Το λιανεμπόριο σε ψηφιακή καμπή: AI, omnichannel, νέα επιχειρηματικά μοντέλα

Το λιανεμπόριο αλλάζει ριζικά, με την τεχνολογία να αποτελεί τον κύριο καταλύτη για εκ βάθρων μετασχηματισμό στον κλάδο. Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της EY και του World Retail Congress (“Adapting the Retail Model for a New Growth Plan”), οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου καλούνται να επαναπροσδιορίσουν τα μοντέλα τους, ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικές σε ένα περιβάλλον, που καθορίζεται από την τεχνητή νοημοσύνη, τα δεδομένα και τις νέες ψηφιακές εμπειρίες καταναλωτών.
Έκθεση της EY και του World Retail Congress δείχνει πώς η τεχνολογία μεταμορφώνει το λιανεμπόριο
Πάντως, παρά την άνοδο του e-commerce, τα φυσικά καταστήματα δεν εξαφανίζονται - μετασχηματίζονται. Με αυτό το δεδομένο, το μέλλον δείχνει να είναι πραγματικά omnichannel, με τα καταστήματα να γίνονται hubs: σημεία παραλαβής, επισκευής, ακόμα και παροχής υπηρεσιών υγείας. Ο ρόλος τους δεν μετριέται πια μόνο σε πωλήσεις, αλλά στην εμπειρία που προσφέρουν.
Ταυτόχρονα, οι επιχειρήσεις διευρύνουν τα όρια του παραδοσιακού retail, επενδύοντας σε νέα ψηφιακά προϊόντα, media και υπηρεσίες. Οι πιο διορατικές επιχειρήσεις, μάλιστα, κατανοούν ότι η ανάπτυξη δεν είναι γραμμική, αλλά απαιτεί συνεχή προσαρμογή και αξιοποίηση της τεχνολογίας για τη δημιουργία πραγματικής αξίας.
Η τεχνητή νοημοσύνη στο επίκεντρο
Η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί - όπως επισημαίνει η έκθεση - παρά να βρίσκεται στο επίκεντρο και να αποτελεί τον βασικό μοχλό μετασχηματισμού. Οι εφαρμογές της εκτείνονται από την αυτοματοποίηση διαδικασιών και την «έξυπνη» τιμολόγηση, μέχρι την προσωποποιημένη εμπειρία και τη χρήση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο.
Δεν είναι τυχαίο ότι οι προϋπολογισμοί IT προστατεύονται ακόμη και σε περιόδους κρίσης, αποδεικνύοντας ότι η επένδυση σε AI θεωρείται κρίσιμη στρατηγική επιλογή. Κι αυτό καθώς η ενσωμάτωση AI στην υποδομή λιανεμπορικών επιχειρήσεων δημιουργεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα: αυξάνει την αποδοτικότητα, μειώνει τα κόστη και παράλληλα ενισχύει την αφοσίωση των καταναλωτών.
Τεχνολογικά οικοσυστήματα
Οι στρατηγικές συνεργασίες με τεχνολογικούς παρόχους και πλατφόρμες delivery αλλάζουν τον χάρτη του λιανεμπορίου. Χάρη στα δεδομένα, τα logistics και την τεχνογνωσία τους, οι συνεργασίες αυτές επιτρέπουν την είσοδο σε νέες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών, δημιουργώντας πολυδιάστατα επιχειρηματικά οικοσυστήματα.
Εξίσου σημαντικός είναι ο ρόλος των συγχωνεύσεων και εξαγορών: σχεδόν 6 στους 10 CEOs σχεδιάζουν M&A για την απόκτηση νέων τεχνολογιών, επιβεβαιώνοντας ότι η καινοτομία έρχεται πλέον συχνά «απ’ έξω» μέσω συνεργειών.
Η μεγάλη εικόνα
Παρά τις αναταράξεις - από την πανδημία έως τον πληθωρισμό - το λιανεμπόριο απέδειξε την ανθεκτικότητά του. Η συνολική χρηματιστηριακή αξία των 20 μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου έχει υπερτριπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία. Αυτό που κάνει τη διαφορά είναι η ικανότητα των επιχειρήσεων να αγκαλιάζουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό και να μετατρέπουν την τεχνολογία σε πηγή ανάπτυξης.
Η νέα εποχή του λιανεμπορίου είναι αδιανόητη χωρίς την τεχνολογία. Από την τεχνητή νοημοσύνη και τα δεδομένα μέχρι τις omnichannel εμπειρίες και τα συνεργατικά οικοσυστήματα, ο κλάδος επαναπροσδιορίζεται. Όπως επισημαίνει η EY, οι πιο επιτυχημένοι retailers δεν εγκλωβίζονται σε βραχυπρόθεσμους δείκτες, αλλά επενδύουν στρατηγικά σε μακροπρόθεσμα μοντέλα ανάπτυξης. Το στοίχημα είναι σαφές: όποιος αξιοποιήσει την τεχνολογία με όραμα και συνέπεια, θα ηγηθεί στο λιανεμπόριο του αύριο.