Έρευνες - Μελέτες

Κινδύνους κυβερνοασφάλειας κρύβει η τεχνητή νοημοσύνη στην αυτόνομη οδήγηση

artif

Την κυβερνοασφάλεια θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους οι αυτοκινητοβιονηχανίες στον σχεδιασμό οχημάτων, που αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) για την αυτόνομη οδήγηση. Αυτό επισημαίνει έκθεση, που δημοσίευσαν το Κοινό Κέντρο Ερευνών της Επιτροπής και ο Οργανισμός της Ε.Ε. για την Κυβερνοασφάλεια (ENISA).

 

Κεντρικό στοιχείο στον σχεδιασμό οχημάτων με συστήματα τεχνητής νοημοσύνης πρέπει να αποτελέσει η κυβερνοασφάλειαΤα αυτόνομα οχήματα αξιοποιούν συστήματα ΤΝ, τα οποία χρησιμοποιούν τεχνικές μηχανικής μάθησης για τη συλλογή, ανάλυση και μεταφορά δεδομένων, προκειμένου να λαμβάνουν αποφάσεις, που στα συμβατικά αυτοκίνητα λαμβάνονται από τον άνθρωπο. Αυτά τα συστήματα, όπως όλα τα συστήματα πληροφορικής, είναι ευάλωτα σε επιθέσεις, που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την καλή λειτουργία του οχήματος.

 

“Όταν ένα αυτόνομο όχημα σε επισφαλή κατάσταση διασχίζει τα σύνορα κράτους - μέλους της Ε.Ε., το ίδιο ισχύει και για τα τρωτά σημεία του. Η κυβερνοασφάλεια δεν πρέπει να θεωρείται ως θετική συνέπεια, αλλά μάλλον ως προϋπόθεση για την αξιόπιστη κυκλοφορία των οχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους”, τονίζει ο Juhan Lepassaar, Εκτελεστικός Διευθυντής του Οργανισμού της ΕΕ για την Κυβερνοασφάλεια.

 

Στην έκθεσή τους, οι δύο φορείς εξετάζουν τους κινδύνους κυβερνοασφάλειας, που συνδέονται με την τεχνητή νοημοσύνη, διατυπώνοντας συστάσεις για τον μετριασμό τους. Η έκθεση συστήνει να ακολουθείται μια προσέγγιση ασφάλειας, ήδη από τον σχεδιασμό, κατά την ανάπτυξη των λειτουργικών δυνατοτήτων ΤΝ στα αυτόνομα οχήματα.

 

Ευπάθειες

Τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης ενός αυτόνομου οχήματος λειτουργούν ασταμάτητα για την αναγνώριση πινακίδων κυκλοφορίας και οδικών σημάνσεων, για την ανίχνευση οχημάτων, την εκτίμηση της ταχύτητας τους, με στόχο τον σχεδιασμό της πορείας τους.

 

Εκτός από ακούσιες απειλές, όπως ξαφνικές δυσλειτουργίες, αυτά τα συστήματα είναι ευάλωτα σε εσκεμμένες επιθέσεις, που έχουν τον συγκεκριμένο σκοπό να παρεμποδίσουν το σύστημα ΤΝ και να διαταράξουν τις κρίσιμες για την ασφάλεια λειτουργίες.

 

Αυτές οι αλλαγές μπορούν να οδηγήσουν στο λανθασμένο χαρακτηρισμό των αντικειμένων, στη συνέχεια, στο αυτόνομο όχημα να συμπεριφέρεται, με τρόπο που θα μπορούσε να είναι επικίνδυνος.

 

Οφέλη

“Καταργώντας την πιο κοινή αιτία τροχαίων ατυχημάτων - τον ανθρώπινο παράγοντα - τα αυτόνομα οχήματα αναμένεται να μειώσουν τα τροχαία ατυχήματα και τους θανάτους. Ωστόσο, ενδέχεται να ενέχουν εντελώς διαφορετικό τύπο κινδύνου για τους οδηγούς, τους επιβάτες και τους πεζούς”, αναφέρει η έκθεση.

 

Η έκθεση συνιστά τη συστηματική αξιολόγηση της ασφάλειας και της επικινδυνότητας των στοιχείων ΤΝ πριν και καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας ανάπτυξης τους. Ζητά, επίσης, να υιοθετηθεί μια νοοτροπία ασφάλειας, όπου όλοι οι φορείς, που συμμετέχουν στην ανάπτυξη αυτών των προϊόντων, είναι επαρκώς καταρτισμένοι στον τομέα της κυβερνοασφάλειας και συνεργάζονται με κοινό στόχο τη δημιουργία ενός ασφαλούς προϊόντος.