Έρευνες - Μελέτες

H καινοτομία, προτεραιότητα για τις οικογενειακές επιχειρήσεις

ideainnovation

Την κοινή αντίληψη ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις είναι απρόθυμες να καινοτομήσουν, παρ’ όλο που έχουν τους πόρους να επιχειρήσουν κάτι τέτοιο, έρχεται να διαψεύσει η πραγματικότητα και κυρίως, η επόμενη γενιά των επικεφαλής των εταιρειών αυτών. Την διάψευση της κοινής αυτής αντίληψης επιβεβαιώνει έρευνα της Deloitte, σύμφωνα με την οποία το 76% των οικογενειακών εταιρειών αναδεικνύει την καινοτομία ως την τρίτη σημαντικότερη προτεραιότητα.

Το 76% των οικογενειακών εταιρειών αναδεικνύει την καινοτομία ως την τρίτη σημαντικότερη προτεραιότηταΗ έρευνα της Deloitte ΕΜΕΑ (Η Επόμενη Γενιά 2016) επιβεβαιώνει ότι οι επικεφαλής των οικογενειακών επιχειρήσεων της επόμενης γενιάς χαράσσουν διαφορετική πορεία για τις εταιρείες τους. Βέβαια, όπως σχολιάζει η μελέτη, η πρόκληση για την επόμενη γενιά, που θα βρεθεί προσεχώς στο “τιμόνι” μιας οικογενειακής επιχείρησης, είναι να πείσει τα μέλη της οικογένειας σχετικά με τη σημαντικότητα της καινοτομίας.

Για του λόγου το αληθές, αν και περισσότερο από το 60% των μελών της οικογένειας είναι ενήμερο σχετικά με την καινοτομία, μόνο το 40% είναι πρόθυμο να αναλάβει το σχετικό κίνδυνο και το ρίσκο να επενδύσει σε αυτήν. Παρ’ όλα αυτά, το 55% των διαδόχων λένε ότι οι επιχειρήσεις τους καινοτομούν σε πιο γρήγορο ρυθμό απ’ ό,τι οι ανταγωνιστές και το 51% τείνουν να έχουν ένα πιο επιθετικό προφίλ, αλλά με πιο ελεγχόμενο τρόπο.   

Η μελέτη διαπιστώνει συνολικά ότι οι επικεφαλής των οικογενειακών επιχειρήσεων των επόμενων γενιών πρόκειται να εστιάσουν στην ανάπτυξη, στην καινοτομία και στην περαιτέρω ωρίμανση των δομών διακυβέρνησης. Αυτό πρόκειται να επιφέρει - σύμφωνα με την Deloitte - και ένα διαφορετικό τρόπο διοίκησης σε σχέση με αυτόν των προηγούμενων γενιών, ενώ παράλληλα προτίθενται να αναλάβουν μεγαλύτερο κίνδυνο από τους προκατόχους τους. 

Κινητήριες δυνάμεις
Η μελέτη εντοπίζει γενικά ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, είναι στα πρόθυρα των αλλαγών, που πρόκειται να πραγματοποιήσουν σταδιακά οι επικεφαλής της επόμενης γενιάς. Περίπου το 56% θα αλλάξει τη στρατηγική της οικογενειακής επιχείρησης, με τη παγκοσμιοποίηση της οικονομίας να έχει αντίκτυπο στις εταιρείες αυτές.

Σύμφωνα με τη μελέτη, πολλές εξ αυτών θα επικεντρωθούν στην επέκταση σε γεωγραφικές αγορές ή σε προϊόντα και υπηρεσίες. Αυτή ακριβώς η επέκταση είναι που απαιτεί ένα διαφορετικό τρόπο διοίκησης της οικογενειακής επιχείρησης, σύμφωνα με το 80% των διαδόχων, οι οποίοι προτίθενται να είναι λιγότερο πατερναλιστικοί από τους προκατόχους τους.

Εκτός από αυτό, οι διάδοχοι θα αλλάξουν τις δομές της εταιρικής και της οικογενειακής διακυβέρνησης και είναι πιο θετικοί όσον αφορά στην πρόσληψη στελεχών που δεν ανήκουν στον οικογενειακό κύκλο, προκειμένου να εξασφαλιστεί η συνέχεια της οικογενειακής επιχείρησης. 

Οικογενειακός χαρακτήρας
Μία από τις κυριότερες προκλήσεις των διαδόχων είναι να διατηρήσουν τον οικογενειακό χαρακτήρα της επιχείρησης, αλλά και τις αξίες της οικογένειας, καθώς και να τις μεταδώσουν με τη σειρά τους στις επόμενες γενιές. Μια άλλη πρόκληση είναι η επισημοποίηση του προγραμματισμού της διαδοχής. Περίπου το 60% θα περάσει στη διαδοχή χωρίς κάποιο επίσημο πλάνο. Βέβαια, σχεδόν οι μισοί από τους ερωτηθέντες είχαν αρχίσει την προετοιμασία πολύ πριν ξεκινήσουν την επαγγελματική τους ζωή. 

Να σημειωθεί ότι η έρευνα διεξήχθη μεταξύ Ιανουαρίου και Απριλίου 2016, με 92 εις βάθος προσωπικές συνεντεύξεις σε 19 χώρες της περιοχής ΕΜΕΑ (Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Αφρική).