Οι Έλληνες μειώνουν τις δαπάνες για είδη τεχνολογίας, ελέω κρίσης

Έρευνες - Μελέτες

της Νατάσας Φραγκούλη, fragouli@sepe.gr

21 Οκτωβρίου 2022

Σε στενωπό βάζει την εγχώρια αγορά ηλεκτρικών ειδών και των προϊόντων τεχνολογίας η οικονομική αβεβαιότητα και ο διογκούμενος πληθωρισμός. Δεν είναι τυχαίο ότι - σύμφωνα με έρευνα της Focus Bari - ένας στους τέσσερις Έλληνες απαντά ότι σταμάτησε εντελώς να αγοράζει ηλεκτρικά είδη και προϊόντα τεχνολογίας.

1 στους 4 Έλληνες απαντά ότι σταμάτησε εντελώς να αγοράζει είδη τεχνολογίας, με άλλο ένα 42% να δηλώνει ότι μείωσε τις αγορές τουΤην ίδια στιγμή, άλλο ένα 42% δηλώνει ότι μείωσε τις αγορές του στις δυο συγκεκριμένες κατηγορίες, ενώ σχεδόν ένας στους πέντε Έλληνες καταναλωτές (το 18%) απαντά ότι η κρίση δεν έχει επηρεάσει - προς το παρόν - τις αγορές του σε ηλεκτρικά είδη και προϊόντα τεχνολογίας.

Σε κάθε περίπτωση, η πανελλαδική έρευνα της Focus Bari δείχνει ότι τα δύο τρίτα των Ελλήνων (67%) θεωρούν ότι οι τιμές στα ηλεκτρικά και τεχνολογικά προϊόντα έχουν αυξηθεί από πολύ έως υπερβολικά. Εξ αυτών, το 17% θεωρεί ότι έχουν αυξηθεί υπερβολικά και το 50% ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα έχουν ακριβύνει αρκετά. 

Σύμφωνα με την έρευνα, το 60% των Ελλήνων σήμερα κάνει  περικοπές δαπανών, επειδή δεν επαρκεί το εισόδημά του, ενώ το 40% κάνει οικονομία προληπτικά, επειδή φοβάται ότι “τα χειρότερα έρχονται”.

Αναγκαστικές και προληπτικές περικοπές
Σε κάθε περίπτωση τόσο η διακοπή των αγορών σε είδη τεχνολογίας και ηλεκτρικά προϊόντα, όσο και ο περιορισμός τους, είναι σε πολύ μικρότερα ποσοστά σε σχέση με άλλες δαπάνες, τις οποίες οι Έλληνες ψαλιδίζουν, ελέω κρίσης. 

Η μεγάλη πλειονότητα των Ελλήνων θεωρεί ότι εκτός από τις τιμές καυσίμων, πετρελαίου και ειδών σουπερμάρκετ, έχουν ανέβει οι τιμές σχεδόν όλων των προϊόντων και υπηρεσιών. Ως αποτέλεσμα, σήμερα το 97% - ουσιαστικά όλο οι Έλληνες - έχει κάνει τουλάχιστον μια περικοπή εξόδων.

Σύμφωνα με την πανελλαδική έρευνα της Focus Bari, που διενεργήθηκε το διάστημα 19-26 Σεπτεμβρίου 2022, οι Έλληνες επιλέγουν οικονομικότερους τρόπους διασκέδασης, λιγότερα ταξίδια και διακοπές και μείωση κατανάλωσης σε αγορές και υπηρεσίες. 

Ταυτόχρονα, αναζητούν προσφορές και εκπτώσεις, εξετάζουν πολλές και διαφορετικές εναλλακτικές προτού προβούν σε κάποια αγορά και αγοράζουν τα απολύτως απαραίτητα, έχοντας επαναπροσδιορίσει τις ανάγκες τους.  

Επιδείνωση της εικόνας
Μεταξύ Απριλίου 2022 και Οκτωβρίου 2022, η αντίληψη των Ελλήνων για τις αυξήσεις στις τιμές ανεβαίνει και εκτείνεται σε όλα τα είδη. Για παράδειγμα, τον φετινό Απρίλιο το ποσοστό των Ελλήνων, που δήλωναν ότι οι τιμές των ηλεκτρικών ειδών και των προϊόντων τεχνολογίας έχουν αυξηθεί διαμορφωνόταν στο 50%, ενώ πλέον εκτοξεύεται στο 67%. 

Επίσης, σχετικά με τις περικοπές εξόδων τον Απρίλιο το 70% των Ελλήνων δήλωνε ότι έχει κάνει περικοπές, ενώ σήμερα το ποσοστό αυτό φτάνει στο 97%. Εξάλλου, τον Απρίλιο, το 49% των Ελλήνων έκανε περικοπές λόγω ανεπαρκούς εισοδήματος, ενώ πλέον το αντίστοιχο ποσοστό είναι 60%.

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2020

ΤΕΥΧΟΣ

18

Έρευνα για την παγκόσμια αγορά ΤΠΕ 2020/ 2021

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ