Η αγορά του AI travel planning απογειώνεται, αλλά η εμπιστοσύνη παραμένει χαμηλή

Μπορεί η Τεχνητή Νοημοσύνη να αλλάζει τον τρόπο που προγραμματίζουν και οργανώνουν τα ταξίδια τους οι πολίτες, όμως η πλειονότητα των χρηστών παραμένει ανήσυχη για την ασφάλεια των προσωπικών τους δεδομένων. Συνολικά, το 86% όσων χρησιμοποιούν εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης για να οργανώσουν ταξίδια δηλώνουν ότι λαμβάνουν υπόψη κινδύνους ασφαλείας, ενώ μόλις το 14% αισθάνεται απόλυτα ασφαλές να μοιραστεί προσωπικές πληροφορίες με ένα chatbot ή AI βοηθό.
Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με νέα έρευνα της Kaspersky, που διεξήχθη το καλοκαίρι του 2025 σε 3.000 συμμετέχοντες από 15 χώρες, η AI έχει γίνει αναπόσπαστο εργαλείο στον ταξιδιωτικό προγραμματισμό. Για το 73% των ερωτηθέντων, το βασικό πλεονέκτημα της AI είναι η εξοικονόμηση χρόνου και η απλοποίηση του προγραμματισμού.
Για το 73% των ταξιδιωτών, το βασικό πλεονέκτημα της AI είναι η εξοικονόμηση χρόνου και η απλοποίηση του προγραμματισμού
Άλλο ένα 65% τη χρησιμοποιεί για να εντοπίσει τα σημαντικότερα αξιοθέατα κάθε προορισμού, ενώ το 63% εμπιστεύεται τα εργαλεία AI για να βρει οικονομικές προσφορές. Η εξατομίκευση αποτελεί καθοριστικό παράγοντα: 61% των ταξιδιωτών δηλώνει ότι η ΑΙ τους βοηθά να ανακαλύψουν πληροφορίες, που δύσκολα θα έβρισκαν μόνοι τους.
Οι γονείς δείχνουν ακόμη μεγαλύτερη εμπιστοσύνη σε αυτό το κομμάτι, με 68% να αναζητούν εξατομικευμένες προτάσεις (έναντι 60% των ταξιδιωτών χωρίς παιδιά). Αντίθετα, η ηλικιακή ομάδα 55+ δείχνει πιο συντηρητική: μόνο 60% αναζητά προσαρμοσμένες προτάσεις, αλλά 65% βασίζεται στην AI για να εντοπίσει ιδέες και εμπειρίες, που δεν θα έβρισκε αλλιώς.
Η ασφάλεια στο επίκεντρο
Η χρήση AI στην οργάνωση ταξιδιών συνεπάγεται και ανταλλαγή προσωπικών δεδομένων, από στοιχεία ταυτότητας και διευθύνσεις έως τραπεζικά δεδομένα για κρατήσεις. Η έρευνα της Kaspersky δείχνει ότι σχεδόν οι μισοί ταξιδιώτες (48%) αναγνωρίζουν σαφείς κινδύνους ασφαλείας και αποφεύγουν να κοινοποιούν ευαίσθητες πληροφορίες, ενώ ένα επιπλέον 37% δηλώνει ότι παραμένει προσεκτικό, αν και δεν ανησυχεί υπερβολικά.
Οι νεότεροι χρήστες (18-34 ετών) εμφανίζονται ακόμη πιο καχύποπτοι: 52% δηλώνουν επιφυλακτικοί στην κοινοποίηση δεδομένων σε AI πλατφόρμες. Αντίθετα, η μεγαλύτερη ηλικιακή ομάδα (55+) είναι πιο ανεκτική - 42% βλέπει κινδύνους, αλλά 44% θεωρεί ότι με φειδώ στη χρήση μπορεί να παραμείνει ασφαλής.
Στο γεωγραφικό επίπεδο, οι ταξιδιώτες σε Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ινδονησία, Μαλαισία και Νότια Αφρική δηλώνουν εντονότερη ανησυχία για την ασφάλεια, ενώ σε Κίνα, Σαουδική Αραβία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα επικρατεί μεγαλύτερη εμπιστοσύνη προς τα AI συστήματα.
«Η προσοχή είναι θετικό σημάδι»
«Η έρευνα δείχνει ότι οι περισσότεροι χρήστες AI επιδεικνύουν ώριμη στάση - και αυτό είναι θετικό», σχολιάζει η Kaspersky. Και προσθέτει: «Δεν χρειάζεται να απορρίψουμε αυτά τα εργαλεία, αλλά να τα χρησιμοποιούμε με σύνεση. Οι “ιδιωτικές” συνομιλίες με την AI μπορούν να εκτεθούν σε απειλές ή phishing, επομένως η επιφυλακτικότητα είναι το καλύτερο φίλτρο ασφάλειας».
Η Kaspersky προτείνει στους ταξιδιώτες να μην κοινοποιούν ευαίσθητα στοιχεία (ταυτότητα, κωδικούς, διευθύνσεις), να εκτελούν οι ίδιοι κρατήσεις ή πληρωμές, και να ελέγχουν τους συνδέσμους που προτείνουν τα chatbots μέσω εργαλείων ανίχνευσης phishing.