Έρευνες - Μελέτες

Ευφυή συστήματα στις μεταφορές θέλει να εισάγει η Ε.Ε.

its_trans

Πιο “έξυπνα” φιλοδοξεί να κάνει τα συστήματα μεταφορών η Ευρωπαϊκή Ένωση, εισάγοντας νέα δέσμη κανόνων. Ένα βήμα πιο κοντά σε αυτό τον στόχο φέρνει την Ευρώπη η πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με πρόταση που υπέβαλε η Επιτροπή το 2021 για την αναθεώρηση της οδηγίας για τα ευφυή συστήματα μεταφορών (ITS).

 

Κανόνες για την ενίσχυση των ευφυών συστημάτων μεταφορών για ασφαλέστερες και αποδοτικότερες μεταφορέςΟ αναθεωρημένος νόμος θα συμβάλει στην έγκαιρη διαθεσιμότητα υψηλής ποιότητας δεδομένων για υπηρεσίες, όπως ο προγραμματισμός πολυτροπικών μετακινήσεων και οι υπηρεσίες πλοήγησης. “Ένα ευφυέστερο και διαλειτουργικό σύστημα μεταφορών θα επιτρέψει την αποτελεσματικότερη διαχείριση της κυκλοφορίας και της κινητικότητας όσον αφορά όλους τους τρόπους μεταφοράς, επιτρέποντας στους χρήστες να συνδυάζουν καλύτερα τους πλέον βιώσιμους τρόπους μεταφοράς”, αναφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

 

Η αναθεώρηση της Οδηγίας για τα ευφυή συστήματα μεταφορών που συμφωνήθηκε, επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής της, ώστε να καλύψει αναδυόμενες υπηρεσίες, όπως οι υπηρεσίες πληροφοριών πολυτροπικών μεταφορών. Επίσης, καλύπτει αναδυόμενες υπηρεσίες κρατήσεων και έκδοσης εισιτηρίων (για παράδειγμα εφαρμογές για την εύρεση και την κράτηση ταξιδιών που συνδυάζουν δημόσιες συγκοινωνίες, υπηρεσίες κοινόχρηστων αυτοκινήτων ή ποδηλάτων), αλλά και υπηρεσίες όπως η επικοινωνία μεταξύ οχημάτων και η αυτοματοποιημένη κινητικότητα.

 

Η επιτευχθείσα πολιτική συμφωνία πρέπει, πλέον, να εγκριθεί επίσημα. Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, οι νέοι κανόνες θα δημοσιευτούν στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή τους.

 

Ψηφιακά όρια ταχύτητας

Φιλοδοξώντας να επιτύχουν μεγαλύτερη ψηφιοποίηση των διαδικασιών, οι νέοι κανόνες θέτουν επίσης στόχους για την ψηφιοποίηση κρίσιμων πληροφοριών, όπως π.χ. για τα όρια ταχύτητας, τα οδικά έργα και τους κόμβους πολυτροπικής πρόσβασης, καθώς και για την παροχή βασικών υπηρεσιών, όπως οι πληροφορίες για την οδική ασφάλεια.

 

Τα οφέλη για τους χρήστες των μεταφορών θα περιλαμβάνουν πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο και ψηφιακές, ευφυείς (οδικές) υποδομές, καθώς και ακριβέστερα ευφυή συστήματα ελέγχου ταχύτητας.

 

Οι αναθεωρημένοι κανόνες αποσκοπούν, επίσης, στη διευκόλυνση της ανάπτυξης συνεργατικού ITS, το οποίο επιτρέπει στα οχήματα και στις οδικές υποδομές να επικοινωνούν μεταξύ τους, για παράδειγμα να προειδοποιούν για απρόβλεπτα συμβάντα, όπως η κυκλοφοριακή συμφόρηση. Μεριμνώντας για τη διαφύλαξη της οδικής ασφάλειας, η συμφωνία διασφαλίζει την εμπιστοσύνη μεταξύ όλων των οχημάτων που είναι εξοπλισμένα με C-ITS και της οδικής υποδομής C-ITS σε ολόκληρη την Ένωση.

 

“Η συμφωνία αποτελεί, επίσης, ορόσημο στην πορεία προς την υλοποίηση της συνδεδεμένης και αυτοματοποιημένης πολυτροπικής κινητικότητας, όπως επιδιώκεται από τη στρατηγική για βιώσιμη και έξυπνη κινητικότητα”, σχολιάζει η Επιτροπή.

 

Θυμίζουμε ότι η οδηγία για τα ευφυή συστήματα μεταφορών (ITS) αποτελεί, από το 2010, το εργαλείο της Ε.Ε. για τη διασφάλιση της συντονισμένης ανάπτυξης συστημάτων ευφυούς κινητικότητας σε ολόκληρη την Ε.Ε., βάσει ευρωπαϊκών προδιαγραφών και προτύπων.