Έρευνες - Μελέτες

Προϊόντα τεχνολογίας: Σημάδια σταθεροποίησης της ελληνικής αγοράς το 2013 “βλέπει” η GfK - Στο 6,6% συγκρατήθηκε η πτώση

helex_2



Σημάδια σταθεροποίησης αρχίζει να στέλνει η αγορά καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας στην Ελλάδα, με τις πωλήσεις του 4ου τριμήνου να δημιουργούν αισιοδοξία περί εύρεσης σημείων ισορροπίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GfΚ Temax για το 4ο τρίμηνο του 2013, η αξία της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας στη χώρα μας διαμορφώθηκε στα €515 εκατ., καταγράφοντας οριακή πτώση, κατά μόλις 0,8% σε σχέση με τα €519 εκατ. του 4ου τριμήνου του 2012. Συνολικά, σε επίπεδο έτους, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της GfK, το 2013 η αξία της αγοράς διαμορφώθηκε στο €1,72 δις με την πτώση να διαμορφώνεται στο -6,6% σε σχέση με το 2012.



“Ατμομηχανή” της αγοράς αναδείχθηκε ο κλάδος των προϊόντων πληροφορικής, που εμφάνισε, το 4ο τρίμηνο του 2013, εντυπωσιακή άνοδο κατά του 30,2%, κλείνοντας στα €123 εκατ. Την αγορά της πληροφορικής τόνωσαν οι πωλήσεις των tablets, αποδεικνύοντας ότι η κατηγορία δεν αποτελεί περαστική μόδα, με την αγορά να μετρά 126.000 τεμάχια μόνο για το Δεκέμβριο. Σύμφωνα με τους αναλυτές της εταιρείας, ο ανταγωνισμός στην αγορά των tablets έχει αρχίσει να οξύνεται, με αποτέλεσμα η μέση τιμή αγοράς να πέφτει απότομα.

Πάντως, ακόμη και χωρίς τις πωλήσεις των tablets, η αγορά της πληροφορικής θα ήταν θετική στο 4ο τρίμηνο του 2013. Συνολικά, η αγορά των ειδών πληροφορικής κινήθηκε το 2013 στο 14,1%, αφού και οι πωλήσεις των σταθερών υπολογιστών κινήθηκαν θετικά, τόσο σε επίπεδο τριμήνου όσο και σε επίπεδο έτους. Παράλληλα, ο τομέας των φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών, μετά από τρία πτωτικά τρίμηνα, επέστρεψε την περίοδο Οκτωβρίου - Δεκεμβρίου 2013 σε θετικό πρόσημο, αν και οριακό, με τις νέες μορφές συσκευών (ultra-thin, convertibles) να αποκτούν σταδιακά μερίδιο αγοράς.

Τηλεπικοινωνίες
Παρά το γεγονός ότι ο τομέας των τηλεπικοινωνιών ήταν πτωτικός για 4ο συνεχόμενο τρίμηνο, οι αναλυτές εκλαμβάνουν ως θετικό σημάδι τον περιορισμένο ρυθμό πτώσης (10,5%) σε σχέση με προηγούμενα τρίμηνα.

Η συνεχιζόμενη αύξηση των πωλήσεων smartphones δεν είναι αρκετή για να τραβήξει την αγορά προς τα πάνω και απλά περιορίζει το ρυθμό πτώσης. Συνολικά, η κατηγορία των προϊόντων τηλεπικοινωνιών έκλεισε με -10,1% το 4ο τρίμηνο του 2013 στα €132 εκατ. και στο -13% στα €456 εκατ. για το σύνολο της χρονιάς. Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η αγορά έχει κορεστεί εν αναμονή καλύτερων οικονομικών συνθηκών για την ταχύτερη υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών.

Είδη εξοπλισμού
Οι εκτυπωτές και τα πολυμηχανήματα σημείωσαν τη μεγαλύτερη άνοδο από τις αρχές του έτους, καθώς το 4ο τρίμηνο οι πωλήσεις ενισχύθηκαν κατά 13% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα. Τα στοιχεία της GfK δείχνουν ότι οι εκτυπωτές κερδίζουν έδαφος σε σχέση με τα πολυμηχανήματα, με βασική εξέλιξη την άνοδο της τεχνολογίας laser. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, ανεβαίνει και η μέση τιμή της κατηγορίας με την είσοδο νέων, πιο εξελιγμένων μοντέλων, μετατρέποντας τη οριακή πτώση, τεμαχιακά, σε άνοδο, αξιακά.

Η υπόλοιπη αγορά
Καθοδικά - και μάλιστα με διψήφια ποσοστά - συνεχίζει να κινείται η αγορά των ηλεκτρονικών καταναλωτικών αγαθών (consumer electronics), με τους Έλληνες να έχουν περιορίσει σημαντικά τις αγορές τηλεοράσεων, την ίδια στιγμή που η τιμή τους είναι σε συνεχή πτώση. Η συγκεκριμένη κατηγορία το 4ο τρίμηνο του 2013 κινήθηκε πτωτικά κατά 16,1%, ενώ η αντίστοιχη περσινή επίδοση ήταν στο -18,7%. Συνολικά, όπως παρατηρεί η έκθεση της GfK, η πτώση του 3ου τριμήνου ανακόπηκε σε σημαντικό βαθμό, κατά τους τελευταίους τρεις μήνες του 2013.

Όσον αφορά τις υπόλοιπες “μεγάλες” κατηγορίες τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων, μόνο αυτή των λευκών συσκευών κινείται ανοδικά, παρουσιάζοντας αύξηση 6% στα €94 εκατ.



Νατάσα Φραγκούλη