Έρευνες - Μελέτες

Επίσημη Έναρξη για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Ψηφιακή Σύγκλιση” (ΕΣΠΑ 2007 - 2013)

digiral_conv2_s

Η βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη και των επιχειρήσεων είναι ο στόχος του νέου Επιχειρησιακού Προγράμματος “Ψηφιακή Σύγκλιση” (ΕΣΠΑ 2007 - 2013) συνολικού προϋπολογισμού 2 δις ευρώ, στο πλαίσιο της Ψηφιακής Στρατηγικής 2006 - 2013. Σύμφωνα με τον Ειδικό Γραμματέα Ψηφιακού Σχεδιασμού, Καθ. Βασίλη Ασημακόπουλο, η Ψηφιακή Στρατηγική ακολουθεί μια διαφορετική φιλοσοφία σχεδιασμού νέων δράσεων. Αντί για μεμονωμένες δράσεις, σχεδιάζονται πλέον ολοκληρωμένες παρεμβάσεις που αποτελούνται από σύνολα δράσεων. Τα σύνολα δράσεων αποκτούν την κωδική ονομασία νήματα δράσεων.

 
καθηγητής Βασίλης Ασημακόπουλος
Ειδικός Γραμματέας Ψηφιακού Σχεδιασμού

Κάθε νήμα δράσεων αποτελείται από περισσότερες της μιας τεχνολογικής δράσης και έχει ένα κοινό στόχο που αναφέρεται στην πραγματική - καθημερινή ζωή πολιτών και επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο της Ψηφιακής Στρατηγικής και του Προγράμματος “Ψηφιακή Σύγκλιση”, το οποίο εντάσσεται στο πλαίσιο μιας ευρύτερης ευρωπαϊκής στρατηγικής και χρηματοδοτείται από το Εθνικό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), καθώς και από εθνικούς πόρους, έχουν καταρχήν προσδιορισθεί 9 Νήματα Δράσεων, τα οποία με εργαλείο τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών αντιστοιχίζονται σε κρίσιμες καθημερινές διαστάσεις της ζωής των πολιτών και επιχειρήσεων. Τα 9 Νήματα λειτουργούν ολοκληρωμένα και αυτόνομα, χωρίς να επικαλύπτονται  μεταξύ τους. Αθροιζόμενα όμως όλα μαζί αντιστοιχίζονται στις καθημερινές δραστηριότητες και ασχολίες των πολιτών.

Ειδικότερα, τα 9 Νήματα που αντιστοιχίζονται σε στιγμιότυπα της καθημερινής ζωής είναι:

1ο νήμα - Ψηφιακή Γνώση
Το συγκεκριμένο νήμα δεν αφορά μόνο σε μαθητές ή φοιτητές, αλλά και σε εργαζόμενους, σε στελέχη επιχειρήσεων, σε οποιονδήποτε, είτε παράγει, είτε διαχειρίζεται είτε αναζητεί τη γνώση με ψηφιακό τρόπο.

2ο νήμα - Ψηφιακός καταναλωτής
Ενίσχυση των καταναλωτών, ώστε να μπορούν να αγοράζουν με ηλεκτρονικό τρόπο φθηνότερα και καλύτερα προϊόντα αλλά και να ενημερώνονται καλύτερα για τις επικρατούσες τιμές. Παράλληλα, περιλαμβάνονται δράσεις ηλεκτρονικού εμπορίου για επιχειρήσεις αλλά και δράσεις για ΜΚΟ και φορείς του Δημοσίου, οι οποίοι με εργαλείο τις νέες τεχνολογίες μπορούν να συμβάλλουν στην καλύτερη και πληρέστερη ενημέρωση και προστασία του καταναλωτή.

3ο νήμα - Ψηφιακή προστασία του φυσικού περιβάλλοντος
Ηλεκτρονική παρακολούθηση και συμβολή στην πρόληψη καταστροφών στο φυσικό περιβάλλον, ψηφιακές δράσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας, την παρακολούθηση της ενεργειακής απόδοσης, δράσεις για την πολιτική προστασία κλπ.

4ο νήμα - Ψηφιακή Ασφάλεια
Δράσεις για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης πολιτών και επιχειρήσεων στα νέα ψηφιακά μέσα και την ψηφιακή ασφάλεια.

5ο νήμα - Ψηφιακή Υποστήριξη της Εργασίας
Δράσεις για την υποστήριξη της αναζήτησης και εξεύρεσης εργασίας, την πρόσβαση στην εργασία με αποδοτικότερο τρόπο, την αποτελεσματικότερη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς, την ανάπτυξη ψηφιακών υπηρεσιών που διευκολύνουν την εργασία, την προσφορά εργασίας από επιχειρήσεις αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες, κ.λπ.

6ο νήμα - Ψηφιακή Υποστήριξη της ποιότητας ζωής (“Ευ ζην”)
Δράσεις με τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών που συμβάλλουν στην ψυχαγωγία, τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, τον τουρισμό, την υγεία καθώς και κάθε άλλη δραστηριότητα που βελτιώνει την ποιότητα ζωής των πολιτών.

7ο νήμα - Ψηφιακή Υποστήριξη της κοινωνικής και οικονομικής ενσωμάτωσης και της συμμετοχής
Δράσεις για την ενσωμάτωση μη-προνομιούχων κοινωνικών ομάδων καθώς και ομάδων πολιτών που εμφανίζουν χαμηλότερα ποσοστά συμμετοχής στην Ψηφιακή Ελλάδα. Περιλαμβάνονται, επίσης, δράσεις που ενισχύουν τη συμμετοχή των πολιτών σε δραστηριότητες και τοπικά δρώμενα και συμβάλλουν στην ενεργοποίησή τους.

8ο νήμα - Ψηφιακή Υποστήριξη της Εξωστρέφειας
Ενίσχυση της επιχειρηματικής εξωστρέφειας εκτός των παραδοσιακών τοπικών αγορών αλλά και εκτός των Ελληνικών συνόρων και παράλληλη ενίσχυση της δικτύωσης και της επικοινωνίας με τους Έλληνες της διασποράς.

9ο νήμα - Ψηφιακή Περιφέρεια.
Πολύ εξειδικευμένες τεχνολογικές δράσεις σε τοπικό επίπεδο, που αξιοποιούν τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών για να αναδείξουν ή να αξιοποιήσουν πολύ συγκεκριμένα και ιδιαίτερα τοπικά χαρακτηριστικά που δεν απαντώνται σε άλλες περιοχές. Αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών ως εργαλείου ανάπτυξης για την ανάδειξη τοπικών ιδιαιτεροτήτων και συγκριτικών πλεονεκτημάτων.

Σχέδιο δράσης
Για το σχεδιασμό του κάθε νήματος δράσεων, ακολουθείται συγκεκριμένη μεθοδολογία (Διάγραμμα 1):
α.     Δημιουργείται δισδιάστατος πίνακας.
β.    Οι γραμμές του πίνακα αποτελούν την τεχνολογική διάσταση και εκεί καταγράφονται οι Κατευθύνσεις και οι Στόχοι της Ψηφιακής Στρατηγικής.

Αυτή η διάσταση αποτελεί το “τεχνολογικό εργαλείο” που υπάρχει διαθέσιμο:
Κατεύθυνση 1: Αξιοποίηση των ΤΠΕ για τη βελτίωση της παραγωγικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων

  • Ο Στόχος 1.1 αφορά σε δράσεις προώθησης ΤΠΕ σε επιχειρήσεις για ενίσχυση της παραγωγικότητας (σε σημαντικό ποσοστό κρατικές ενισχύσεις)
  • Ο Στόχος 1.2 αφορά σε δράσεις ανάπτυξης ψηφιακών υπηρεσιών προς επιχειρήσεις
  • Ο Στόχος 1.3 αφορά σε δράσεις που ενισχύουν την προστιθέμενη αξία του κλάδου τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών στο ΑΕΠ της χώρας
  • Ο Στόχος 1.4 αφορά σε δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, αξιοποιώντας νέες τεχνολογίες

Κατεύθυνση 2: Αξιοποίηση των ΤΠΕ για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών

  • Ο Στόχος 2.1 αφορά σε δράσεις ΤΠΕ από φορείς εκτός δημοσίου προς πολίτες. Χωρίζεται εσωτερικά σε:
    • Στόχος 2.1 S (Προσφορά - Supply): για δράσεις παροχής ψηφιακών υπηρεσιών και ψηφιακού περιεχομένου προς πολίτες
    • Στόχος 2.1 U (Χρήση - Use): για δράσεις ενίσχυσης της αξιοποίησης και χρήσης ΤΠΕ και των ψηφιακών υπηρεσιών, από τους πολίτες (σε σημαντικό ποσοστό ενισχύσεις)
  • Ο Στόχος 2.2 αφορά σε παροχή ψηφιακών υπηρεσιών (κάθε είδους) από δημόσιους φορείς σε πολίτες.
  • Σχεδιαστικά λαμβάνεται υπόψη η διάσταση “Διασύνδεση” της Ψηφιακής Στρατηγικής ως ξεχωριστή οντότητα

γ.   Οι στήλες του πίνακα αποτελούν τις κατευθύνσεις πολιτικής και ειδικά την ανθρώπινη διάσταση της Ψηφιακής Στρατηγικής. Εκεί καταγράφονται σημαντικά ζητήματα που αφορούν πολίτες και επιχειρήσεις.

δ.  Για κάθε παρόμοιο ζήτημα που ενδιαφέρει πολίτες και επιχειρήσεις δημιουργείται “νήμα” συνδεδεμένων δράσεων. Τα “νήματα” περιλαμβάνουν σύνολα δράσεων με κοινό κάθε φορά στόχο, τα οποία σχεδιάζονται διατρέχοντας κατακόρυφα τους Στόχους της Ψηφιακής Στρατηγικής (γραμμές του πίνακα). Σε κάθε γραμμή τοποθετείται δράση ή δράσεις που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση του ζητήματος. Οι δράσεις δεν είναι απαραίτητα αλληλεξαρτώμενες χρονικά ή χρηματοδοτικά, αλλά συμβάλλουν στον ίδιο στόχο. Το σύνολο των δράσεων αποτελεί το νήμα.

ε.   Γα κάθε νήμα προσδιορίζεται από το Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας κατάλληλη μετρική αποτελεσματικότητας.

Διάγραμμα 1. Μεθοδολογία σχεδιασμού νέων παρεμβάσεων

© Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας - ΣΕΠΕ, 2008