Έρευνες - Μελέτες

Τα προϊόντα πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών “στήριξαν” την αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στο 4ο τρίμηνο του 2008

conselectronics_s

Οι αναλυτές της GFK Hellas επισημαίνουν πως η ελληνική αγορά ηλεκτρονικών καταναλωτικών προϊόντων παρέμεινε σταθερή για το 4ο τρίμηνο του 2008, με αύξηση 0,2%. Η συνεχής αύξηση της αγοράς προϊόντων Πληροφορικής με ποσοστό 4% και η εκτόξευση της αγοράς προϊόντων Τηλεπικοινωνιών για το 4ο τρίμηνο με ποσοστό 25% κάλυψε τις απώλειες των άλλων τομέων. Τα προϊόντα Εξοπλισμού Γραφείου και Αναλωσίμων σημείωσαν τη μεγαλύτερη μείωση, με ποσοστό -20%, αλλά η πιο σημαντική μείωση παρατηρήθηκε στην αγορά των Ηλεκτρονικών Καταναλωτικών Προϊόντων, με ποσοστό -11%. Το άνοιγμα μεγάλων νέων καταστημάτων των διεθνών “παικτών” στο τέλος του Σεπτεμβρίου και στις αρχές Οκτωβρίου του 2008, που συνοδεύθηκε από σημαντικές προωθητικές ενέργειες έκαναν τους καταναλωτές να ξοδέψουν “προκαταβολικά” για το νέο έτος την περίοδο των Χριστουγέννων.

Αργότερα, η δημοσιότητα για την οικονομική κρίση δημιούργησε ένα αρνητικό καταναλωτικό κλίμα, το οποίο ενισχύθηκε από τις ταραχές το Δεκέμβριο. Αυτό το κλίμα επηρέασε κατά το 4ο τρίμηνο της προηγούμενης οικονομικής χρήσης περισσότερο τον τομέα των ηλεκτρικών συσκευών, παρά τα προϊόντα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών. Η δραστηριότητα προωθητικών ενεργειών του τελευταίου τριμήνου και η συνέχιση του “πολέμου τιμών”, κυρίως ανάμεσα στους μεγάλους “παίκτες” της αγοράς βοήθησε μόνο σε περαιτέρω μείωση της αξίας των προϊόντων.

Αύξηση κύκλου εργασιών των τεχνολογικών προϊόντων
Οι φορητοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές και τα βιντεοπαιχνίδια ήταν οι μόνοι τομείς της αγοράς προϊόντων Πληροφορικής, που παρουσίασαν αύξηση κατά τη διάρκεια του 4ου τριμήνου του 2008. Το μερίδιο των φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών αυξήθηκε κατά 19,1% σε αξία και των παιχνιδομηχανών αυξήθηκε κατά 11,3%. Ωστόσο, οι μέσες τιμές του 4ου τριμήνου του 2008 είναι σημαντικά χαμηλότερες από το αντίστοιχο τρίμηνο του 2007. Από την άλλη πλευρά η αγορά των Τηλεπικοινωνιών και συγκεκριμένα των κινητών τηλεφώνων κατέβαλε μεγάλη προσπάθεια όλο το χρόνο να φθάσει την αξιοσημείωτη απόδοση του 2007. Οι μεγάλες χριστουγεννιάτικες προωθητικές δραστηριότητες και η είσοδος πάρα πολλών νέων μοντέλων, ειδικά εκείνων που είναι εξοπλισμένα με φωτογραφική 8 Mpx επέδρασαν θετικά στην αγορά το τελευταίο τρίμηνο του 2008 που ήταν αυξημένη κατά 25,5% σε αξία, συγκριτικά με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2007.

Φωτογραφικά Είδη και Τηλεοράσεις
Το άνοιγμα νέων καταστημάτων το Σεπτέμβριο και το άσχημο καταναλωτικό κλίμα του Δεκεμβρίου δεν άφησαν κανένα περιθώριο ανάπτυξης της αγοράς Φωτογραφικών Ειδών και Τηλεοράσεων. Η μείωση του εσωτερικού τουρισμού κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων μαζί με το αρνητικό καταναλωτικό κλίμα, επίσης επηρέασαν αρνητικά αυτό τον τομέα. Compact και SLR μειώθηκαν κατά 13,3% σε αξία κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2008. Παρόλα αυτά, οι κάρτες μνήμης παρουσίασαν αύξηση σε αξία σε αντίθεση με τις χαμηλές τιμές του τομέα. Τα τελευταία δύο χρόνια, η Flat TV και η συγκεκριμένα η LCD ήταν ο “ηγέτης” της αγοράς των ηλεκτρονικών προϊόντων. Με τη μείωση τη αγοράς της Flat TV κατά 7,7% το 4ο τρίμηνο σε αξία, ολόκληρος ο τομέας παρουσίασε μειωμένη απόδοση. Ο μόνος τομέας που συνέχισε να παρουσιάζει θετική ανάπτυξη, το 4ο τρίμηνο, ήταν τα Συστήματα Πλοήγησης (Car Navigation) με αύξηση κατά 20,9% σε αξία, που ήταν και ένας τομέας με εκρηκτική άνοδο.

Μικρές και μεγάλες οικιακές συσκευές
Για μία ακόμα φορά οι πωλήσεις που έγιναν νωρίτερα μέσα στο χρόνο, λόγω του ανοίγματος νέων καταστημάτων (Σεπτέμβριο και Οκτώβριο) κάλυψαν προκαταβολικά τις ανάγκες των καταναλωτών, με συνέπεια ο Νοέμβριος να είναι ένας πολύ αρνητικός μήνας για την αγορά με επίδραση σε όλο το τρίμηνο. Προϊόντα προσωπικής περιποίησης και συσκευές προετοιμασίας πρωινού, ήταν οι μόνο τομείς που αντιστάθηκαν στην τάση και έμειναν θετικά (π.χ. hairstylers +24,5% σε αξία, hot beverage makers +9,7% σε αξία, κ.λπ.).

Ολόκληρη τη χρονιά που πέρασε, η κατηγορία των μεγάλων οικιακών συσκευών συγκρινόταν με την αξιοσημείωτη αντίστοιχη περίοδο της, το 2007 (+9,5% σε αξία το 2007 σε σχέση με το 2006). Ήταν μια άστοχη σύγκριση σε κάθε περίπτωση, αλλά η πτώση στον κατασκευαστικό τομέα (άδειες για νέες κατοικίες -30% στο τέλος του 2008) και το πάγωμα χορηγήσεων κατασκευαστικών δανείων από τις τράπεζες ήταν το “κερασάκι στην τούρτα”. Η κατηγορία έκλεισε στο 4o τρίμηνο με -7,2% σε αξία με τον τομέα των εντοιχισμένων να έχει τη μεγαλύτερη μείωση. Εντούτοις, ολόκληρη η χρονιά του 2008 ήταν μόνο -1,2% χαμηλότερη σε σύγκριση με το 2007.

Κλιματιστικά
Άλλη μια χαμένη μάχη συγκρίνοντας την αντίστοιχη περίοδο με το 2007. Το καλοκαίρι του 2007 ήταν πολύ ζεστό έχοντας ως αποτέλεσμα την εκτόξευση των πωλήσεων των κλιματιστικών (όχι μόνο κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού). Φόβοι στις αρχές του 2008 για ένα παρόμοιο ζεστό καλοκαίρι κράτησαν τις πωλήσεις των κλιματιστικών σε υψηλά επίπεδα. Επειδή όμως, αυτοί οι φόβοι δεν επαληθεύτηκαν ο τομέας παρουσίασε μείωση τον Ιούλιο, τάση, που συνεχίστηκε και στο τέλος του 2008.


Πωλήσεις Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών στην Ελλάδα το 2008, Πηγή: GfK Hellas

Λέττα Καλαμαρά

© Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας - ΣΕΠΕ, 2008 - 2009