Τρεις φορές ταχύτερα από το παραδοσιακό e-commerse "τρέχουν" οι mobile αγορές

Έρευνες - Μελέτες

10 Μαρτίου 2015

Ριζικές αλλαγές, στον τρόπο που κάνουν τις αγορές τους οι καταναλωτές, επιφέρει το ψηφιακό μοντέλο ανάπτυξης, με το mobile ηλεκτρονικό εμπόριο να επισκιάζει σταδιακά το παραδοσιακό e-commerce. Του λόγου το αληθές, πιστοποιεί η διαπίστωση ότι οι αγορές μέσω “έξυπνων” συσκευών αναπτύσσονται, διεθνώς, τρεις φορές ταχύτερα από το παραδοσιακό ηλεκτρονικό εμπόριο. Από το 2013 έως το 2016, ο μέσος σύνθετος ρυθμός ετήσιας ανάπτυξης - διεθνώς - για το κινητό εμπόριο υπολογίζεται σε 42% έναντι 13% για το e-commerce συνολικά (συμπεριλαμβανομένου του mobile commerce). Συνολικά, ο παγκόσμιος τζίρος των αγορών, μέσω κινητών τηλεφώνων, εκτιμάται ότι θα εκτοξευθεί από περίπου $102 δις το 2013 σε $291 δις το 2015.

Κίνα, Τουρκία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, οι πιο ώριμες αγορές για ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω smartphonesΝέα έρευνα, που διεξήχθη από την PayPal και την Ipsos και η οποία κατέγραψε τις κινητές αγοραστικές συνήθειες για πάνω από 17.500 καταναλωτές σε 22 χώρες, αποκαλύπτει σημαντικά στοιχεία για την κινητή αγοραστική συμπεριφορά, τα εμπόδια και τις αναπτυσσόμενες αγορές.

Για παράδειγμα, το ένα τρίτο (33%) των online αγοραστών  δηλώνει ότι έχει αγοράσει ένα είδος μέσω smartphone το προηγούμενο 12μηνο, με το 20% να αναφέρει αγορές μέσω tablet.

Σύμφωνα με την έρευνα, η αύξηση στο εμπόριο μέσω “έξυπνων” κινητών συσκευών οφείλεται σε νεαρούς ενήλικες: το 59% των smartphone shoppers είναι κατά μέσο όρο, σε διεθνές επίπεδο, μεταξύ 18-34 ετών, σε σχέση με το 44%, το συνολικό ποσοστό των online αγοραστών.

Πάντως, παρά τη σημαντική προοπτική, σήμερα, το κινητό εμπόριο συγκεντρώνει σχετικά χαμηλά νούμερα. Σύμφωνα με την έρευνα, οι αγορές μέσω “έξυπνων” κινητών συσκευών καλύπτουν το 9%, ενώ οι αγορές μέσω tablets ευθύνονται για, μόλις, το 5% των online αγορών. Εντούτοις και οι δύο επισκιάζονται από τη χρήση laptops, desktops και notebooks, τα οποία αθροιστικά χρησιμοποιούνται για το 85% των online αγορών. Το ποσοστό αυτό προβλέπεται ότι θα μειωθεί στο 74% στο αμέσως προσεχές διάστημα (για laptops, desktops και notebooks), ενώ τα ποσοστά των smartphones θα ανέλθουν σε 14% και των tablets σε 7%.



Ώριμες αγορές
Η Κίνα, η Τουρκία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα κυριαρχούν στο εμπόριο μέσω smartphones. Οι online αγοραστές στα Εμιράτα συμβάλλουν σε ένα ποσοστό 24% των ηλεκτρονικών αγορών τους που πραγματοποιούνται με τη χρήση “έξυπνων” κινητών. Οι Κινέζοι καταναλωτές ακολουθούν, κατά πόδας, με ποσοστό 21%, ενώ οι Τούρκοι έρχονται τρίτοι στην κατάταξη με ποσοστό 19%. Οι τρεις αυτοί πληθυσμοί προηγούνται, επίσης, στην υψηλή αγορά smartphones.

Στην Κίνα, πάνω από τα δύο τρίτα (68%) των online αγοραστών έχουν κάνει χρήση ενός smartphone για να προβούν σε μια αγορά στο διάστημα των προηγούμενων 12 μηνών. Το ίδιο έπραξαν πάνω από τους μισούς (57% και 53% αντίστοιχα) των αγοραστών στα Εμιράτα και την Τουρκία.

“Βρισκόμαστε στην ακμή της πρώτης εποχής των κινητών”, δήλωσε ο Senior Director of Global Initiatives της PayPal, Anuj Nayar. “Στην PayPal, έχουμε δει την αύξηση της δύναμης των κινητών να κυμαίνεται από ποσοστό λιγότερο από 1% στον όγκο πληρωμών το 2010, σε άνω του 20% το 2014”.

Online καταναλωτές και εφαρμογές
Στενή είναι η σχέση που αναπτύσσεται – παγκοσμίως - μεταξύ mobile commerce και εφαρμογών. Έτσι, το 64% των αγοραστών μέσω smartphone έχουν υλοποιήσει την αγορά μέσω μιας εφαρμογής (app) και το 52% μέσω του browser. Ανάμεσα σε εκείνους που χρησιμοποίησαν και τις δύο πλατφόρμες, οι εφαρμογές είναι αυτές που προτιμούνται, κυρίως, καθώς το 47% επιλέγει να ψωνίζει μέσω app. Όταν όλοι οι χρήστες smartphone και tablet ερωτήθηκαν σχετικά με τα οφέλη χρήσης μιας εφαρμογής για την πληρωμή ειδών είτε online ή offline, οι περισσότεροι ανέφεραν ως οφέλη την άνεση (το 35% των χρηστών αυτών συμφωνούν ότι αυτό είναι ένα πλεονέκτημα) και την ταχύτητα (30%).

Άλλα θεωρούμενα μοναδικά οφέλη της χρήσης εφαρμογών ανά χώρα περιλαμβάνουν: “αυτόματη επιβεβαίωση πληρωμής” στο Μεξικό (επιλέχθηκε από το 37% των Μεξικανών χρηστών smartphone/tablet), “η ύπαρξη υπενθύμισης για τη χρήση προσφορών/εκπτώσεων/κουπονιών” στην Κίνα (30%) και “η παρακολούθηση των ψηφιακών αποδείξεων” στο Ισραήλ (26%).

Έρευνα προϊόντων
Η έρευνα διαπιστώνει ότι, σήμερα, η πλέον συχνά αναφερομένη δραστηριότητα σχετικά με το κινητό ηλεκτρονικό εμπόριο ανάμεσα στους κατόχους ή χρήστες smartphone είναι η έρευνα προϊόντων. Το 36% δήλωσε ότι “έψαξα για πληροφορίες σχετικά με προϊόντα στο smartphone μου” κατά το προηγούμενο 12μηνο, το 27%  “χρησιμοποίησα το smartphone μου για να με βοηθήσει να εντοπίσω/βρω πληροφορίες σχετικά με ένα κατάστημα ή μια επιχείρηση” και το 25% “διάβασα κριτικές πελατών ή χρηστών στο smartphone μου”.

Ωστόσο, όταν οι χρήστες smartphone ερωτήθηκαν πως θα ήθελαν να χρησιμοποιούν τα “έξυπνα” κινητά τους στο μέλλον (αποκλείοντας όσα δεν έχουν ήδη κάνει), οι περισσότερες απαντήσεις σχετίζονταν με τα αναδυόμενα χαρακτηριστικά, συμπεριλαμβανομένων και των τρόπων πληρωμής. Το 16% των χρηστών smartphone επέλεξε την απάντηση “να χτυπήσω ελαφρά το smartphone μου στο ταμείο για να πληρώσω (π.χ. χρησιμοποιώντας την τεχνολογία επικοινωνίας κοντινού πεδίου/NFC)” και το 15% ανέφερε “την προπαραγγελία (π.χ. καφέ ή φαγητού) χρησιμοποιώντας μια εφαρμογή ή τον περιηγητή στο smartphone μου”.

Εμπόδια
Το βασικότερο εμπόδιο στην ταχύτερη ανάπτυξη του mobile commerce είναι το γεγονός ότι οι καταναλωτές δεν αντιλαμβάνονται, ακόμα, τα πλεονεκτήματα σε σχέση με την αγορά με συσκευές, που διαθέτουν μεγαλύτερες οθόνες. Ανάμεσα στους κατόχους/χρήστες smartphone, που δεν έχουν κάνει χρήση των κινητών τους για να προβούν σε αγορές εντός του προηγούμενου 12μηνου, τα κυριότερα αναφερθέντα εμπόδια είναι: “προτιμώ να αγοράζω online από άλλες συσκευές (π.χ. laptop, desktop)” (επιλέχθηκε από το 39%), “το μέγεθος της οθόνης είναι πολύ μικρό” (34%) και “προτιμώ να μπαίνω στο Διαδίκτυο από άλλες συσκευές” (28%).

Εκείνοι, που έκαναν αγορές μέσω smartphone κατά τη διάρκεια των προηγούμενων 12 μηνών, αναφέρουν, ελαφρώς, διαφορετικούς λόγους γιατί δεν το πράττουν τόσο συχνά: “το μέγεθος της οθόνης είναι πολύ μικρό” (δηλώνει το 34%), “προτιμώ να αγοράζω online από άλλες συσκευές (π.χ. laptop, desktop)” (27%) και “ανησυχώ για την ασφάλεια των ηλεκτρονικών αγορών μέσω μιας κινητής συσκευής” (21%).

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2016

ΤΕΥΧΟΣ

43

Α. Τσίπρας, Κ. Μητσοτάκης, EITO, Cisco, Accenture, PwC, IDC, WEF, Focus Bari

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2019

ΤΕΥΧΟΣ

16

ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΤΠΕ 2018/ 2019 UPDATE

Αναζητήστε εδώ

Διαθέσιμες θέσεις εργασίας στον κλάδο Tεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών

Ευκαιρίες καριέρας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ