Black Friday 2025: Η τεχνολογία στην κορυφή των αγορών για τους Έλληνες
Η Black Friday και η Cyber Monday του 2025 διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο για την ελληνική αγορά: περισσότεροι καταναλωτές από κάθε άλλη χρονιά δηλώνουν ότι σκοπεύουν να αγοράσουν, με την τεχνολογία να αναδεικνύεται ξεκάθαρα ως η κατηγορία που θα καθορίσει τη ζήτηση. Τα πρώτα ευρήματα της μεγάλης έρευνας EY «Future Consumer Index Ελλάδα 2025» - την οποία πραγματοποιεί η EY Ελλάδος σε συνεργασία με την MRB και την Choose Communications - δείχνουν ότι οι Έλληνες μπαίνουν στις φετινές εκπτώσεις με αυξημένη διάθεση, αλλά και με μεγαλύτερη εγρήγορση απέναντι στις εμπορικές πρακτικές.
Το 68% των Ελλήνων καταναλωτών σχεδιάζει να αγοράσει είδη τεχνολογίας-Η δυσπιστία για τις «πραγματικές» εκπτώσεις παραμένει
Το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο της έρευνας αφορά την επιλογή κατηγοριών προϊόντων. Το 68% των καταναλωτών σκοπεύει φέτος να αγοράσει είδη τεχνολογίας και ηλεκτρονικές συσκευές, ένα ποσοστό που ανεβαίνει ακόμη περισσότερο στους άνδρες, αγγίζοντας το 77%. Από κινητά και υπολογιστές μέχρι gadget και οικιακές smart συσκευές, η τεχνολογία εμφανίζεται ως η βασική αγορά-στόχος της περιόδου, επιβεβαιώνοντας ότι αποτελεί πλέον διαχρονικό «μαγνήτη» για τους Έλληνες καταναλωτές.
Ακολουθούν τα ρούχα και τα αξεσουάρ, που συγκεντρώνουν πρόθεση αγοράς στο 61%, με ιδιαίτερη δυναμική στις γυναίκες, ενώ μικρότερα - αλλά αξιοσημείωτα - ποσοστά καταγράφονται στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας, στα είδη σπιτιού και κουζίνας, στα τρόφιμα και ποτά, αλλά και στις εμπειρίες, όπως έξοδος για φαγητό ή παρακολούθηση εκδηλώσεων.
Παράλληλα, η συνολική πρόθεση αγοράς ενισχύεται σημαντικά σε σχέση με το 2024. Φέτος, το 63% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι σκοπεύει να κάνει αγορές την περίοδο των εκπτώσεων, όταν πέρσι το αντίστοιχο ποσοστό δεν ξεπερνούσε το 50%.
Ποιοι αγοράζουν
Η πιο έντονη αγοραστική διάθεση καταγράφεται στην ηλικιακή ομάδα 30-39, όπου το 76% σχεδιάζει να επωφεληθεί από τις προσφορές. Αντίθετα, οι νεότεροι καταναλωτές, ηλικίας 18-29, εμφανίζονται φέτος λιγότερο πρόθυμοι σε σχέση με πέρσι.
Στη μεγαλύτερη ηλικιακή ομάδα, 50-64, μόνο οι μισοί δηλώνουν ότι θα πραγματοποιήσουν αγορές. Καθοριστικό ρόλο στην τελική απόφαση φαίνεται πως παίζει η οικογενειακή κατάσταση: όταν υπάρχουν ανήλικα παιδιά στο νοικοκυριό, η πρόθεση αγοράς εκτοξεύεται στο 77%, δείχνοντας ότι οι ανάγκες της οικογένειας παραμένουν ισχυρότατος οδηγός κατανάλωσης.
Ωστόσο, η αυξημένη διάθεση δεν συνοδεύεται από απόλυτη εμπιστοσύνη. Το 45% των ερωτηθέντων αντιμετωπίζει με επιφύλαξη τις εκπτώσεις, θεωρώντας ότι δεν αντανακλούν πάντα πραγματικές μειώσεις τιμών. Η δυσπιστία αυτή είναι αισθητά μικρότερη στους νέους 18-29 ετών, όπου το αντίστοιχο ποσοστό περιορίζεται στο 32%.
Παράλληλα, το 30% των καταναλωτών θεωρεί ότι τα προϊόντα, που τους ενδιαφέρουν, σπάνια περιλαμβάνονται στις προσφορές, ενώ σε επίπεδο συναισθημάτων, ένα 19% δηλώνει ενθουσιασμό για την περίοδο, την ώρα που το 13% παραδέχεται ότι η έντονη εμπορική πίεση τους κουράζει ή τους αγχώνει.
Παρά τις αντιφάσεις, το συμπέρασμα παραμένει σαφές: το 81% των καταναλωτών ανέβαλε αγορές, περιμένοντας τις προσφορές του τέλους Νοεμβρίου. «Η αυξημένη πρόθεση για αγορές αποτελεί θετικό σημάδι για το λιανεμπόριο, αλλά δεν παύει να συνυπάρχει με σοβαρές ενστάσεις από την πλευρά των καταναλωτών», αναφέρει η ΕΥ. Όπως τονίζει, «οι επιχειρήσεις θα πρέπει να αναλάβουν πρωτοβουλίες που ενισχύουν τη διαφάνεια και την αξιοπιστία των πρακτικών τους, χτίζοντας σταθερές σχέσεις εμπιστοσύνης προς όφελος του καταναλωτή».
