Τηλεπικοινωνίες

Στα $73 δισ. η αγορά των μεταχειρισμένων smartphones

smartphones-used

Στις ανακατασκευασμένες (refurbished) συσκευές στρέφεται η νέα γενιά, φέρνοντας αλλαγές στο μοντέλο κατανάλωσης, με οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη και εκτοξεύοντας τις πωλήσεις μεταχειρισμένων συσκευών. Η αγορά των ανακατασκευασμένων smartphones αποκτά νέα δυναμική χάρη στη Γενιά Ζ: σύμφωνα με έρευνα της Vodafone σε περισσότερους από 5.200 καταναλωτές σε Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Ισπανία και Σουηδία, το 37% των νέων ηλικίας 16-24 ετών έχει αγοράσει μεταχειρισμένη συσκευή, ποσοστό διπλάσιο σε σχέση με το 18% των Baby Boomers.

Η Gen Z δίνει ώθηση στην αγορά ανακατασκευασμένων smartphones- Νέα τάση με οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη»

Τα ευρήματα αναδεικνύουν μια μετατόπιση στις καταναλωτικές συνήθειες, με τη νεότερη γενιά να αναγνωρίζει την αξία της επισκευής και της ανακύκλωσης τεχνολογίας. Η Gen Z όχι μόνο προτιμά ανακατασκευασμένα κινητά, αλλά είναι και πιο πρόθυμη να επισκευάσει την τρέχουσα συσκευή της: το 33% έχει ήδη προχωρήσει σε επιδιόρθωση, έναντι μέσου όρου 22% και μόλις 8% στους Boomers.

Ωστόσο, οι νεότεροι χρήστες αντικαθιστούν τα κινητά τους πιο συχνά, με μόλις το 21% να διατηρεί την ίδια συσκευή για πάνω από δύο χρόνια, έναντι 42% στους μεγαλύτερους. Η τάση αυτή συνδέεται τόσο με την έντονη επιθυμία της Gen Z να παρακολουθεί τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις, όσο και με τον νεανικό τρόπο ζωής, που συχνά εκθέτει τις συσκευές σε μεγαλύτερους κινδύνους φθοράς ή ατυχημάτων.

Επιπλέον, η οικονομική πραγματικότητα των νέων, που διαθέτουν χαμηλότερο διαθέσιμο εισόδημα, τους ωθεί σε πιο οικονομικές λύσεις, όπως οι επισκευές ή οι ανακατασκευασμένες συσκευές.

Η βιωσιμότητα ως κίνητρο

Αν και το κόστος παραμένει βασικός παράγοντας, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα κερδίζει έδαφος ως κίνητρο για την αγορά ενός μεταχειρισμένου κινητού. Το 81% των καταναλωτών, που αγόρασαν ανακατασκευασμένο κινητό, δηλώνει ότι θα το ξανακάνει στο μέλλον, ενώ μια σημαντική μερίδα των νεότερων δηλώνει «sustainability-first» καταναλωτές, ευαισθητοποιημένοι απέναντι στο ζήτημα της κυκλικής οικονομίας.

Η μελέτη κατηγοριοποιεί τους αγοραστές σε πέντε τύπους: Tech Enthusiasts, που θέλουν πάντα την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Prestige buyers, που αναζητούν ποιοτικές αλλά όχι απαραίτητα καινούργιες συσκευές. Functional buyers, που διατηρούν το κινητό τους όσο λειτουργεί επαρκώς. Cost-Driven buyers, που το αντικαθιστούν μόνο όταν η επισκευή δεν συμφέρει και Sustainability-first buyers, που προτάσσουν τη φιλικότητα προς το περιβάλλον.

Δύο στους τρεις καταναλωτές ανήκουν στους Functional και Cost-Driven, όμως η Gen Z εμφανίζεται πιο κοντά στις κατηγορίες Tech, Prestige και Sustainability, δείχνοντας ότι η συμπεριφορά τους συνδυάζει την αγάπη για την τεχνολογία με την περιβαλλοντική συνείδηση.

Μια αγορά σε ανάπτυξη

Η τάση αυτή δεν αποτελεί απλώς κοινωνικό φαινόμενο, αλλά και σημαντική επιχειρηματική ευκαιρία. Σύμφωνα με στοιχεία της IDC, οι παγκόσμιες αποστολές ανακατασκευασμένων smartphones αναμένεται να φτάσουν τα 257 εκατ. έως το 2028, από 195 εκατ. το 2023. Μόνο το 2023, η αξία αυτής της αγοράς ανήλθε στα $72,9 δισ., αυξημένη κατά 12,4% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Για τις εταιρείες τεχνολογίας και τηλεπικοινωνιών, η ενίσχυση της αγοράς δεύτερου χεριού συνιστά στρατηγική απάντηση τόσο στις οικονομικές ανάγκες των καταναλωτών, όσο και στις αυξανόμενες πιέσεις για βιωσιμότητα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Περισσότερα