Έρευνες - Μελέτες

Έρευνα μέσω Ιντερνέτ, αγορές από τα καταστήματα θα κάνουν οι Έλληνες τις γιορτές

online-shopping

Αν και το Διαδίκτυο αποτελεί για τους Έλληνες την πρώτη προτιμώμενη πηγή έρευνας για τα δώρα των εορτών, οι καταναλωτές θα επιλέξουν τα φυσικά καταστήματα για τις αγορές τους - και - τη φετινή εορταστική περίοδο.

Για τις αγορές ψηφιακών προϊόντων, όπως ηλεκτρονικά παιχνίδια και προϊόντα υψηλής τεχνολογίας, οι Έλληνες θα προτιμήσουν το ΔιαδίκτυοΠέραν κάποιων ψηφιακών προϊόντων, όπως είναι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και τα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας ή ακόμα και τα δώρα σχετικά με τη διασκέδαση, τα οποία θα αγοραστούν, κυρίως, μέσω Διαδικτύου, τα υπόλοιπα - ακόμα και κάποια τα οποία είναι σχετικά με την τεχνολογία, όπως η μουσική ή οι ταινίες - θα αγοραστούν, κυρίως, μέσω των φυσικών καταστημάτων. Και αυτό γιατί η εμπειρία επίσκεψης στα στολισμένα καταστήματα φαίνεται να δίνει ιδιαίτερη ικανοποίηση στους καταναλωτές τις γιορτινές μέρες των Χριστουγέννων. 

Στην Ευρώπη, τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης και οι συστάσεις από οικογένεια και φίλους αναδεικνύονται ως τα καλύτερα εργαλεία για την εύρεση ιδεών για δώρα. Για το λόγο αυτό, το 79% περίπου των ερωτηθέντων θα χρησιμοποιήσει αυτά τα κανάλια για να πάρει ιδέες και συμβουλές σχετικά με τα δώρα που θα αγοράσει. Ακόμα κι αν το διαδίκτυο παραμένει η 1η προτιμώμενη πηγή εύρεσης πληροφοριών, το 76% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι θα αγοράσουν τα φετινά δώρα από φυσικά καταστήματα. 

Στην Ελλάδα, το Διαδίκτυο χρησιμοποιείται ευρέως από τους καταναλωτές, για να πάρουν ιδέες και συμβουλές για προϊόντα υψηλής τεχνολογίας (88%), διασκέδαση (83%), δώρα για το σπίτι (82%), ταινίες (81%) και ηλεκτρονικά παιχνίδια (80%). Αντιθέτως, για αρκετές κατηγορίες αγορών οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν να πηγαίνουν στα φυσικά καταστήματα για να πάρουν ιδέες και συμβουλές, ενώ η τηλεόραση και τα διαφημιστικά φυλλάδια αποτελούν ακόμη πηγές εύρεσης ιδεών.

Πάντως, οι Έλληνες καταναλωτές θεωρούν σημαντικές τις αγορές μέσω ψηφιακών καναλιών. Μάλιστα, ζητούν από τις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου να επενδύσουν περισσότερο μέσω φορητών συσκευών. 

Την παραπάνω εικόνα περιγράφει η 19η Χριστουγεννιάτικη έρευνα, που πραγματοποιεί η Deloitte και καταγράφει τις προθέσεις των καταναλωτών για αγορές δώρων, δαπάνες σε φαγητό και χριστουγεννιάτικες εξόδους. Στην ερώτηση “τι θα αγοράσουν οι καταναλωτές τα φετινά Χριστούγεννα”, η έρευνα αποκαλύπτει ότι, για ακόμα μια χρονιά, τα μετρητά είναι το πιο επιθυμητό δώρο για τους Ευρωπαίους, ενώ παράλληλα κατατάσσεται στην 5η θέση ανάμεσα στα δώρα που προσφέρονται πιο συχνά. Στην Ελλάδα, οι καταναλωτές επιλέγουν για τους ενήλικες το φαγητό και το ποτό, με δεύτερη επιλογή τα είδη ρουχισμού και υπόδησης, ενώ τα βιβλία καταλαμβάνουν την τρίτη θέση. Ταυτόχρονα, τα δώρα που αναμένεται να προσφερθούν σε ενήλικες, εφήβους και παιδιά είναι τα είδη ρουχισμού και υπόδησης και τα βιβλία, ενώ την τρίτη θέση, ως πιθανότερο δώρο σε παιδιά και εφήβους, κατέχουν τα παιχνίδια. 

Στην Ευρώπη, τα βιβλία, τα καλλυντικά και τα αρώματα, οι σοκολάτες και τα είδη ένδυσης και υπόδησης είναι για ακόμα μια χρόνια τα δώρα που, κυρίως, θα προσφέρουν οι καταναλωτές και τα φετινά Χριστούγεννα, ενώ το φαγητό και το ποτό, τα προϊόντα ομορφιάς, τα κοσμήματα και τα ρολόγια, οι δωροκάρτες και τα κουπόνια, συμπληρώνουν τα 10 κορυφαία δώρα, που αναμένεται να προσφερθούν περισσότερο σε ενήλικες.

Για τους μικρότερους υπερισχύει η διασκέδαση έναντι των χρηστικών δώρων, με τα παιχνίδια κατασκευών να θεωρούνται το καλύτερο δώρο για τα φετινά Χριστούγεννα. Ρούχα, παπούτσια και βιβλία, θα είναι η δεύτερη και τρίτη επιλογή δώρων αντίστοιχα. Όσον αφορά τους εφήβους, τα βιβλία και τα βιντεοπαιχνίδια παραμένουν τα κορυφαία δώρα για αυτούς, σε μια χρονιά που η αγορά tablets και smartphones δεν αποτελεί προτεραιότητα. 

Δαπάνες
Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές, όπως και οι Έλληνες, εξακολουθούν να είναι επιφυλακτικοί απέναντι στην εγχώρια και παγκόσμια οικονομική κατάσταση και η στάση τους αυτή, αντανακλάται και στον τρόπο που αντιμετωπίζουν την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων.

Τη φετινή χρονιά, κάθε ευρωπαϊκό νοικοκυριό σκοπεύει να ξοδέψει τα Χριστούγεννα κατά μέσο όρο €517, ποσό που μειώθηκε κατά 1% σε σχέση με τα €524 που δαπάνησαν πέρυσι οι Ευρωπαίοι για τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους.

Η Δανία, η Ισπανία και η Ιταλία είναι οι τρεις κορυφαίες χώρες από άποψη προγραμματισμένων δαπανών, ενώ το Βέλγιο έπεσε από τη 2η στην 4η θέση και η Γερμανία παραμένει σταθερά στην 5η θέση. Οι Έλληνες καταναλωτές σκοπεύουν να ξοδέψουν €438 τα φετινά Χριστούγεννα, σε αντίθεση με τα €457 που δήλωσαν οι ίδιοι ότι ξόδεψαν το 2015. 

Η έρευνα
Πρόκειται για τη 19η Χριστουγεννιάτικη έρευνα που πραγματοποιεί η Deloitte και την 7η κατά σειρά για την Ελλάδα. Στην έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε μεταξύ 12 και 24 Οκτωβρίου 2016, συμμετείχαν 9 ευρωπαϊκές χώρες (Βέλγιο, Γερμανία, Δανία, Ελλάδα, Ιταλία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρωσία, Ισπανία) και ρωτήθηκαν 6.580 καταναλωτές ηλικίας μεταξύ 18 και 75 ετών.