Έρευνες - Μελέτες

Το πώς οι νέοι αξιοποιούν το Διαδίκτυο επηρεάζεται από την οικονομική τους κατάσταση

peopleyoung1

Μεγαλύτερη πρόσβαση στις ευκαιρίες που προσφέρει το Διαδίκτυο έχουν οι νέοι, που διαθέτουν οικονομική άνεση, με τους οικονομικά ασθενέστερους να μην αξιοποιούν στο έπακρο τις δυνατότητες του Ίντερνετ. Έρευνα του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) αποκαλύπτει ότι, ακόμη και στις περιπτώσεις όπου πλούσιοι και φτωχοί έφηβοι έχουν ισότιμη πρόσβαση στο Διαδίκτυο, η χρήση που κάνουν είναι τόσο διαφορετική, ώστε για τους πρώτους λειτουργεί ως “παράθυρο ευκαιρίας”, ενώ οι δεύτεροι δεν μπορούν να εκμεταλλευθούν αυτό το εργαλείο.

Ίση πρόσβαση δεν συνεπάγεται ίσες ευκαιρίες: οι οικονομικά ασθενέστεροι νέοι του πλανήτη δεν αξιοποιούν στο έπακρο τις ευκαιρίες του ΊντερνετΣύμφωνα με την έρευνα, που διενεργήθηκε σε 42 χώρες, ακόμη κι όταν όλοι οι έφηβοι, πλούσιοι και φτωχοί, έχουν ίση πρόσβαση στο Διαδίκτυο, ένα “ψηφιακό χάσμα” παραμένει στον τρόπο που χρησιμοποιούν την τεχνολογία. Η έρευνα διαπιστώνει, συγκεκριμένα, ότι οι πιο ευκατάστατοι έφηβοι έχουν περισσότερες πιθανότητες να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για αναζήτηση πληροφοριών ή για την παρακολούθηση ειδήσεων. Στον αντίποδα, οι οικονομικά ασθενέστεροι νέοι έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να κάνουν χρήση του Ίντερνετ για να συμμετέχουν σε chat ή να παίζουν βιντεοπαιχνίδια. 

Όπως υπογραμμίζει η μελέτη, οι τελευταίοι αφιερώνουν - κατά μέσο όρο - τον ίδιο χρόνο στο Διαδίκτυο με τους πιο εύπορους νέους. Μάλιστα, στις 21 από τις 42 χώρες οι φτωχοί έφηβοι δαπανούν online περισσότερο χρόνο από τους εύπορους. Συγκεκριμένα, σε πέντε σκανδιναβικές χώρες, όπως και στο Χονγκ Κονγκ, την Ολλανδία και την Ελβετία, περισσότερο από το 98% των μειονεκτούντων - οικονομικά - νέων έχει πρόσβαση στο Διαδίκτυο από το σπίτι. Αντίθετα, σε ορισμένες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος χώρες, οι νέοι που βρίσκονται σε πιο μειονεκτική - οικονομικά - θέση έχουν online μόνο από το σχολείο, αν όχι και καθόλου. Αυτό ισχύει για το 50% των μαθητών στην Τουρκία, το 45% στο Μεξικό, το 40% στην Ιορδανία και το 38% σε Χιλή και Κόστα Ρίκα.

Ωστόσο, σε όλες τις χώρες, το τι κάνουν οι έφηβοι με τους υπολογιστές τους, από τη χρήση e-mail και την ανάγνωση ειδήσεων μέχρι τα βιντεοπαιχνίδια, συνδέεται άμεσα με την οικονομική κατάστασή τους, ακόμη και σε χώρες όπου όλοι οι νέοι άνθρωποι να έχουν εύκολη πρόσβαση στο Διαδίκτυο. 

Ίσες ευκαιρίες
“Ίση πρόσβαση δεν συνεπάγεται ίσες ευκαιρίες” αναφέρει η έρευνα. Επισημαίνει δε ότι “ενώ ο καθένας μπορεί να χρησιμοποιήσει το Διαδίκτυο για να εξερευνήσει τον κόσμο, να βελτιώσει τις δεξιότητές του ή να υποβάλει αίτηση για μια καλά αμειβόμενη εργασία, οι έφηβοι που βρίσκονται σε μειονεκτική – οικονομικά - θέση είναι λιγότερο πιθανό να γνωρίζουν τις δυνατότητες, που προσφέρει η ψηφιακή τεχνολογία”.

Όπως σχολιάζουν οι συντάκτες της μελέτης, δεν μπορούν να έχουν τις γνώσεις ή δεξιότητες που απαιτούνται για να μετατρέψουν την online πρόσβαση σε πραγματική ευκαιρία. 

Να σημειωθεί ότι τα δεδομένα για τη μελέτη συγκεντρώθηκαν ως μέρος του προγράμματος του ΟΟΣΑ για τη Διεθνή Αξιολόγηση Μαθητών (Programme for International Student Assessment-PISA), μια παγκόσμια μελέτη της απόδοσης 15χρονων εφήβων στα μαθηματικά, την επιστήμη και την ανάγνωση.