Έρευνες - Μελέτες

Οι ψηφιακές τεχνολογίες σημαντική πρόκληση για τους Έλληνες επιχειρηματίες

techbus1

Στις κορυφαίες προκλήσεις, που αντιμετωπίζουν σήμερα, τοποθετούν οι ελληνικές επιχειρήσεις τις νέες τεχνολογίες και τη διαχείρισή τους. Απαριθμώντας τις προκλήσεις του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, οι ίδιες οι επιχειρήσεις αναφέρουν με σειρά προτεραιότητας: το νέο προφίλ των εργαζομένων (66%) - τις μεταβαλλόμενες καταναλωτικές ανάγκες (66%), την ασταθή και υψηλή φορολογία (66%), τον ανταγωνισμό από το εξωτερικό (46%) και τις νέες τεχνολογίες (456%). Στην ίδια κλίμακα, αλλά σε πιο χαμηλή θέση στη λίστα των προκλήσεων, τοποθετούν τη γραφειοκρατία (24%) και το μη φιλικό προς την επιχειρηματικότητα κράτος (23%). 

Μάλλον απαισιόδοξες είναι οι προβλέψεις για το επιχειρηματικό περιβάλλον στη χώρα μας την επόμενη διετίαΣύμφωνα με έρευνα του Entrepreneurs’ Organization για το Δείκτη Επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα, τους τελευταίους έξι μήνες (Μάρτιος - Αύγουστος 2016) μόνο το 38,6% έχει πραγματοποιήσει κάποια σημαντική επένδυση. Οι επενδύσεις που έγιναν, μοιράζονται σε κτιριακές υποδομές (23%), σε νέες τεχνολογίες (22%), σε έρευνα και ανάπτυξη (23%), σε ανθρώπινο δυναμικό (22%).

Αντίστοιχα είναι τα ποσοστά και για το επόμενο εξάμηνο όσον αφορά στις επενδύσεις. Έτσι, το 37% δηλώνει ότι είναι έτοιμο να προβεί σε κάποια σημαντική επένδυση, ενώ το 63%, όχι. Επίσης, η πρόθεση των επιχειρηματιών όσον αφορά το που θα επενδύσουν παραμένει αμετάβλητη: σε κτιριακές υποδομές (23%), σε νέες τεχνολογίες (23%), σε έρευνα και ανάπτυξη (23%), σε ανθρώπινο δυναμικό (23%). 

Συνολικά, όπως προκύπτει από την έρευνα, οι προβλέψεις των Ελλήνων επιχειρηματιών για το πώς θα εξελιχθεί το επιχειρηματικό περιβάλλον στη χώρα τα επόμενα δύο χρόνια είναι μάλλον απαισιόδοξες, καθώς μόνο το 23% πιστεύει ότι θα βελτιωθεί, ενώ το 49% θεωρεί ότι θα χειροτερέψει και το 28% ότι θα παραμείνει ως έχει. 

Νέες επιχειρήσεις
Επιπλέον, διστακτικοί φαίνονται οι επιχειρηματίες όσον αφορά στην έναρξη μία νέας επιχειρηματικής δραστηριότητας στο σημερινό οικονομικό περιβάλλον. Μόλις το 19,3% απάντησε θετικά, ενώ το 38,6% έδωσε αρνητική απάντηση. Ωστόσο, σχεδόν οι μισοί επιχειρηματίες (42%), δήλωσαν ότι το σκέφτονται και ίσως να το τολμήσουν. 

Θέσεις εργασίας
Στο μεταξύ, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, το τελευταίο εξάμηνο δημιουργήθηκαν νέες θέσεις εργασίας στο 60% των επιχειρήσεων και μάλιστα, σχεδόν στο σύνολό τους (94%), ήταν θέσεις πλήρους απασχόλησης. Ειδικότερα, όσον αφορά στις ειδικότητες, οι προσλήψεις έγιναν με σειρά προτεραιότητας στους τομείς: Πωλήσεις Εσωτερικού (50%), Έρευνα και Ανάπτυξη (44%), Πωλήσεις Εξωτερικού (41%), IT - Νέες Τεχνολογίες (38%), Marketing (32%), Παραγωγή (23,5%), Logistics (20,6%).

Το μεγαλύτερο ποσοστό των συμμετεχόντων στην έρευνα βλέπει θετικά το ενδεχόμενο να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, καθώς το 35% απάντησε θετικά, το 35% ίσως και το 29,8% όχι. 

Οικονομικά Αποτελέσματα
Παρά το ασταθές κλίμα στην οικονομία, οι ελληνικές επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα, κατάφεραν να αυξήσουν και να σταθεροποιήσουν τα έσοδά τους. Όπως προκύπτει από την έρευνα, τους τελευταίους 6 μήνες το 47% των εταιρειών αύξησε τα έσοδα του, το 29,8% τα διατήρησε στο ίδιο επίπεδο, ενώ το 22,8% τα μείωσε. Λιγότερο αισιόδοξες, ωστόσο, είναι οι προβλέψεις για το επόμενο εξάμηνο. Ένας στους δύο επιχειρηματίες (51%) πιστεύει ότι τα έσοδα της επιχείρησής του θα παραμείνουν στο ίδιο επίπεδο, ενώ μόλις το 35% των επιχειρηματιών θεωρεί ότι θα αυξηθούν. Την ίδια στιγμή, το 14% κάνει λόγο για πτώση των εσόδων μέσα στους επόμενους 6 μήνες.

Προς την ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και η κερδοφορία των εταιρειών. Το ίδιο χρονικό διάστημα το 29,8% των επιχειρήσεων αύξησε την κερδοφορία, το 38,6% τη διατήρησε σταθερή και το 31,6% τη μείωσε. 

Στήριξη
Στην ερώτηση τί είδους στήριξη χρειάζονται οι επιχειρηματίες στη χώρα μας, οι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι έχουν ανάγκη κατά προτεραιότητα από: επιχειρηματική εκπαίδευση για τον εαυτό τους, στήριξη από κρατικούς φορείς, επαγγελματική δικτύωση, ευέλικτες εργασιακές σχέσεις, μεγαλύτερη πρόσβαση στις παγκόσμιες αγορές, εργαζομένους με υψηλή εξειδίκευση, πρόσβαση σε πηγές χρηματοδότησης, σταθερό φορολογικό περιβάλλον 

Η έρευνα
Η έρευνα Entrepreneurs’ Organization για το Δείκτη Επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο 2016 και αφορούσε το χρονικό διάστημα Μάρτιου - Αυγούστου 2016. Στην Ελλάδα, συνολικά συμμετείχαν 435 επιχειρηματίες.