Έρευνες - Μελέτες

Ανέτοιμος για την ψηφιακή εποχή ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας

car2_2

Χαμηλό βαθμό ετοιμότητας για την ψηφιακή εποχή έχει σήμερα ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας, σε παγκόσμιο επίπεδο. Αν και η ευαισθητοποίηση των εταιρειών του χώρου για την ψηφιοποίηση είναι υψηλή, σε επίπεδο στρατηγικής και κουλτούρας, οι ψηφιακές αλλαγές συντελούνται με δυσκολία. Όπως προκύπτει από έρευνα των KPMG και Egon Zehnder, οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είναι προετοιμασμένες για τη στροφή στην ψηφιακή εποχή που ανατρέπει τα δεδομένα στον κλάδο.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αισθάνονται πίεση να υιοθετήσουν άμεσα τον ψηφιακό μετασχηματισμό εν μέσω ραγδαίων εξελίξεων“Η καθυστέρηση, που παρατηρείται σε διοικητικό επίπεδο, λειτουργεί ανασταλτικά στο ταξίδι για ένα εις βάθος ψηφιακό μετασχηματισμό, ο οποίος περιλαμβάνει και ευθυγράμμιση της οργανωτικής δομής. Δεν μπορεί να συντελεστεί αλλαγή ευρείας κλίμακας, εάν δεν περάσει στην κουλτούρα του κλάδου ότι η τεχνολογία αποτελεί προτεραιότητα”, διαπιστώνει η μελέτη στην οποία συμμετείχαν 527 στελέχη του κλάδου, παγκοσμίως.

Η έρευνα των δύο εταιρειών παρατηρεί πως, ενώ το 92% των ερωτηθέντων έχει πειστεί ότι είναι επιτακτική η ανάγκη υιοθέτησης μιας νέας κουλτούρας, μόλις το 29% θεωρεί την οικοδόμηση ενός περιβάλλοντος που στηρίζεται στην αρχή “όποιος αποτυχαίνει πρώτος, αποτυχαίνει γρήγορα” ως οδηγό για αυτή τη νέα κουλτούρα. Μάλιστα, οι περισσότεροι συμμετέχοντες (55%) παραδέχθηκαν ανοιχτά ότι η εταιρεία τους δεν έχει προσδιορίσει την υιοθέτηση μιας νέας κουλτούρας. Στην πλειονότητά τους (57%), οι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι προϋπόθεση για την ψηφιοποίηση είναι οι “αλλαγές των διαδικασιών”. Χαμηλότερα στην ευαισθητοποίηση κατατάσσονται οι αλλαγές κουλτούρας και η ηγεσία.

Τεχνητή νοημοσύνη
Σε ερώτηση σχετικά με τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) και άλλων τεχνολογιών ψηφιοποίησης το 50% αποκάλυψε ότι στρατηγική του είναι να ακολουθεί στενά τον πρωτοπόρο της αγοράς. Μόνο το 40% απάντησε ότι θέλει να είναι πρωτοπόρο. Στην πλειοψηφία τους, οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποστηρίζουν ότι κινητήριος δύναμη της ψηφιοποίησης είναι τα μοντέλα συνεργασίας με παίκτες του κλάδου. Επίσης, το 66% των συμμετεχόντων υποστήριξε ότι τα παραδοσιακά και νέα επιχειρησιακά μοντέλα πρέπει να προχωρούν “χέρι-χέρι”, ενώ μόλις το 34% πιστεύει στον πλήρη μετασχηματισμό των επιχειρησιακών μοντέλων και προϊόντων με πλήρη επίγνωση ότι οι αποδόσεις των νέων επιχειρήσεων μπορεί να είναι αρνητικές σήμερα.

“Η κατανόηση της δύναμης, που κρύβει η ψηφιοποίηση για την αυτοκινητοβιομηχανία, αλλάζει τα δεδομένα του κλάδου όπως τον γνωρίζουμε σήμερα”, αναφέρουν οι αναλυτές των δύο εταιρειών. KPMG και Egon Zehnder επικροτούν τον υψηλό βαθμό ευαισθητοποίησης και “επιφυλακής” των στελεχών του κλάδου σε σχέση με τον ψηφιακό μετασχηματισμό, όπως προκύπτει συνολικά από την έρευνα. Επισημαίνουν, πάντως, ότι την ώρα που οι νέοι παίκτες έχουν το πλεονέκτημα να παίζουν μόνο με “καινούργια χαρτιά”, οι εδραιωμένοι παίκτες του κλάδου καλούνται να “αλλάζουν τροχούς, ενώ οδηγούν”.