Έρευνες - Μελέτες

Η τηλεϊατρική μπορεί να κρύβει ψηφιακές παγίδες για τα προσωπικά δεδομένα

healthtechh

Αντιμέτωπος με όλο και περισσότερο ζητήματα, που σχετίζονται με την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια, βρίσκεται ο κλάδος της υγειονομικής περίθαλψης, καθώς εισέρχεται σε νέα ψηφιακά επίπεδα. Παγκόσμια έρευνα  της Kaspersky αποκαλύπτει ότι το 30% των παρόχων υγειονομικής περίθαλψης έχει αντιμετωπίσει περιπτώσεις, όπου υπάλληλοι παραβίασαν τα προσωπικά στοιχεία πελατών κατά τη διάρκεια απομακρυσμένων συνεδριών.

Σχεδόν 1 στους 3 ιατρούς έχει θέσει σε κίνδυνο τα δεδομένα των ασθενών του κατά τη διεξαγωγή συνεδριώνΕπιπλέον, σχεδόν οι μισοί πάροχοι πιστεύουν ότι οι γιατροί τους, δεν διαθέτουν ξεκάθαρη εικόνα γύρω από το πώς προστατεύονται τα δεδομένα των ασθενών. Ωστόσο, το 67% αυτών πιστεύει ότι είναι σημαντικό για τον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης να συλλέγει ακόμη περισσότερες προσωπικές πληροφορίες για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου. 

Όπως διαπιστώνει η σχετική μελέτη, οι παραβιάσεις δεδομένων δεν προκύπτουν πάντα ως αποτέλεσμα ενεργειών των ανταγωνιστών. Πολύ συχνά, οι πληροφορίες ενδέχεται να παραβιαστούν από εσωτερικούς παράγοντες.

“Οι ιατρικοί οργανισμοί συλλέγουν, επεξεργάζονται και μοιράζονται μια πληθώρα ευαίσθητων δεδομένων και ως εκ τούτου πρέπει να δίνουν τη μέγιστη προσοχή στην ασφάλεια των πληροφοριών που λαμβάνουν”, διαπιστώνει η Kaspersky. 

Η έρευνα καταδεικνύει ότι μόλις το 17% των παρόχων υγειονομικής περίθαλψης είναι σίγουρο ότι η πλειονότητα των κλινικών ιατρών τους, που πραγματοποιούν συνεδρίες εξ αποστάσεως, έχουν σαφή εικόνα του τρόπου με τον οποίο προστατεύονται τα δεδομένα των ασθενών τους. Αυτό υφίσταται παρά το γεγονός ότι το 70% των ιατρικών οργανισμών έχει διεξάγει εκπαιδευτικό σεμινάριο ενημέρωσης σε θέματα κυβερνοασφάλειας.

Ακατάλληλες εφαρμογές
Στο μεταξύ, το 54% των ερωτηθέντων παραδέχεται ότι ορισμένοι από τους κλινικούς τους γιατρούς πραγματοποιούν συνεδρίες εξ αποστάσεως, χρησιμοποιώντας εφαρμογές που δεν έχουν σχεδιαστεί ειδικά για τηλεϊατρική. Πρόκειται για εφαρμογές, όπως το FaceTime, το Facebook, το Messenger, το WhatsApp ή το Zoom. 

Σύμφωνα με την έρευνα, οι γιατροί θεωρούν ότι η συλλογή δεδομένων είναι μία από τις πιο σημαντικές πτυχές της ανάπτυξης της ιατρικής τεχνολογίας, παρά τις τρέχουσες δυσκολίες με την ασφάλεια των δεδομένων. Σχεδόν επτά στους δέκα (67%) συμφωνούν ότι ο κλάδος οφείλει να συλλέγει περισσότερες προσωπικές πληροφορίες σε σύγκριση με αυτές που διαθέτει σήμερα, προκειμένου να εκπαιδεύσει την τεχνητή νοημοσύνη και να εξασφαλίσει μια αξιόπιστη διάγνωση. 

Αυτό σημαίνει ότι οι πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης οφείλουν να ενισχύσουν τα μέτρα ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, ώστε να προετοιμαστούν για μια νέα εποχή στην ψηφιακή ιατρική.

“Για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου απρόοπτων περιστατικών, που προκαλούνται από ανθρώπους στο εσωτερικό των επιχειρήσεων και την παροχή νέων προοπτικών για τον κλάδο, οι οργανισμοί υγειονομικής περίθαλψης θα πρέπει να προσαρμόσουν την πολιτική τους στον κυβερνοχώρο και να την αναμορφώσουν, ώστε να ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες”, τονίζει η μελέτη. Και προσθέτει: “Αυτό περιλαμβάνει σαφείς οδηγίες σχετικά με τη χρήση εξωτερικών υπηρεσιών και πόρων, μια προσεκτική πολιτική πρόσβασης για εταιρικά περιουσιακά στοιχεία και μια ισχυρή πολιτική κωδικών πρόσβασης. Φυσικά, όλα αυτά τα μέτρα πρέπει να εφαρμοστούν στην πράξη και να συμπληρωθούν από την ολοκληρωμένη εκπαίδευση ασφάλειας”.