Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις πιέζουν τα παραδοσιακά καταστήματα λιανικής στην Ευρώπη

Έρευνες - Μελέτες

22 Μαΐου 2015

Πιέσεις στα παραδοσιακά καταστήματα λιανικής στην Ευρώπη, θα συνεχίσει να ασκεί και το 2015 η συνεχιζόμενη ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πωλήσεων. Ως εκ τούτου, οι πωλήσεις του λιανικού εμπορίου στην Ευρώπη αναμένεται να αυξηθούν οριακά μόνο φέτος, κατά 0,5%, σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα στο σύνολο των EΕ-28 χωρών. Το θέμα δεν είναι μόνο ποσοτικό, καθώς το e-commerce φαίνεται ότι φέρνει ευρύτερες αλλαγές στο τοπίο του λιανικού εμπορίου - και - στην Ευρώπη. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία έρευνας της GfK σχετικά με το ευρωπαϊκό λιανεμπόριο, σύμφωνα με τα οποία, η απόδοση ανά τετραγωνικό μέτρο βρίσκεται όλο και περισσότερο υπό πίεση στη Βόρεια και Νότια Ευρώπη, ιδιαίτερα στη Γερμανία, τη Γαλλία και τη Μεγάλη Βρετανία. Ένας από τους κυριότερους λόγους είναι η στροφή του κύκλου εργασιών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο σε πολλές προϊοντικές κατηγορίες.

Το e-commerce περιορίζει τις πωλήσεις του παραδοσιακού λιανεμπορίου - Μειωμένες λιανικές πωλήσεις φέτος στην Ελλάδα προβλέπει η GfK“Παρά το γεγονός ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει σημαντική δυναμική στην Ανατολική Ευρώπη, τα αποτελέσματα δεν έχουν ακόμα ισχυρό αντίκτυπο λόγω της μικρής βάσης σε απόλυτα νούμερα”, αναφέρει η μελέτη, σχολιάζοντας τις επιπτώσεις των online πωλήσεων στο παραδοσιακό κανάλι του λιανεμπορίου.

Η Πολωνία, σύμφωνα με τους αναλυτές, είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα.

Αντίθετα, στις ώριμες αγορές, όπως η Γερμανία, κατηγορίες, όπως τα είδη ένδυσης λιανικής πώλησης δεν είναι, πλέον, τόσο εκτεταμένες όσο ήταν πριν από μερικά χρόνια, πριν, δηλαδή, από την ευρεία ανάπτυξη του ηλεκτρονικού καναλιού πωλήσεων. Την ίδια στιγμή, ο αριθμός των εμπορικών κέντρων προς υλοποίηση ή υπό κατασκευή μειώνεται.

Μείωση του τζίρου στην Ελλάδα
Όσον αφορά τις προβλέψεις για τις πωλήσεις του λιανεμπορίου κατά το τρέχον έτος, η GfK εκτιμά ότι η Ελλάδα θα κινηθεί αντίθετα στο ρεύμα της ανόδου, που, από το 2014, άρχισε να διαφαίνεται ακόμη και στις οικονομίες του ευρωπαϊκού Νότου, που, επίσης, πλήττονται από την κρίση. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις αναμένεται να περιοριστούν και φέτος και να υποχωρήσουν στη χώρα μας κατά 1%. “Με βάση τα μέχρι στιγμής διαθέσιμα στοιχεία για το 2015 και υποθέτοντας ότι η Ελλάδα δεν θα αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Νομισματική Ένωση, η μείωση αυτή αναμένεται να παραμείνει περίπου στο -1%”, αναφέρει μελέτη της GfK σχετικά με το ευρωπαϊκό λιανεμπόριο.

Στον αντίποδα, σύμφωνα με τη μελέτη, την αύξηση των πωλήσεων στο ευρωπαϊκό λιανεμπόριο οδηγούν, μεταξύ άλλων, η Ρουμανία (5,1%) και οι χώρες της Βαλτικής (4% έως 5%).

Αναφορικά με την αγοραστική δύναμη των Ευρωπαίων πολιτών, η μελέτη αποκαλύπτει ότι, συνολικά, περίπου €7,75 τρις εισόδημα, ήταν διαθέσιμο στους καταναλωτές των ΕΕ-28 χωρών το 2014 για δαπάνες και αποταμίευση. Αυτό αντιστοιχεί σε μία κατά κεφαλήν αγοραστική δύναμη των €15.360, δίνοντας μία ονομαστική αύξηση της τάξεως περίπου του 2,5% σε σύγκριση με το 2013.

Πάντως, η έρευνα διαπιστώνει την ύπαρξη μεγάλων αποκλίσεων και ένα μεγάλο χάσμα στο επίπεδο ευημερίας στην Ευρώπη, καθώς, ενώ η Νορβηγία διαθέτει κατά κεφαλήν εισόδημα της τάξης των €30.560, η Βουλγαρία αντιστοιχεί στο ένα δέκατο αυτού, το οποίο ανέρχεται σε μόλις €3.097.

Μειώνονται οι δαπάνες
Το ποσοστό των δαπανών στο λιανεμπόριο, ως προς το σύνολο των ιδιωτικών καταναλωτικών εξόδων, δηλαδή το μερίδιο της ιδιωτικής κατανάλωσης στο λιανεμπόριο, μειώθηκε και πάλι το 2014 μεταξύ των ΕΕ-28 χωρών, αγγίζοντας το 30,9% (2013: 31,2%, 2012: 31,4%).

Η εξέλιξη αυτή επηρεάστηκε από δύο βασικούς παράγοντες με αντικρουόμενες επιπτώσεις: πρώτον, τη πτώση των τιμών του πετρελαίου στα μέσα του 2014, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους για ενέργεια και καύσιμα και δεύτερον, τη μακροχρόνια τάση προς όλο και υψηλότερες δαπάνες για στέγαση, υγεία και αναψυχή. Οι δαπάνες αυτές μεταφράζονται σε λιγότερα χρήματα διαθέσιμα για κατανάλωση στο λιανεμπόριο και αντικαθιστούν τη βραχυπρόθεσμη επίδραση της πτώσης των τιμών του πετρελαίου.

Σχετικά με την έρευνα
Για τις ανάγκες της έρευνας, αξιολογήθηκαν οι εξής δείκτες της αγοράς: αγοραστική δύναμη, κύκλος εργασιών του λιανικού εμπορίου και ποσοστό των λιανικών δαπανών ως προς το σύνολο των ιδιωτικών καταναλωτικών εξόδων. Η GfK διαθέτει, επίσης, πρόβλεψη για το κύκλο εργασιών του λιανικού εμπορίου για το 2015 και ανάλυση των τάσεων των τιμών καταναλωτή. Η μελέτη εξετάζει την κατά κεφαλήν περιοχή πωλήσεων σε τετραγωνικά μέτρα και παραγωγικότητα πωλήσεων στις ευρωπαϊκές χώρες υπό εξέταση και διαθέτει τετρασέλιδη ανάλυση της λιανικής αγοράς της Ισπανίας.

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2016

ΤΕΥΧΟΣ

43

Α. Τσίπρας, Κ. Μητσοτάκης, EITO, Cisco, Accenture, PwC, IDC, WEF, Focus Bari

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2019

ΤΕΥΧΟΣ

16

ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΤΠΕ 2018/ 2019 UPDATE

Αναζητήστε εδώ

Διαθέσιμες θέσεις εργασίας στον κλάδο Tεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών

Ευκαιρίες καριέρας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ