ε.Ε.



Το Shift2Rail αποτελεί μια φιλόδοξη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, η οποία θα διαχειρίζεται ένα 7ετές πρόγραμμα στοχευμένης έρευνας και καινοτομίας για την ανάπτυξη καλύτερων σιδηροδρομικών υπηρεσιών στην Ευρώπη, με στόχο την αύξηση του αριθμού επιβατών και εμπορευμάτων. Οι σιδηροδρομικές μεταφορές, αν και συγκαταλέγονται στα πιο αποτελεσματικά και φιλο-περιβαλλοντικά μέσα μεταφοράς, επί του παρόντος μεταφέρουν μόνον το 10% περίπου των εμπορευμάτων και το 6% περίπου των επιβατών, ετησίως, στην Ευρώπη.

Στο πλαίσιο του Shift2Rail, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει υπερ-τριπλασιάσει τη χορηγούμενη χρηματοδότηση για έρευνα και καινοτομία στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών στα €450 εκατ. (2014-2020), από €155 εκατ. που ήταν την προηγούμενη περίοδο. Στο ποσό αυτό θα προστεθούν €470 εκατ., που θα προέλθουν από το σιδηροδρομικό κλάδο. Τα καθαρά κέρδη αυτής της μακροπρόθεσμης συνεργατικής προσέγγισης θα δώσουν πολύ σημαντική ώθηση στην καινοτομία στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών, σε σχέση με την προηγούμενη συγχρηματοδότηση μεμονωμένων έργων.

Στόχοι
Στόχος της πρωτοβουλίας Shift2Rail είναι να παραγάγει απτά αποτελέσματα: μείωση, έως και 50%, του κόστους του κύκλου ζωής των σιδηροδρομικών μεταφορών (δηλ. του κόστους δημιουργίας, λειτουργίας, συντήρησης και ανανέωσης υποδομών και τροχαίου υλικού), συνολική αύξηση της δυναμικότητας σε ποσοστό μέχρι και 100% και συνολική αύξηση της αξιοπιστίας, σε ποσοστό έως και 50%, στα διάφορα τμήματα της αγοράς σιδηροδρομικών μεταφορών.

Η έρευνα και η καινοτομία θα επικεντρωθούν σε πέντε βασικούς τομείς:
Στην ανάπτυξη νέας γενιάς αμαξοστοιχιών υψηλής δυναμικότητας, οι οποίες θα είναι οικονομικά αποδοτικές και αξιόπιστες, ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Στην ανάπτυξη “έξυπνων” συστημάτων διαχείρισης και ελέγχου της κυκλοφορίας, ώστε να αυξηθεί η δυναμικότητα και να κυκλοφορούν περισσότερα τρένα στις ίδιες γραμμές.
Στην παροχή αξιόπιστων υποδομών υψηλής ποιότητας, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης του θορύβου τροχιάς και του κόστους, καθώς και της ανάπτυξης ευφυών λύσεων συντήρησης.
Στην ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων και υπηρεσιών πληροφορικής, με στόχο τη δημιουργία ολοκληρωμένων συστημάτων έκδοσης εισιτηρίων και προγραμματισμού διαδρομών.
Στην παροχή καλύτερων λύσεων υλικοτεχνικής υποστήριξης, καθώς και διαφορετικών τρόπων μεταφοράς εμπορευμάτων, με στόχο την καλύτερη σύνδεση των σιδηροδρόμων με άλλα μέσα μεταφοράς.

Η Ελληνική Προεδρία
Κατά τη χθεσινή εκδήλωση, ο υφυπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ, κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, τόνισε ότι “αντιλαμβανόμενη πλήρως τις απαιτήσεις των καιρών, η Ελληνική Προεδρία έχει θέσει την ερευνητική πρωτοβουλία Shift2Rail, ως μια από τις βασικές της προτεραιότητες” .

Ο Βρετανός Ευρωβουλευτής, κ. Μπράιαν Σίμπσον, Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, εξέφρασε την ελπίδα ότι το Κοινοβούλιο δεν θα μειώσει τον προϋπολογισμό, που διατίθεται για την πρωτοβουλία.

Από την πλευρά του ο διευθυντής του Ευρωπαϊκού Δικτύου για την Κινητικότητα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κ. Ολιβιέ Ονιντί, εξέφρασε την ικανοποίηση της Επιτροπής για την πρόοδο της πρωτοβουλίας μέχρι τώρα και επέμεινε ότι αποτελεί βασικό πυλώνα της ευρωπαϊκής στρατηγικής για τη βελτίωση των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της διαλειτουργικότητας του σιδηροδρομικού τομέα.

Ο πρόεδρος της Alstom Transport και πρόεδρος της UNIFE, κ. Αντρί Πουπάρ-Λαφάρζ, τόνισε ότι ο τομέας χρειάζεται την εν λόγω ειδική χρηματοδότηση, για επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη στις σιδηροδρομικές μεταφορές, για την αύξηση της ελκυστικότητας των σιδηροδρομικών μεταφορών και της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής σιδηροδρομικής βιομηχανίας, η οποία αντιπροσωπεύει το 50% της παγκόσμιας αγοράς για σιδηροδρομικές υπηρεσίες και προμήθειες.

Νατάσα Φραγκούλη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ