Έρευνες - Μελέτες

Κίνα, Ινδία και ΗΠΑ παγκόσμιες “υπερδυνάμεις” του “platform economy”

technology1new11

Στρατηγική ευκαιρία σε όσους κινηθούν γρήγορα και μεθοδικά προσφέρει το λεγόμενο “platform economy”, αν και σήμερα ο βαθμός ετοιμότητας επιχειρήσεων, κρατών και οικονομιών, να υιοθετήσουν και να υποστηρίξουν ψηφιακές πλατφόρμες, παραμένει χαμηλός. Μεταξύ των οικονομιών ανά τον πλανήτη, οι οποίες θα καταφέρουν στα αμέσως προσεχή έτη να κάνουν “πρωταθλητισμό” στο “platform economy”, ξεχωρίζουν Κίνα, Ινδία και ΗΠΑ, που θα αναδειχθούν σε ηγέτιδες δυνάμεις της συγκεκριμένης αγοράς. Η Μεγάλη Βρετανία και η Γερμανία, επίσης, θα βρεθούν, μαζί με τις προαναφερθείσες ηγέτιδες δυνάμεις, στην κορυφή του Accenture Platform Readiness Index. Ωστόσο, πολλές αναπτυσσόμενες αγορές και ευρωπαϊκά κράτη βρίσκονται πίσω, καθώς δεν έχουν δημιουργήσει ακόμα τις κατάλληλες επιχειρηματικές και κοινωνικοοικονομικές συνθήκες. 

Μ. Βρετανία και Γερμανία καταλαμβάνουν κορυφαίες θέσεις στον Accenture Platform Readiness IndexΤην παραπάνω εικόνα αποτυπώνει έρευνα της Accenture “Five Ways to Win with Digital Platforms”, η οποία διεξήχθη σε συνεργασία με τη G20 Young Entrepreneurs’ Alliance. Η έρευνα αξιολογεί συνολικά την ικανότητα δεκαέξι G20 κρατών να υποστηρίξουν τη δυναμική των digital platforms, με βάση κριτήρια, όπως το μέγεθος και τη γνώση του ψηφιακού πληθυσμού και το ψηφιακό ταλέντο. 

Accenture Platform Readiness Index 

Ετοιμότητα
Πάντως, παρά την τεράστια ευκαιρία και μολονότι μικρές και πιο “παραδοσιακές” εταιρείες έχουν την ευκαιρία να μετασχηματιστούν σε επιτυχημένες ψηφιακές πλατφόρμες, μόλις το 10% των νεοφυών επιχειρήσεων, που εστιάζουν σε μοντέλα ψηφιακής πλατφόρμας, θα είναι ανεξάρτητοι επικερδείς οργανισμοί τα επόμενα χρόνια.

Επίσης, σήμερα, μόλις το 15% των “Fortune 100” εταιρειών έχουν αναπτύξει επιχειρηματικά μοντέλα ψηφιακής πλατφόρμας. “Οι επιτυχημένες ψηφιακές πλατφόρμες θα αυξηθούν, καθώς οι μικρές επιχειρήσεις και οι πιο “παραδοσιακοί” κλάδοι θα ακολουθούν το παράδειγμα των οργανισμών που αναπτύχθηκαν από τη “γέννησή” τους, ως ψηφιακές πλατφόρμες. 

Σύμφωνα με την ανάλυση της Accenture, στις ψηφιακές πλατφόρμες επενδύθηκαν το διάστημα 2010-2015 περί τα $20 δις σε 1.053 δημόσια κοινοποιημένες συμφωνίες. Παραπάνω από το 50% των επενδύσεων πραγματοποιήθηκε ανάμεσα στο 2014 και 2015.

Να σημειωθεί, επίσης, ότι - όπως επίσης καταδεικνύει η έρευνα - η θέση μιας οικονομίας στον Platform Readiness Index συσχετίζεται έντονα με τα επίπεδα δραστηριότητας σε ψηφιακές πλατφόρμες και την επένδυση σε αυτές σε κάθε μία από τις G20 χώρες. 

Ισχυρή συσχέτιση ανάμεσα στο βαθμό ετοιμότητας και επενδύσεων στις Ψηφιακές Πλατφόρμες 

Χάσμα
Σύμφωνα με την έρευνα, Κίνα, Ινδία και ΗΠΑ αξιοποιούν τις ψηφιακές πλατφόρμες, για να δημιουργήσουν ταχύτατα μεγάλης κλίμακας αγορές. Ωστόσο, πολλές ευρωπαϊκές οικονομίες κινδυνεύουν να μείνουν εκτός του platform economy. Με δεδομένο το χάσμα μεταξύ των διαφόρων γεωγραφικών ζωνών του πλανήτη στην ανάπτυξη του “platform economy”, η έρευνα υποδεικνύει πέντε “στρατηγικές επιτυχίας” για τη γεφύρωσή του. Η έρευνα προτείνει στις κυβερνήσεις να συνεργαστούν με τους ηγέτες των επιχειρήσεων, ώστε να προωθήσουν μια σειρά πολιτικών, οι οποίες θα συμβάλουν στη δημιουργία ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος για τις ψηφιακές πλατφόρμες. Συγκεκριμένα, προτείνεται να δοθεί έμφαση σε πρότυπα και κανονισμούς προστασίας δεδομένων, να θεσπιστεί νέο θεσμικό πλαίσιο με σημείο αναφοράς τις ψηφιακές πλατφόρμες, να ληφθούν μέτρα για τη διευκόλυνση του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου, να εντατικοποιηθούν οι επενδύσεις σε ψηφιακές υποδομές, αλλά και να δοθεί έμφαση στην εκπαίδευση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης (crowdfunding, peer-to-peer lending). 

Η Accenture εντοπίζει πέντε σημαντικούς παράγοντες για την ανάπτυξη των digital platforms, οι οποίοι βασίζονται στη χρήση νέων τεχνολογιών για τη δημιουργία αγορών μεγάλης κλίμακας, σε επίπεδο τόσο πελατών, όσο και παρόχων υπηρεσιών. "Οι ψηφιακές πλατφόρμες δεν αφορούν μόνο τις “ψηφιακά γεννημένες” επιχειρήσεις, όπως είναι οι Airbnb και Alibaba, αλλά εξελίσσονται σε ένα δεδομένο επιχειρησιακό μοντέλο για πληθώρα B2B και B2C κλάδων”, επισημαίνει ο Francis Hintermann, Managing Director της Accenture Research.