50 εκατομμύρια EVs στους ευρωπαϊκούς δρόμους έως το 2030

Σε μια Ευρώπη που επιταχύνει την απεξάρτηση από τον άνθρακα και ενισχύει την ενεργειακή της αυτονομία, τα ηλεκτρικά οχήματα (EVs) δεν αποτελούν πλέον μόνο μέσο μετακίνησης, αλλά και εργαλείο ευελιξίας, σταθερότητας και εξοικονόμησης κόστους. Μέχρι το 2030, σύμφωνα με την EY, οι ευρωπαϊκοί δρόμοι θα φιλοξενούν πάνω από 50 εκατομμύρια EVs, καλύπτοντας το 15% του συνολικού στόλου.
Όπως επισημαίνει η ΕΥ, το μέλλον της ηλεκτροκίνησης δεν θα εξαρτάται μόνο από την ταχύτητα της διείσδυσης της, αλλά κυρίως από το πώς και πότε φορτίζονται τα οχήματα αυτά - και ακόμη περισσότερο, από τη δυνατότητα να επιστρέφουν ενέργεια στο δίκτυο (Vehicle-to-Grid -V2G).
Ηλεκτροκίνηση, έξυπνη φόρτιση και V2G στο επίκεντρο της ενεργειακής επανάστασης-Τα EVs μετατρέπονται σε κρίσιμους ενεργειακούς παίκτες
Η πρόσφατη μελέτη της EY και της Eurelectric, με τίτλο “Plugging into potential: unleashing the untapped flexibility of EVs”, αποτυπώνει τις δυνατότητες, που προσφέρει η έξυπνη φόρτιση και η αμφίδρομη διαχείριση ενέργειας. Μέσω αυτών, όχι μόνο μειώνεται το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO) για τον καταναλωτή έως και 20%, αλλά καθίσταται δυνατή και η αποσυμφόρηση των δικτύων, με εξοικονόμηση €4 δισ. ετησίως για τους διαχειριστές.
Η οικονομία κλίμακας είναι εμφανής: η έξυπνη φόρτιση επιτρέπει στα EVs να απορροφούν ενέργεια, όταν το κόστος είναι χαμηλό ή όταν υπάρχει πλεόνασμα από ΑΠΕ. Αντίστοιχα, η τεχνολογία V2G επιτρέπει την επιστροφή ενέργειας στο δίκτυο, όταν υπάρχει αιχμή ζήτησης. Αυτό οδηγεί σε μείωση των επενδύσεων σε υποδομές και καλύτερη διαχείριση ενός συστήματος, που αναμένεται να δει τη συνολική του ζήτηση να ξεπερνά τις 4.500 TWh έως το 2050.
Οφέλη
Τα οφέλη είναι, επίσης, απευθείας μετρήσιμα για τους οδηγούς. Η μελέτη δείχνει, για παράδειγμα, πως οι ιδιοκτήτες EVs στο Ηνωμένο Βασίλειο μπορούν να μειώσουν το TCO έως και 26%, ενώ στη Γερμανία φτάνει και το 29%. Στο μεταξύ, οι οδηγοί οικογενειακών οχημάτων στη Γαλλία εξοικονομούν 15% ετησίως, με την εξοικονόμηση να αγγίζει τα €1.800 στη Γερμανία για SUV κατηγορία. Τέλος, το smart charging μεταφράζεται σε οικονομικά κίνητρα για τον τελικό χρήστη και ευρύτερα οφέλη για το ενεργειακό σύστημα.
Επιπλέον, η μελέτη εκτιμά πως τα EVs μπορούν να καλύψουν το 4% της συνολικής ευρωπαϊκής ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι το 2030 - αρκετή για να τροφοδοτήσουν 30 εκατ. νοικοκυριά. Και αν μέχρι το 2040 η τεχνολογία V2G υιοθετηθεί πλήρως, πάνω από το 10% της ετήσιας ενέργειας θα μπορούσε να αποθηκεύεται προσωρινά σε EVs και να επιστρέφεται στο δίκτυο.
“Σε μια εποχή που οι αρνητικές τιμές ρεύματος αυξάνονται λόγω ανελαστικής παραγωγής και μειωμένης ζήτησης, η ανάγκη για ευελιξία διπλασιάζεται. Η ευελιξία των EVs όχι μόνο απορροφά το πλεόνασμα από ΑΠΕ, αλλά μειώνει τη σπατάλη ενέργειας, προσφέροντας οικονομικά αποδοτική σταθεροποίηση του συστήματος”, διαπιστώνει η μελέτη της ΕΥ.