Έρευνες - Μελέτες

Καλά νέα για την αγορά εργασίας στην Πληροφορική: Αναμένεται άνοδος στις προσλήψεις έως τα τέλη του 2014

peoplewalk293





Εμπέδωση του κλίματος αισιοδοξίας στην εγχώρια αγορά Πληροφορικής δείχνουν τα στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία ο κλάδος αναμένει φέτος άνοδο στις ενέργειες πρόσληψης νέων εργαζομένων κατά 21,5%. Ο τομέας της Πληροφορικής και του Marketing, όπως και αυτός των Πωλήσεων και της Εξυπηρέτησης Πελατών, είναι οι τομείς όπου αναμένονται οι περισσότερες προσλήψεις στην ελληνική αγορά το προσεχές εξάμηνο. Την καλύτερη επίδοση έχει ο τομέας των Υπηρεσιών, που προσβλέπει σε άνοδο γύρω στο 60%, ενώ υψηλά ποσοστά, κοντά στο 50%, αναμένουν οι Κατασκευαστικές, οι Φαρμακευτικές και οι εταιρείες Τουρισμού όσον αφορά τις ενέργειες προσέλκυσης και επιλογής προσωπικού.   

Συνολικά η αγορά εργασίας στην Ελλάδα αναμένεται να εμφανίσει το επόμενο διάστημα μια κινητικότητα, καθώς πάνω από το 40% των εταιρειών δηλώνει ότι βρίσκεται σε τροχιά προσλήψεων έως το τέλος του 2014. Βέβαια, σύμφωνα με έρευνα του ALBA, η πλειοψηφία των εταιρειών αυτών προσλαμβάνει με μισθούς έως και 20% χαμηλότερους από αυτούς που έδιναν προ κρίσης.

Στο μεταξύ, από τις αισιόδοξες διαπιστώσεις για την ελληνική αγορά εργασίας είναι αυτή ότι μία στις τρεις εταιρείες σκέφτεται να δώσει αυξήσεις έως 3% το επόμενο εξάμηνο.  

Συνολικά, ο Δείκτης Τάσεων Αγοράς Εργασίας για το 2014 ανέβηκε για πρώτη φορά, μετά από 5,5 χρόνια, πάνω από το 100 (109,81). Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε το τμήμα Εφαρμοσμένης Έρευνας και Καινοτομίας του ALBA Graduate Business School at the American College of Greece, μεταφράζεται σε μικρή αύξηση των δραστηριοτήτων προσέλκυσης και επιλογής νέων στελεχών, η οποία βρίσκεται κοντά στα επίπεδα του 2008, αφού παρουσίασε άνοδο 13 μονάδες από το προηγούμενο εξάμηνο. Η έρευνα δείχνει ότι μόνο το 14% των επιχειρήσεων του δείγματος ενδέχεται να προβεί σε μείωση του εργατικού δυναμικού το επόμενο εξάμηνο (28% το προηγούμενο εξάμηνο). Το 41,5% των εταιρειών θα πραγματοποιήσει προσλήψεις, ενώ το 44,4% δεν θα προβεί σε καμία ενέργεια. 

Κρίση και παροχές
Η κρίση έχει αλλάξει εκ βάθρων την αγορά εργασίας, καθώς το 57,8% των εταιρειών δηλώνει ότι έχει επηρεαστεί πολύ ή και δραματικά από την οικονομική κρίση. Μόνο το 2,2% των εταιρειών δηλώνει ότι έχει μείνει τελείως ανεπηρέαστο.

Μία στις δύο εταιρείες μείωσε συνολικά τους μισθούς από το 2009 μέχρι σήμερα έως 5%. Το 38,3% των εταιρειών μείωσε 5%-20% τους μισθούς, ενώ το 14,1% έκανε περικοπές πάνω από 20%. Οι μειώσεις ήταν συχνότερες και μεγαλύτερες σε μεσαία και υψηλόβαθμα στελέχη.

Το τελευταίο εξάμηνο, μόνο, το 28,9% των εταιρειών  έχει προβεί σε απολύσεις ενώ το 28,1% έχει μειώσει μισθούς, ποσοστά μειωμένα συγκριτικά με το 2013. 

Το 25% των εταιρειών θεωρεί πιθανό ή πολύ πιθανό να μειώσει την εκπαίδευση των εργαζομένων τους, ενώ το 15,3% θα προβεί σε μειώσεις μισθών (ποσοστό μειωμένο συγκριτικά με προηγούμενα έτη). Το 4,7% μόνο των εταιρειών σκέφτεται να μετεγκαταστήσει τμήμα ή ολόκληρη την εταιρεία στο εξωτερικό.

Πέρα από τους μισθούς που μειώθηκαν στο υπάρχον προσωπικό, οι μισθοί των νέων υπαλλήλων που προσλαμβάνονται τώρα, είναι επίσης μειωμένοι στο 72,7% των εταιρειών που απάντησαν στην έρευνα. Τα νέα επίπεδα μισθών είναι έως και 20% χαμηλότερα στο 80,9% των περιπτώσεων.

Μόνο το 55,3% είναι διατεθειμένο να επαναφέρει τους μισθούς στα επίπεδα προ κρίσης, αλλά στην πλειοψηφία τους οι εταιρείες δεν γνωρίζουν πότε θα το κάνουν αυτό. Μόνο ένα 10% του συνόλου των εταιρειών σκοπεύει να επαναφέρει τους μισθούς στα επόμενα δύο χρόνια. 

Οι προοπτικές
Η έρευνα, ακτινογραφώντας την αγορά εργασίας, διαπιστώνει ότι οι εταιρείες με λιγότερα από 100 άτομα και οι εταιρείες 500 - 999 άτομα παρουσιάζουν τα υψηλότερα ποσοστά στις ενέργειες προσέλκυσης και επιλογής νέου προσωπικού συγκριτικά με τις υπόλοιπες κατηγορίες. Οι εταιρείες αυτές αναμένουν και την υψηλότερη συγκριτικά άνοδο και στην ζήτηση των προϊόντων και υπηρεσιών τους. Επιχειρήσεις με περισσότερο από 1.000 άτομα προσωπικό αναμένουν υψηλότερα ποσοστά οικειοθελών αποχωρήσεων, συγκριτικά με τις υπόλοιπες εταιρείες.

Και σε αυτό το εξάμηνο συνεχίζεται η προτίμηση των επιχειρήσεων προς τα νεαρά στελέχη/ αποφοίτους (49,6%).  

Περαιτέρω, τα websites αναζήτησης εργασίας παραμένουν για τις εταιρείες η πιο δημοφιλής μέθοδος προσέλκυσης και αναζήτησης προσωπικού. Ακολουθούν η ενδο-εταιρική αναζήτηση για εσωτερική κάλυψη θέσεων, οι εταιρικές βάσεις βιογραφικών, τα εταιρικά websites και η μέθοδος αναζήτησης, που σχετίζεται με το κοινωνικό περιβάλλον των εργαζομένων (από στόμα σε στόμα).

Στο μεταξύ, η αναζήτηση προσωπικού μέσω των κοινωνικών δικτύων έχει αυξηθεί ιδιαίτερα τα 2 τελευταία χρόνια. Ένας από τους βασικούς λόγους, που μια εταιρεία επιλέγει να χρησιμοποιήσει social media για την προσέλκυση και επιλογή προσωπικού, είναι η προβολή της εταιρικής της ταυτότητας, καθώς και η άμεση προσέγγιση υποψηφίων. Το 43,9% των εταιρειών, που απάντησαν στην έρευνα, θεωρούν πολύ και αρκετά σημαντική τη χρήση social media για τον έλεγχο των βιογραφικών των υποψηφίων, ενώ το 66,1% επιθυμεί να προβάλει την εταιρική τους ταυτότητα μέσω αυτών των καναλιών επικοινωνίας. Οι δύο πιο επιτυχημένες μέθοδοι σε σχέση με το πλήθος των εταιριών, που τη χρησιμοποίησαν, είναι οι head hunters και τα επαγγελματικά περιοδικά.

Το 63% των εταιρειών χρησιμοποιεί τις συνεντεύξεις ως το βασικό εργαλείο επιλογής προσωπικού, ενώ το 26,7% χρησιμοποιεί και άλλα εργαλεία, όπως ψυχομετρικά τεστ και τεστ δεξιοτήτων (Η/Υ, ξένων γλωσσών κλπ) το 13,9%. Τα ψυχομετρικά τεστ και τα τεστ δεξιοτήτων, όμως, παρουσιάζονται ως πιο αποτελεσματικά εργαλεία επιλογής προσωπικού συγκριτικά με τις συνεντεύξεις.





© Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας - ΣΕΠΕ, 2008 - 2014