Αναδυόμενες Tεχνολογίες

Η αγορά AR/VR επιστρέφει δυναμικά: Ανάκαμψη 18,1% το 1ο τρίμηνο

apple-ar-vr-headset

Με σταθερή επιστροφή στην ανάπτυξη ξεκίνησε το 2025 για την παγκόσμια αγορά συσκευών επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας (AR/VR), καταγράφοντας ετήσια αύξηση 18,1% το 1ο τρίμηνο του έτους. Η δυναμική αυτή, σύμφωνα με την IDC, προέρχεται από τη στροφή της αγοράς σε πιο καθηλωτικές εμπειρίες μικτής και διευρυμένης πραγματικότητας, με την τεχνητή νοημοσύνη και τις πλατφόρμες Android XR να παίζουν καθοριστικό ρόλο στη μελλοντική εξέλιξη.

Παρά την προβλεπόμενη πτώση 12% στις συνολικές αποστολές για το 2025 - εξαιτίας καθυστερημένων λανσαρισμάτων - η IDC εκτιμά ισχυρή ανάκαμψη το 2026, με αύξηση 87%, ξεπερνώντας το ρεκόρ της πανδημίας των 11,2 εκατ. μονάδων. Συνολικά, η αγορά AR/VR αναμένεται να αναπτυχθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό (CAGR) 38,6% την περίοδο 2025–2029.

Η στροφή στην επαυξημένη πραγματικότητα με τη στήριξη της τεχνητής νοημοσύνης αναθερμαίνει την αγορά

Από τους παίκτες της αγοράς ΑR/VR, σύμφωνα με τα στοιχεία της IDC, η Meta είναι αυτή που παραμένει κυρίαρχη, εξασφαλίζοντας μερίδιο 50,8% και αυξάνοντας τις πωλήσεις της κατά 65,9% το 1ο τρίμηνο του 2025 σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2024. Στη δεύτερη θέση αναρριχήθηκε η XREAL, ενώ η ByteDance κατετάγη τρίτη. Εντυπωσιακή ήταν η άνοδος της Viture στην τέταρτη θέση, με ετήσια αύξηση 268,4%. Η TCL σημείωσε επίσης άνοδο 91,6%, τερματίζοντας πέμπτη.

Το μερίδιο των υπόλοιπων παικτών της αγοράς, πλην των πέντε κορυφαίων, υποχώρησε κατά 47,2%, καταδεικνύοντας τη συγκέντρωση του ενδιαφέροντος σε λίγους, στρατηγικά προσανατολισμένους παίκτες.

Αξιοσημείωτη απουσία - σύμφωνα με τους αναλυτές - από τις κορυφαίες θέσεις κατέγραψαν το 1ο τρίμηνο του 2025 η Sony και η Apple, λόγω επαρκούς αποθέματος στις αλυσίδες διανομής.

Το μέλλον ανήκει διευρυμένη πραγματικότητα

Η IDC προβλέπει σημαντική ανακατάταξη στις τεχνολογίες, που θα κυριαρχήσουν την επόμενη πενταετία: οι αποστολές συσκευών καθαρής εικονικής πραγματικότητας (VR) αναμένεται να μειωθούν δραστικά, ενώ η μικτή πραγματικότητα (MR) και η διευρυμένη πραγματικότητα (ER) θα ηγηθούν της αγοράς.

Η MR - κατά τους αναλυτές - θα συνεχίσει να στοχεύει, κυρίως, στον τομέα του gaming και της κατανάλωσης περιεχομένου, με τις αποστολές να αυξάνονται από 3,3 εκατ. μονάδες το 2025 σε πάνω από 15,2 εκατ. μονάδες το 2029 - ελαφρώς μειωμένες προβλέψεις, λόγω γεωπολιτικών εξελίξεων και δασμών στις ΗΠΑ.

Η ER, που περιλαμβάνει έξυπνα γυαλιά με πιο ευρεία χρήση σε καταναλωτικό και επιχειρησιακό επίπεδο, θα αυξηθεί από 2,2 εκατ. σε 8,6 εκατ. μονάδες στο ίδιο διάστημα. Η επαυξημένη πραγματικότητα (AR) θα συνεχίσει με σταθερούς ρυθμούς, φτάνοντας τις 457.000 μονάδες το 2029.

Οι νέες πλατφόρμες

Σύμφωνα με τον Ramon Llamas, Διευθυντή Έρευνας της IDC για την AR/VR, “η αγορά φτάνει σε σημείο καμπής. Το VR κυριαρχούσε για χρόνια, αλλά πλέον οδηγείται σε υποχώρηση. Η AR, επίσης, δεν επιβεβαίωσε πλήρως τις προσδοκίες, παρά τη συμβολή της Microsoft”.

Η νέα δυναμική εντοπίζεται στη μικτή και διευρυμένη πραγματικότητα, όπου “ακόμη και εταιρείες με VR παρελθόν, όπως η Meta και η HTC, στρέφονται πλέον προς MR, ενώ η Apple εισέρχεται με ισχυρό ενδιαφέρον”. Παράλληλα, η νέα πλατφόρμα Android XR της Google αναμένεται να λειτουργήσει καταλυτικά, όπως συνέβη με τα smartphones, δημιουργώντας νέα οικοσυστήματα ανάπτυξης και διανομής.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Περισσότερα