Το 1/3 των νέων στην Ελλάδα κάνει χρήση των social media 4-6 ώρες ημερησίως

Το Instagram κυριαρχεί στο ψηφιακό τοπίο της ελληνικής Generation Z, ως η πιο δημοφιλής πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας “Τάσεις & Προκλήσεις της Gen Z” της Prorata, το 84% των νέων ηλικίας 17–34 ετών δηλώνει ότι χρησιμοποιεί το Instagram σε καθημερινή βάση, καθιστώντας το - με διαφορά - το πιο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης στη χώρα. Ακολουθούν το Facebook με 42% και το TikTok με 32%, επιβεβαιώνοντας την κυριαρχία των οπτικοκεντρικών και άμεσα διαδραστικών πλατφορμών στη νεανική καθημερινότητα.
Το Instagram, το πιο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης για την Gen Z στην Ελλάδα-Ακολουθούν Facebook και Tik Tok
Η χρήση των κοινωνικών δικτύων είναι όχι μόνο διαδεδομένη, αλλά απορροφά και πολύ από τον χρόνο της GenZ. Το 30% των νέων δηλώνει ότι περνά 4 έως 6 ώρες την ημέρα στα social media, ενώ το 53% αφιερώνει 1 έως 3 ώρες. Ένα επιπλέον ποσοστό 6% καταγράφεται ως το πλέον “εθισμένο”, αφού δαπανά 7-9 ώρες και πάνω στα social media.
Επαγγελματικό εργαλείο
Η έρευνα της Prorata, που πραγματοποιήθηκε σε πανελλαδικό δείγμα 500 ατόμων ηλικίας 17–34 ετών με πρόσβαση στο διαδίκτυο, φωτίζει μια γενιά που είναι όχι απλώς ψηφιακά παρούσα, αλλά πλήρως συνδεδεμένη. Πέρα από την καθημερινή χρήση, το 91% των νέων δηλώνει ότι δεν αισθάνεται ότι τα προσωπικά του δεδομένα προστατεύονται επαρκώς στα κοινωνικά δίκτυα. Το έλλειμμα εμπιστοσύνης, ωστόσο, δεν μεταφράζεται σε περιορισμό χρήσης: αντίθετα, τα social media παραμένουν κεντρικό σημείο έκφρασης, επαφής και ταυτότητας για τη Gen Z.
Οι δημοφιλείς πλατφόρμες δεν είναι μόνο μέσο ψυχαγωγίας, αλλά και εργαλείο επαγγελματικού positioning. To LinkedIn, παρ’ ότι λιγότερο δημοφιλές (15%), χρησιμοποιείται από μια συγκεκριμένη υποομάδα νέων, που στοχεύουν στην επαγγελματική δικτύωση και στο χτίσιμο ψηφιακού προφίλ. Το Twitter/X παραμένει χαμηλά, με μόλις 12% καθημερινή χρήση.

Ψηφιακές συνήθειες
Οι συνήθειες της Gen Z στα κοινωνικά δίκτυα συνδέονται στενά και με τις νέες τεχνολογικές τάσεις. Το 28% των νέων δηλώνει ότι χρησιμοποιεί εργαλεία, όπως το ChatGPT, καθημερινά ή σχεδόν καθημερινά, ενώ ακόμη ένα 13% το χρησιμοποιεί αρκετές φορές την εβδομάδα. Πρακτικά, η έρευνα δείχνει ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη και η αλληλεπίδραση με τις πλατφόρμες δεν είναι για τη Gen Z αφηρημένες τεχνολογίες - είναι εμπειρίες με τις οποίες μεγαλώνουν και τις οποίες ενσωματώνουν στη ρουτίνα τους.
Τα στοιχεία της Prorata δείχνουν ότι η σημερινή Gen Z είναι μια γενιά υπερ-συνδεμένη, γεγονός που εγείρει ερωτήματα για την ισορροπία ανάμεσα στην ιδιωτικότητα, την ψυχική υγεία και την ανάγκη για διαρκή συμμετοχή στον ψηφιακό κόσμο. Σε κάθε περίπτωση, η Generation Z στην Ελλάδα δείχνει ότι έχει, ήδη, διαμορφώσει τους δικούς της όρους ψηφιακής ζωής.
