Έρευνες - Μελέτες

Μία στις τρεις ελληνικές εταιρείες θα αντιμετωπίσει ελλείψεις δεξιοτήτων το προσεχές έτος

technology_people

Ως κορυφαία πρόκληση αντιμετωπίζουν πλέον - και - οι ελληνικές επιχειρήσεις την έλλειψη προσωπικού με τις κατάλληλες δεξιότητες. Περίπου μία στις τρεις εταιρείες, ποσοστό 28%, αναμένει ότι θα χρειαστεί να έρθει αντιμέτωπο με ελλείψεις δεξιοτήτων κατά το προσεχές έτος. Η πιο κοινή λύση για την αντιμετώπιση αυτής της έλλειψης είναι να προσφέρουν προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης για την αύξηση του επιπέδου των δεξιοτήτων των απασχολούμενων. Άλλα μέτρα για την προσέλκυση και διατήρηση κορυφαίων ταλέντων, θα περιλαμβάνουν την αύξηση μισθού και την παροχή προνομίων.

Για το 69% των επιχειρήσεων, η διαχείριση της έλλειψης δεξιοτήτων αποτελεί την κορυφαία πρόκληση για το 2015Τα παραπάνω προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από την ετήσια έρευνα της Randstad “HR & Workplace Trends Survey”, που πραγματοποιήθηκε για πέμπτη συνεχή χρονιά, δίνοντας το στίγμα των τάσεων για το 2015. Σύμφωνα με την έρευνα, η έλλειψη δεξιοτήτων μαζί με την αύξηση της απόδοσης και της παραγωγικότητας των εργαζομένων και τη δημιουργία ενός καλού περιβάλλοντος εργασίας αποτελούν τις τρεις βασικότερες προκλήσεις, που επιφυλάσσει το 2015 για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Μάλιστα, σύμφωνα με το 69% των ερωτηθέντων, η διαχείριση της έλλειψης δεξιοτήτων αποτελεί την κορυφαία πρόκληση για το 2015, σύμφωνα με το 69% των επιχειρήσεων. Αυτή η έλλειψη αναμένεται να αντιμετωπιστεί μέσω της προσφοράς εκπαιδευτικών προγραμμάτων (69%), της βελτίωσης μισθού & παροχών για τη διατήρηση/προσέλκυση ταλέντων (33%), ενώ σε ένα μικρότερο ποσοστό, μέσω της πρόσληψης προσωρινών υπαλλήλων (19%).

Η γενιά Υ
Από την έρευνα, που έχει ως στόχο να αποτυπώσει τις τάσεις και τις εξελίξεις των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, αλλά και το πώς αυτές επηρεάζονται από την ελληνική πραγματικότητα, άλλη σημαντική πρόκληση αποτελεί η διαχείριση και των τριών διαφορετικών γενιών στο ίδιο εργασιακό περιβάλλον, μιας και μόλις το 30% των συμμετεχόντων δηλώνει έτοιμο να το διαχειριστεί.

Όπως φανερώνουν τα πορίσματα της έρευνας, για κάθε γενιά σχεδιάζεται μια διαφορετική στρατηγική παρακίνησης. Η νεότερη ομάδα, η γενιά Υ, παρακινείται από την δυνατότητα ανάπτυξης σταδιοδρομίας και τις ευκαιρίες μιας διεθνούς επαγγελματικής πορείας. Για τη γενιά Χ, που αποτελεί την ενδιάμεση γενιά εργαζομένων, κίνητρα είναι η εξέλιξη της σταδιοδρομίας και οι υψηλότερες αμοιβές, ενώ για τη μεγαλύτερη ηλικιακά κατηγορία, τους baby boomers, κίνητρα αποτελούν η αίσθηση ασφάλειας και  τα  πιο ευέλικτα ωράρια εργασίας.

Προοπτικές ανάπτυξης
Η έρευνα διαπιστώνει ότι η πλειοψηφία των ελληνικών εταιρειών (69%) αναμένει ανάπτυξη για το 2015, ενώ το 19% αναμένει σταθερότητα. Παράλληλα, το σύνολο των ελληνικών εταιρειών, σε γενικές γραμμές δείχνει αισιόδοξο, αφού σχεδόν οι μισές από αυτές εκτιμούν αύξηση του όγκου των πωλήσεών τους έως και 6% για το προσεχές έτος.

Στο πεδίο των προσλήψεων, το 52% των ερωτηθέντων επιχειρήσεων σκοπεύει να προχωρήσει σε προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, ενώ το 26% προσωρινού. Πιο αναλυτικά, στις πρώτες θέσεις των πιθανών προσλήψεων βρίσκεται ο τομέας των Πωλήσεων (40% σε μόνιμες θέσεις και 24% σε προσωρινές), ο τομέας της Παραγωγής (25% σε μόνιμες θέσεις και 30% σε προσωρινές) και ο τομέας του Engineering (30% σε μόνιμες θέσεις και 27% σε προσωρινές).

Όσον αφορά τους μισθούς, το 64% υποστηρίζει ότι οι μισθοί διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά. Όσον αφορά τη σύγκριση των μισθών σε εταιρείες του ίδιου κλάδου, το 59% των ερωτηθέντων ανέφεραν ότι οι μισθοί στην εταιρεία τους βρίσκονται στα ίδια επίπεδα με τον ανταγωνισμό, το 25% εκτιμά ότι οι μισθοί τους είναι υψηλότεροι, ενώ μόνο ένα 10% πρεσβεύει ότι οι μισθοί τους είναι χαμηλότεροι.

Πλήγμα για την έρευνα
Τέλος, όπως επιβεβαιώνεται από τα ευρήματα της έρευνας, το πολιτικοοικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα, επηρεάζει άμεσα τις εταιρείες που συμμετείχαν στην έρευνα. Κατά προσέγγιση, περίπου το ήμισυ (46%) των εταιρειών, δηλώνει ότι η επιχειρηματική τους δραστηριότητα έχει βελτιωθεί. Το ένα τρίτο περίπου των επιχειρήσεων, δηλώνει ότι η παρούσα οικονομία τους επηρέασε ελάχιστα ή καθόλου, ενώ το 22% ισχυρίζεται ότι η επιχείρηση τους επηρεάστηκε αρνητικά. Ωστόσο, συγκριτικά με τα αποτελέσματα του προηγούμενου έτους, φαίνεται πως οι επιχειρήσεις στην πλειοψηφία τους σημείωσαν αύξηση των μεγεθών των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων.

Μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Σύμφωνα με την έρευνα, για τη στελέχωση προσωπικού οι εταιρείες χρησιμοποιούν ως πιο κοινή μέθοδο τις συστάσεις εργαζομένων (78%), τις εταιρείες στελέχωσης (55%) και τις ιστοσελίδες αγγελιών εργασίας (43%). Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιούνται σπάνια για την ανεύρεση ταλέντων, με μόνη εξαίρεση το LinkedIn (38%).