Έρευνες - Μελέτες

Αύξηση των κρουσμάτων υπερβολικής χρήσης του Διαδικτύου στην Ελλάδα

internetmania

Συμπτώματα εξάρτησης από το Διαδίκτυο εκδηλώνουν όλο και περισσότεροι Έλληνες, με τα κρούσματα υπερβολικής χρήσης του Ίντερνετ στη χώρα μας να αυξάνονται. Δεν είναι τυχαίο ότι στις αναφορές, που δέχονται από καταναλωτές οι Γραμμές Βοηθείας Insafe, εκείνες για υπερβολική χρήση του Διαδικτύου καταλαμβάνουν την πρώτη θέση και αντιπροσωπεύουν, πλέον, το 40%. Το σχετικό ποσοστό είναι αυξημένο κατά 9% στην Ελλάδα, το 1ο εξάμηνο του 2015, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014.

Το 40% των αναφορών Ελλήνων καταναλωτών αφορούν κρούσματα εξάρτησης από το Διαδίκτυο-Μόλις στο 7% ο μέσος Κοινοτικός όροςΤην ένταση του φαινόμενου της εξάρτησης από το Διαδίκτυο στην Ελλάδα υπογραμμίζουν τα αντίστοιχα δεδομένα για την Ευρώπη. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία των 31 Γραμμών Βοηθείας του Πανευρωπαϊκού Δικτύου Εθνικών Κέντρων Ασφαλούς Διαδικτύου, Insafe, ο μέσος Κοινοτικός όρος των αναφορών για εξάρτηση από το Διαδίκτυο φτάνει μόλις το 7%. Πάντως, και αυτό το ποσοστό είναι ανεβασμένο κατά 5% έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος.

Από τα στοιχεία που γνωστοποίησε το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου, Δράση Saferinternet.gr, η online ιδιωτικότητα καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση μεταξύ των αναφορών των Ελλήνων καταναλωτών με 25%, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης των 9 μονάδων. Το γεγονός αυτό υποδηλώνει, σύμφωνα με το Saferinternet.gr, την άγνοια των χρηστών του Διαδικτύου - και ειδικά των νέων - να προστατεύσουν τα προσωπικά τους δεδομένα.

Διαδικτυακός εκφοβισμός
Η τρίτη επικρατέστερη στην Ελλάδα κατηγορία αναφορών σχετικά με το Ίντερνετ αφορά το διαδικτυακό εκφοβισμό, με ποσοστό 16%, το οποίο, ωστόσο, είναι μειωμένο σε σχέση με το 19% του προηγούμενου εξαμήνου. Στην Ευρώπη, ο μέσος όρος ανέρχεται σε 13% για την ιδιωτικότητα (ελαφρά αυξημένος σε σχέση με το 12% έναν χρόνο νωρίτερα) και σε 15% για το διαδικτυακό εκφοβισμό, ποσοστό σημαντικά μειωμένο σε σχέση με το 21% του προηγούμενου εξαμήνου. Το Saferinternet.gr  αποδίδει την υποχώρηση των σχετικών ποσοστών στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των παιδιών για την online συμπεριφορά τους. Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι οι αναφορές για τη σεξουαλικότητα και τις σχέσεις online κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος, καθώς το ποσοστό τους αυξήθηκε στο 11% από 9% το 2014. Αντίθετα, οι αναφορές για grooming, sexting, σεξουαλική παρενόχληση, διατροφικές διαταραχές, αυτοτραυματισμό και αυτοκτονία, παραμένουν σε μονοψήφια νούμερα.

Κανάλι αναφορών
Η συντριπτική πλειοψηφία των αναφορών των Ελλήνων καταναλωτών υποβάλλονται τηλεφωνικά (77%), έναντι 19% των μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και 3% του chat. Επιπλέον, το 70% των αναφορών προέρχονται από γυναίκες και μόλις το 30% από άνδρες, ενώ στα ποσοστά αυτά μόνο ένα 9% είναι ανήλικοι, ένα 15% είναι εκπαιδευτικοί και ένα 74% είναι γονείς.