1 στους 3 Έλληνες θα αγοράσει είδη τεχνολογίας την Black Friday
Η εορταστική περίοδος του 2025 βρίσκει τους Έλληνες καταναλωτές πιο πρόθυμους να κινηθούν στην αγορά, αλλά με εμφανή διάθεση ελεγχόμενης δαπάνης. Τα πρώτα στοιχεία του EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025, που πραγματοποιήθηκε από την ΕΥ Ελλάδος σε συνεργασία με MRB και Choose Communications, δείχνουν μια οριακή ενίσχυση της καταναλωτικής δυναμικής σε σχέση με πέρσι, αλλά και ένα καταναλωτικό κοινό, που διατηρεί την τιμή ως απόλυτη προτεραιότητα στις αποφάσεις του.
Συγκρατημένη αισιοδοξία για την αγορά: Η τιμή παραμένει ο καθοριστικός παράγοντας, οι νέοι αυξάνουν τη δαπάνη
Το ποσοστό των Ελλήνων, που δηλώνουν ότι θα ξοδέψουν περισσότερα φέτος, ανέρχεται στο 13%, τριπλάσιο σε σύγκριση με το περσινό 4%, δείγμα μιας περιορισμένης - αλλά υπαρκτής - μεταστροφής προς μεγαλύτερη κατανάλωση. Το φαινόμενο αυτό ενισχύεται έντονα στις ηλικίες 18-29, όπου το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 26%, καταδεικνύοντας την αναζωογόνηση της ζήτησης στους νεότερους.
Παράλληλα, η πλειονότητα, σε ποσοστό 59%, σχεδιάζει να ξοδέψει περίπου τα ίδια χρήματα με πέρσι, ενώ μόλις 24% αναμένουν μείωση δαπανών, ποσοστό αισθητά μικρότερο από το περσινό 36%. Στο τι θα αγοραστεί, η εικόνα διαφοροποιείται ανάλογα με την περίοδο: στην καρδιά των Χριστουγέννων υπερισχύουν τα τρόφιμα και ποτά, ιδιαίτερα μεταξύ των μεγαλύτερων ηλικιών, ενώ οι νεότεροι στρέφονται περισσότερο σε ρούχα και αξεσουάρ.
Αντίθετα, τα είδη τεχνολογίας παραμένουν μεν στη λίστα των εορταστικών αγορών, αλλά μόλις στο 28%. Όμως, την περίοδο της Black Friday και Cyber Monday η εικόνα ανατρέπεται πλήρως: το 68% δηλώνει ότι η τεχνολογία αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα αγορών, γεγονός που αναδεικνύει την καθοριστική σημασία των προωθητικών εκστρατειών και των μεγάλων ψηφιακών εκπτώσεων.
Η τιμή κυρίαρχο κριτήριο
Σε επίπεδο κριτηρίων επιλογής προϊόντων, η τιμή παραμένει κυρίαρχη για εννέα στους δέκα καταναλωτές, αν και το σχετικό ποσοστό μειώνεται ελαφρώς (90% από 95% πέρσι). Η ποιότητα έρχεται δεύτερη σε σημασία με 64%, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η επαναφορά της σημασίας του brand: 25% δηλώνουν ότι η μάρκα επηρεάζει την επιλογή τους, έναντι 17% πέρσι.
Πρόκειται για μια μετατόπιση, που δείχνει ότι οι καταναλωτές, σε ορισμένες κατηγορίες, αρχίζουν να επενδύουν περισσότερο στην ασφάλεια που προσφέρει η αξιοπιστία μιας γνωστής μάρκας και λιγότερο στη μονοδιάστατη αναζήτηση προσφορών. Παράλληλα, η αναζήτηση μόνο προϊόντων σε προσφορά παρουσιάζει μείωση στο 44% από 55% το 2024.
Στο κοινωνικό επίπεδο, οι φετινές γιορτές φαίνεται να γίνονται πιο «οικιακές»: το 53% των Ελλήνων σχεδιάζει να περάσει τις γιορτές στο σπίτι με οικογένεια ή φίλους. Η αγοραστική πρόθεση για δώρα καταγράφεται στο 41%, ενώ το 32% δηλώνει ότι θα προσπαθήσει να αποφύγει τη σπατάλη φαγητού - μια ένδειξη ωριμότητας στην καταναλωτική συμπεριφορά.
Όπως επισημαίνει η EY Ελλάδος, «οι καταναλωτές φαίνεται πως θα κινηθούν οριακά πιο ζωηρά στις εορταστικές τους αγορές, σε σχέση με πέρυσι». Η συνολική εικόνα υπογράφει μια συγκρατημένη αισιοδοξία: η αγορά δεν ανακάμπτει εκρηκτικά, αλλά προχωρά με σταθερά βήματα, βρίσκοντας ισορροπία ανάμεσα στην ανάγκη για κατανάλωση και στη συνέχιση μιας προσεκτικής, έξυπνης διαχείρισης των οικονομικών πόρων.
