Έρευνες - Μελέτες

Σημαντική βελτίωση του καταναλωτικού κλίματος στην Ευρώπη

peoplewalk

Βελτιωμένο ήταν το καταναλωτικό κλίμα στην Ευρώπη των 28 μεταξύ Μαρτίου και Ιουνίου 2016, με τις οικονομικές και εισοδηματικές προσδοκίες και τους να κερδίζουν 4,1 μονάδες, φτάνοντας στις 13,1 μονάδες. Αυτή είναι η υψηλότερη τιμή από το Μάρτιο του 2008 (16,8 μονάδες). Πάντως, τόσο οι σχετικοί δείκτες όσο και εκείνοι σχετικά με την τάση προς την πραγματοποίηση αγορών στις διάφορες ευρωπαϊκές χώρες να ποικίλουν το δεύτερο τρίμηνο του έτους. 

Οι Έλληνες δεν έχουν την οικονομική ευχέρεια να κάνουν αγορές υψηλής αξίας διαπιστώνει μελέτη της GfKΕπίσης, σύμφωνα με σχετική έρευνα της GfK, που αποτυπώνει την εξέλιξη του καταναλωτικού κλίματος στην Ευρώπη, η οποία είχε ολοκληρωθεί πριν από τις 23 Ιουνίου και το δημοψήφισμα στη Μεγάλη Βρετανία, η αβεβαιότητα που επικρατεί σήμερα στις χρηματοπιστωτικές αγορές, αναμένεται να επηρεάσει και τους Ευρωπαίους καταναλωτές. “Ο βαθμός στον οποίο θα επηρεάσει, η απόφαση αυτή, το καταναλωτικό κλίμα σε κάθε χώρα κατά τους επόμενους μήνες εξαρτάται επίσης από το μέγεθος των δημοσιονομικών επιπτώσεων, από το πώς θα εξελιχθούν οι συζητήσεις εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από το πώς επηρεάζει την κάθε χώρα το Brexit, από οικονομικής απόψεως” τονίζει η GfK. 

Ελλάδα σε ύφεση
Αναφορικά με τη χώρα μας, η GfK υπογραμμίζει ότι “οι Έλληνες δεν μπορούν να ξεφύγουν από τα επακόλουθα της οικονομικής κρίσης. Σήμερα, δεν υπάρχει κανένα ίχνος της νέας ελπίδας που φαινόταν να επανέρχεται στην επιφάνεια πέρυσι”. Συγκεκριμένα, από τον περασμένο Ιούνιο, οι οικονομικές προσδοκίες μειώθηκαν στην Ελλάδα κατά σχεδόν 35 μονάδες. “Παρόλο που ο δείκτης αυτός αυξήθηκε κατά 5,8 μονάδες κατά το δεύτερο τρίμηνο, όντας στις -44,8 μονάδες, τα πράγματα δεν φαίνονται ιδιαίτερα θετικά. Τον Μάιο, ο δείκτης υποχώρησε στη χαμηλότερή του τιμή από το Φεβρουάριο του 2012, φτάνοντας στις -51,6 μονάδες” αναφέρει η σχετική μελέτη.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, παρόμοιες είναι και οι προσδοκίες όσον αφορά τα εισοδήματα, που παρουσίασαν επίσης οριακή αύξηση μεταξύ Μαρτίου και Ιουνίου (+0,8 μονάδες), φτάνοντας στις -44,4 μονάδες. Τον Μάιο ο δείκτης μειώθηκε επίσης στο χαμηλότερό του επίπεδο από τον Αύγουστο του 2013, φτάνοντας στις -48,9 μονάδες. Κατά τη διάρκεια του έτους, οι ζημίες που παρουσίασε ήταν παρόμοιες με τις οικονομικές προσδοκίες (-31,8 μονάδες).

Ως αποτέλεσμα, η τάση για αγορές παρέμεινε και αυτή σε χαμηλά επίπεδα, σύμφωνα με την GfK. Ο δείκτης υποχώρησε κατά 7,4 μονάδες κατά το δεύτερο τρίμηνο, φτάνοντας στις -45 μονάδες, αυτό είναι και το χαμηλότερό του επίπεδο από τον Αύγουστο του 2012 (-51,8 μονάδες). Από τον Ιούνιο του 2015, παρουσίασε απώλειες της τάξεως των 27,5 μονάδων. “Ως εκ τούτου, οι Έλληνες δυσκολεύονται ακόμα και να καλύψουν τις καθημερινές τους ανάγκες. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχουν την οικονομική ευχέρεια να κάνουν ούτε αγορές υψηλής αξίας” διαπιστώνει στην έκθεσή της η εταιρεία.