Gov.gr: Οφέλη €312 εκατ. ετησίως και μείωση του χρόνου διεκπεραίωσης κατά 88%
Σε μετρήσιμα δεδομένα αποτυπώνεται, πλέον, η εξέλιξη του gov.gr από μια ψηφιακή πύλη σε κεντρικό εργαλείο αλληλεπίδρασης πολιτών, επιχειρήσεων και κράτους. Σύμφωνα με έρευνα του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ), η ψηφιοποίηση 20 βασικών δημόσιων υπηρεσιών αποφέρει ετήσια εξοικονόμηση €312 εκατ., μειώνει τον χρόνο ολοκλήρωσης διαδικασιών έως και 88% για πολίτες και επιχειρήσεις και 97% για τη δημόσια διοίκηση, ενώ περιορίζει σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των συναλλαγών.
Η ψηφιοποίηση 20 βασικών δημόσιων υπηρεσιών μειώνει τον χρόνο ολοκλήρωσης διαδικασιών κατά 88% για πολίτες και επιχειρήσεις, και 97% για τη δημόσια διοίκηση
Η μελέτη, η πρώτη που εφαρμόζει μια τόσο σύνθετη και ποιοτική μεθοδολογία αποτίμησης, επιβεβαιώνει ότι η ψηφιοποίηση δεν αφορά μόνο την ευκολία χρήσης και την ταχύτητα. Αποτελεί μοχλό οικονομικής αποδοτικότητας, διοικητικής απλούστευσης και βιωσιμότητας, επηρεάζοντας άμεσα την καθημερινή ζωή και τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών.
Οι υπηρεσίες, που αξιολογήθηκαν, καλύπτουν οκτώ βασικές κατηγορίες του gov.gr και εξυπηρετούν περίπου 14 εκατομμύρια αιτήματα ετησίως. Τα αποτελέσματα αποκαλύπτουν θεαματικές εξοικονόμηση σε χρόνο και χρήμα.
Παράλληλα, η ψηφιακή παροχή των υπηρεσιών συνεπάγεται: μείωση εκπομπών CO₂ κατά 33.000 τόνους, 62,5 εκατ. σελίδες χαρτιού λιγότερες και 19,1 εκατ. μετακινήσεις, που αποφεύγονται κάθε χρόνο.
Μεγαλύτερο όφελος: μεταβίβαση ακινήτου
Ανάμεσα στις είκοσι υπηρεσίες, τρεις ξεχωρίζουν για το υψηλότερο μοναδιαίο όφελος ανά εκτέλεση είναι οι: μεταβίβαση ακινήτου, αξιολόγηση και πιστοποίηση αναπηρίας (ΚΕΠΑ) και παροχή ηλεκτρονικών δικαστικών αποφάσεων. Οι υπηρεσίες αυτές απευθύνονται σε μεγάλα κοινά, είναι ιδιαίτερα απαιτητικές σε χρόνο και τεκμηρίωση και είχαν ιστορικά υψηλό διοικητικό κόστος. Η ψηφιοποίησή τους, μειώνει δραματικά τον φόρτο τόσο για τους πολίτες, όσο και για τις υπηρεσίες.
Η ποιοτική έρευνα της μελέτης καταγράφει εξαιρετικά υψηλή ικανοποίηση χρηστών με το 76% να δηλώνει πολύ ή απόλυτα ικανοποιημένο από τις υπηρεσίες του gov.gr. Όσον αφορά τις θετικές αξιολογήσεις πρώτες σε σειρά υπηρεσίες είναι: το πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης με 84%, η καταβολή εξόδων κηδείας με 81% και η βεβαίωση μόνιμης κατοικίας με 81%.
Οι βασικοί λόγοι, που ενισχύουν αυτήν τη θετική εικόνα, περιλαμβάνουν την ευκολία χρήσης μέσω υπολογιστή (79%), την αποφυγή μετακινήσεων (77%) και τη συνολική αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών (77%).
Επιπλέον, το gov.gr αναδεικνύεται καθαρά ως το προτιμώμενο κανάλι εξυπηρέτησης με 65%, αφήνοντας πίσω τις επί μέρους ιστοσελίδες φορέων (13%) και τα ΚΕΠ (12%).
Ποιες υπηρεσίες χρησιμοποιούνται περισσότερο
Με βάση τη συνδυαστική ποσοτική και ποιοτική αξιολόγηση, οι πιο δημοφιλείς και υψηλά βαθμολογημένες υπηρεσίες είναι: πιστοποιητικό Οικογενειακής Κατάστασης με 3,2 εκατ. χρήσεις, ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου με 2 εκατ. χρήσεις, Know Your Customer με 5,2 εκατ. χρήσεις και έκδοση Δελτίου Ανεργίας 1 εκατ. χρήσεις.
Παρά το υψηλό επίπεδο ικανοποίησης, καταγράφονται συγκεκριμένες προτάσεις για περαιτέρω ενίσχυση του gov.gr:
- Μείωση δικαιολογητικών (37%),
- Προ-συμπλήρωση στοιχείων και ενημέρωση για την πορεία αιτήματος (36%),
- Ενσωμάτωση περισσότερων υπηρεσιών.
