Έρευνες - Μελέτες

Το χαμηλότερο ποσοστό online πωλήσεων στην Ευρώπη έχει η Ελλάδα

ecommerce123

Ουραγός σε έναν ακόμη δείκτη, που σχετίζεται με την ψηφιακή οικονομία, αποδεικνύεται η Ελλάδα, η οποία καταλαμβάνει την τελευταία θέση μεταξύ των χωρών - μελών της Ε.Ε. στις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Με το μέσο Κοινοτικό όρο να βρίσκεται στο 25,7% - ήτοι περισσότερο από το ένα τέταρτο των πωλήσεων στην Ευρώπη πραγματοποιείται, ήδη, μέσα από ηλεκτρονικά κανάλια - η Ελλάδα συγκεντρώνει ποσοστό μόλις 18,3%. Η συγκεκριμένη επίδοση φέρνει τη χώρα μας στην τελευταία θέση της κατάταξης των ευρωπαϊκών χωρών, ως προς το ποσοστό των πωλήσεων, που πραγματοποιούνται online.

Μόλις το 18,3% των πωλήσεων των ελληνικών εταιρειών πραγματοποιούνται onlineΣτον αντίποδα, την πλέον δυναμική παρουσία στις ηλεκτρονικές πωλήσεις έχει το Λουξεμβούργο (46,4%), με τη Λεττονία να ακολουθεί (37,2%), τη Ρουμανία να έπεται (36%), την Πολωνία και το Βέλγιο (με 33,9% έκαστη) να μοιράζονται την τέταρτη θέση και τη Μεγάλη Βρετανία να κατατάσσεται πέμπτη (32,5%).

Εκτός από την Ελλάδα, επιδόσεις κάτω του μέσου Κοινοτικού όρου έχουν άλλες οκτώ χώρες, στις οποίες οι ηλεκτρονικές πωλήσεις αντιστοιχούν σε ποσοστό μικρότερο το 25,7% του συνολικού τους τζίρου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του τελευταίου Ευρωβαρόμετρου για το 2014, οι επιχειρήσεις στη Βόρεια και την Κεντρική Ευρώπη είναι εκείνες που πρωτοστατούν στο ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς συγκεντρώνουν την υψηλότερη αναλογία μεταξύ συμβατικών και ηλεκτρονικών πωλήσεων. 

Η έρευνα του Ευρωβάρομετρου διαπιστώνει ότι η πλειοψηφία και συγκεκριμένα το 80% των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων πραγματοποιούν ηλεκτρονικές πωλήσεις μέσα από τα εταιρικά τους sites και τις αντίστοιχες εφαρμογές (applications). Την ίδια στιγμή, το 35% χρησιμοποιεί μικρές και το 33% μεγάλες εμπορικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες για την online προώθηση των προϊόντων τους.

Για την πλειονότητα των ευρωπαϊκών εταιρειών, που επιχειρούν online, το 85,4% των πωλήσεων προέρχονται από την χώρα στην οποία δραστηριοποιούνται, ενώ μόλις το 10,3% από άλλα κράτη - μέλη της Ε.Ε., με μόλις ένα μικρό ποσοστό 4,3% να καταφέρνει να προωθεί τα προϊόντα του σε χώρες εκτός Ε.Ε. Από τις ευρωπαϊκές εταιρείες, που πραγματοποιούν ηλεκτρονικές πωλήσεις εκτός Ε.Ε., το 20% προωθεί τα προϊόντα του στις ΗΠΑ και το 18% σε Ελβετία, Νορβηγία και Ισλανδία.

Θετικές προοπτικές
Ακόμη και οι επιχειρήσεις, που δεν δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο εντός Ε.Ε., έχουν τις ηλεκτρονικές πωλήσεις υψηλά στην ατζέντα τους, δηλώνοντας σε ποσοστό 21% ότι εξετάζουν το ενδεχόμενο να εισέλθουν στο e-commerce το επόμενο διάστημα. Στον αντίποδα, βέβαια, ένα μεγάλο ποσοστό των εταιρειών και συγκεκριμένα το 58%, απαντά ότι δεν σκοπεύει να ακολουθήσει το ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων.

Όσον αφορά τα προβλήματα, που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες που επιχειρούν ηλεκτρονικά, τα περισσότερα σχετίζονται με το κόστος και τις ανησυχίες για τις υψηλές χρεώσεις για την παράδοση των προϊόντων (51%). Επιπλέον, το 42% φοβάται ότι η διαδικασία επιστροφής των προϊόντων είναι εξαιρετικά κοστοβόρα, ενώ σε ποσοστό 41% οι επιχειρήσεις αποθαρρύνονται από τις δυσκολίες επίλυσης των διαφορών κατά το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο.

Οι ίδιοι λόγοι είναι που κρατούν τις ευρωπαϊκές εταιρείες στο συμβατικό δρόμο των πωλήσεων και τις αποτρέπουν από το ηλεκτρονικό εμπόριο.