Έρευνες - Μελέτες

Παγκόσμιο αρνητικό ρεκόρ του Δείκτη Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης στην Ελλάδα

nielsen_gcctt_q22015

Τη μεγαλύτερη “βουτιά” μεταξύ 60 χωρών, ανά τον κόσμο, κατέγραψε ο Δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης στην Ελλάδα, το 2ο τρίμηνο του 2015. Ο εν λόγω δείκτης, που απηχεί τις προσδοκίες των καταναλωτών, μειώθηκε σημαντικά στη χώρα μας, καθώς απώλεσε 12 μονάδες, φτάνοντας τις 53 από 65 ένα τρίμηνο νωρίτερα, επιστρέφοντας, με τον τρόπο αυτό, στα επίπεδα του τελευταίου τριμήνου του 2014.

Σύμφωνα με την έρευνα Consumer Confidence της Nielsen για το 2ο τρίμηνο του 2015, παράλληλα με την πτώση  της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στη χώρα μας, καταγράφηκε και μια σημαντική αύξηση όσων πιστεύουν ότι η Ελλάδα θα βρίσκεται σε οικονομική κρίση και την επόμενη χρονιά. Εξίσου εντυπωσιακή είναι και η αύξηση στο ποσοστό όσων δηλώνουν ότι δεν τους περισσεύουν καθόλου χρήματα (38% έναντι 28%).

Μάλιστα, στην Ελλάδα είναι, σχεδόν, διπλάσια τα ποσοστά των πολιτών, που ανησυχούν για την εργασία τους (40% έναντι 22% στην υπόλοιπη Ευρώπη), την οικονομία (41% έναντι 20%) και το χρέος (30% έναντι 14%). Άλλοι λόγοι ανησυχίας των Ελλήνων είναι η υγεία (22%), οι συνεχώς αυξανόμενες τιμές των βασικών αγαθών (10%) και η εκπαίδευση των παιδιών τους (9%).

Στην Ελλάδα,
τα ποσοστά των πολιτών, που ανησυχούν για την εργασία τους, την οικονομία και το χρέος, είναι, σχεδόν, διπλάσια σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες
Επιπλέον, οκτώ στους δέκα Έλληνες προσπαθούν, σε σταθερή βάση, να περικόψουν τα έξοδα του νοικοκυριού τους. Οι κύριες ενέργειες περικοπής των εξόδων συνεχίζουν να εντοπίζονται στη μείωση των δαπανών για διασκέδαση εκτός σπιτιού, στην αγορά φθηνότερων τροφίμων, ειδών προσωπικής περιποίησης και καθαρισμού σπιτιού και στα έξοδα για  ρουχισμό και παραγγελία έτοιμων γευμάτων στο σπίτι. Από τα παραπάνω, η μείωση των παραγγελιών έτοιμων γευμάτων στο σπίτι και η αγορά φθηνότερων ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών φαίνεται ότι θα αποτελέσουν μόνιμη συνήθεια για μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών, δηλαδή ακόμα κι όταν οι οικονομικές συνθήκες βελτιωθούν.


Η παγκόσμια εικόνα
Ο παγκόσμιος δείκτης αισιοδοξίας των καταναλωτών σημείωσε μικρή πτώση (-1) και διαμορφώθηκε στις 96 μονάδες. Η Ευρώπη (με 79 μονάδες έναντι 77) ήταν η μοναδική ήπειρος, που κατέγραψε άνοδο της αισιοδοξίας, αν και  εξακολουθεί να αποτελεί την πιο απαισιόδοξη περιοχή στον πλανήτη.

Μεταξύ όλων των ανησυχιών, που διέπουν τους Ευρωπαίους πολίτες, η εργασιακή ανασφάλεια, η πορεία της οικονομίας και η υγεία συνεχίζουν να καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις. Ειδικότερα για την Ευρώπη, παρατηρήθηκε βελτίωση στις περισσότερες χώρες, με τη μεγαλύτερη άνοδο να εντοπίζεται στη Δανία (112 έναντι 106), την Τσεχία (88 έναντι 83), τη Ρωσία (78 έναντι 72), την Ισπανία (72 έναντι 67), τη Γαλλία (66 έναντι 60), και την Ουκρανία (48).

Στον αντίποδα, πτώση σημειώθηκε στις χώρες της Αφρικής και την Μέσης Ανατολής (94 έναντι 96), καθώς και στη Νότια (83 έναντι 86) και Βόρεια Αμερική (101 έναντι 106), ενώ ο δείκτης παρέμεινε σταθερός στις Ασιατικές χώρες του Ειρηνικού και την Ωκεανία (107).

Η έρευνα
Η παγκόσμια, διαδικτυακή έρευνα της Nielsen για τη μέτρηση της Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης διεξήχθη από τις 11 έως τις 19 Μάιου 2015 σε 60 διαφορετικές χώρες, όπου συμμετείχαν πάνω από 30.000 καταναλωτές της Ευρώπης, της Ασίας, της Ωκεανίας, της Αμερικής και της Μέσης Ανατολής. Ο δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης αποτυπώνει τη γνώμη των καταναλωτών για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση, τις ανησυχίες τους, αλλά και τις προθέσεις τους για το μέλλον.