9 στους 10 Έλληνες ανησυχούν για τα προσωπικά τους δεδομένα και την ΑΙ

Σε μια εποχή, όπου η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) και οι έξυπνες συσκευές αναδιαμορφώνουν την εργασία και την ίδια την καθημερινότητα, η ιδιωτικότητα δεν αποτελεί πια μια τεχνική λεπτομέρεια, αλλά το κλειδί που μπορεί να “ξεκλειδώσει” νέες δυνατότητες ή - στον αντίποδα - να φρενάρει την τεχνολογική πρόοδο. Αυτό επιβεβαιώνει πανευρωπαϊκή έρευνα της Samsung Electronics, η οποία φωτίζει πώς η έλλειψη εμπιστοσύνης στην ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων μπορεί να αποτελέσει τροχοπέδη στην υιοθέτηση της τεχνολογίας αιχμής.
Η έρευνα, που διεξήχθη από την TRUE Global Intelligence της FleishmanHillard σε συνεργασία με την Focaldata, κατέγραψε τις αντιλήψεις 8.284 καταναλωτών ηλικίας 18-43 ετών σε οκτώ ευρωπαϊκές χώρες - μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Το συμπέρασμα είναι σαφές: χωρίς διαφάνεια και ψηφιακή ασφάλεια, οι πολίτες παραμένουν διστακτικοί απέναντι στις δυνατότητες, που τους προσφέρει η τεχνολογία.
Η ιδιωτικότητα γίνεται κλειδί για την υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης-Η ανάγκη για ασφάλεια φρενάρει την τεχνολογική πρόοδο
Τα ευρήματα για την Ελλάδα είναι ενδεικτικά της αυξανόμενης ανησυχίας των πολιτών: 89% των Ελλήνων δηλώνουν ότι ανησυχούν για την ιδιωτικότητά τους. Η διαχείριση των προσωπικών δεδομένων θεωρείται όχι μόνο κρίσιμη, αλλά και δύσκολη: το 87% των Ελλήνων δηλώνουν ότι τους αγχώνει, ενώ μόλις το 10% θεωρεί πως έχει επαρκή γνώση του θέματος.
Παρά την ανησυχία, υπάρχει και προσδοκία. Το 62% των Ελλήνων απαντούν ότι θα ήταν πιο πρόθυμοι να υιοθετήσουν τεχνολογίες AI και smart home, εφόσον ένιωθαν σιγουριά για την ασφάλεια των δεδομένων τους. Ταυτόχρονα, 8 στους 10 (85%) λαμβάνουν υπόψη τους ζητήματα ιδιωτικότητας όταν αγοράζουν τεχνολογικά προϊόντα.
Κυρίαρχοι φόβοι
Οι φόβοι, σύμφωνα με την έρευνα, αφορούν κυρίως την οικονομική απάτη (68%) και τη χρήση μεταδεδομένων για την ταυτοποίησή τους (61%). Ωστόσο, εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι 39% των ερωτηθέντων δηλώνουν πως δεν σκέφτονται ποτέ την ασφάλεια των έξυπνων συσκευών τους - φανερώνοντας ένα “τυφλό σημείο” στην αντίληψη κινδύνου.
Η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το 88% των ερωτηθέντων δηλώνει ανήσυχο για την ιδιωτικότητά του. Η Ισπανία (88%), η Ελλάδα (87%) και η Γαλλία (75%) εμφανίζουν τα υψηλότερα ποσοστά άγχους σχετικά με τη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων.
Περισσότεροι από 1 στους 3 Ευρωπαίους (36%) δεν σκέφτονται ποτέ την ασφάλεια των smart συσκευών τους, ενώ μόνο το 49% εξετάζει την ασφάλεια των smartphones τους καθημερινά. Για πολλούς, η προστασία των δεδομένων παραμένει “πολύπλοκη” (20%), “αγχωτική” (75%) και συχνά… παραμελημένη.
Ο ρόλος της εμπιστοσύνης
Σύμφωνα με την έρευνα, ενώ οι καταναλωτές αναγνωρίζουν τις δυνατότητες των έξυπνων συσκευών - όπως εξατομικευμένες προτάσεις ή αυτοματοποιημένες λειτουργίες - απέχουν από την πλήρη αξιοποίησή τους λόγω έλλειψης εμπιστοσύνης. Όπως δείχνει η έρευνα, η διαφάνεια και η κατανόηση των όρων χρήσης δεδομένων είναι καθοριστικές.
Στην Ελλάδα, το 68% των ερωτηθέντων ζητά περισσότερη ενημέρωση, ενώ το 29% δηλώνει ότι θα εμπιστευόταν περισσότερο μια εταιρεία τεχνολογίας, αν αυτή παρείχε σαφή στοιχεία για τον τρόπο διαχείρισης των δεδομένων του.