Οι online πωλήσεις στήριξαν το ελληνικό λιανεμπόριο τη φετινή εορταστική περίοδο

Έρευνες - Μελέτες

της Νατάσας Φραγκούλη, fragouli@sepe.gr

14 Ιανουαρίου 2022

Σημαντική στήριξη στις εγχώριες εμπορικές επιχειρήσεις πρόσφερε το ψηφιακό κανάλι αγορών και κατά τη φετινή εορταστική περίοδο. Οι επιχειρήσεις της χώρας, που είχαν τη δυνατότητα πωλήσεων και εκτός φυσικών καταστημάτων (τηλεφωνικές παραγγελίες, πωλήσεις μέσω κοινωνικών δικτύων, site, e-shop) εμφάνισαν σημαντικά  καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με εκείνες που δεν είχαν. 

Οι επιχειρήσεις με δυνατότητα πωλήσεων και εκτός φυσικών καταστημάτων είχαν σημαντικά καλύτερες επιδόσειςΕιδικότερα, όσον αφορά την πορεία των πωλήσεων κατά τη φετινή εορταστική περίοδο, το 42% των εταιρειών του λιανικού εμπορίου με πωλήσεις και εκτός φυσικών καταστημάτων απαντά ότι ο τζίρος κινήθηκε σε καλύτερα επίπεδα έναντι του 2020. Μεταξύ των επιχειρήσεων, που δεν διαθέτουν ψηφιακό κανάλι, το αντίστοιχο ποσοστό είναι χαμηλότερο και διαμορφώνεται στο 32%.

Στο μεταξύ, μόλις το 27% των επιχειρήσεων της ελληνικής αγοράς, που κάνουν και online πωλήσεις, απαντά ότι ο τζίρος των φετινών εορτών ήταν χαμηλότερος του αντίστοιχου περσινού. Μεταξύ των εταιρειών, που δεν έχουν εναλλακτικά online κανάλια πωλήσεων, το αντίστοιχο ποσοστό είναι σημαντικά υψηλότερο και φτάνει το 38%.

“Αποτελεί κοινό τόπο ότι η αγορά τα τελευταία δύο χρόνια λειτουργεί υπό μη κανονικές συνθήκες. Η διάρκεια της πανδημίας Covid-19, αλλά και οι πρόσφατα εξαιρετικά ισχυρές ανατιμήσεις των τιμών ενέργειας, ήρθαν να προσθέσουν νέα εμπόδια σε μια περίοδο, που οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου παραδοσιακά πραγματοποιούν μεγάλο μέρος του ετήσιου κύκλου εργασιών τους”, διαπιστώνει το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ σε σχετική έρευνα. 

Καταλύτης η πανδημία
Όπως παρατηρούν οι συντάκτες της σχετικής έρευνας, η πανδημία λειτούργησε ως ψηφιακός επιταχυντής και για τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, αφού σχεδόν το 1/3 (32%) απέκτησε τη δυνατότητα να πραγματοποιεί πωλήσεις εκτός φυσικών καταστημάτων κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης. 

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, για το 43% των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου η κίνηση κατά την εορταστική περίοδο του 2021 ήταν μέτρια. Αντίθετα, τέσσερις στους δέκα επιχειρηματίες (43%) δήλωσαν λίγο έως καθόλου ικανοποιημένοι. Μόνο μία στις επτά επιχειρήσεις εμφανίζεται πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένη από τις επιδόσεις της κατά την εορταστική περίοδο.

Η εικόνα για την κίνηση στην αγορά σε σχέση με το 2020 ήταν μεικτή, αφού το 33% των επιχειρήσεων κατέγραψε μείωση πωλήσεων, ενώ το 36% άνοδο, με το 31% να απαντά ότι παρέμεινε στα ίδια επίπεδα.

Οι αναταράξεις, που προηγήθηκαν στην αγορά, ώθησαν τις επιχειρήσεις να προχωρήσουν σε προσφορές και κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Αυτή η επιχειρηματική πρακτική φαίνεται να παγιώνεται τελευταία ως μέσο για την ενίσχυση του εορταστικού τζίρου.

Αν μάλιστα εξαιρεθούν τα τρόφιμα, τότε το μερίδιο των επιχειρήσεων, που προχώρησαν σε προσφορές κατά την περίοδο αναφοράς, ενισχύεται στο 50%. Το δε ύψος των προσφορών κινήθηκε σε αρκετά υψηλά επίπεδα, καθώς δύο στις τρεις επιχειρήσεις υιοθέτησαν εκπτώσεις από 10% έως 30%.

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2020

ΤΕΥΧΟΣ

18

Έρευνα για την παγκόσμια αγορά ΤΠΕ 2020/ 2021