Έρευνες - Μελέτες

Η πανδημία ανέδειξε τη λογική της καινοτομίας “από το σπίτι”

teleworking

Καθώς η πανδημία επαναπροσδιορίζει τη λειτουργία της οικονομίας και της κοινωνίας, η ανθρώπινη ευφυΐα πυροδοτεί ένα κύμα καινοτομίας, που θα αποτελέσει τη βάση για τις επόμενες δεκαετίες. Το 2021 αναμένεται να αναδυθούν επτά τάσεις, οι οποίες θα επηρεάσουν αισθητά το επιχειρείν, τη συμπεριφορά των καταναλωτών και την κοινωνία,

 

Μελέτη Fjord Trends 2021 από την Accenture Interactive: Tο 2021 θα επαναπροσδιορίσει τον 21ο αιώναΑυτό διαπιστώνει η μελέτη "Fjord Trends 2021" της Accenture Interactive, σύμφωνα με την οποία οι επιχειρήσεις θα έχουν την ευκαιρία να κατακτήσουν νέο έδαφος, καθώς υιοθετούν νέες στρατηγικές, υπηρεσίες και εμπειρίες με στόχο να καλύψουν τις εξελισσόμενες ανθρώπινες ανάγκες.

 

“Η πανδημία έφερε σαφήνεια και εκπλήξεις παράλληλα με το χάος που δημιούργησε. Επίσης, η πανδημία υπογράμμισε το τι είναι σημαντικό για τους ανθρώπους, ενίσχυσε το πνεύμα συλλογικότητας και ανέδειξε την λογική της καινοτομίας «από το σπίτι»”, σχολιάζουν οι αναλυτές.

 

Η πρώτη από τις επτά τάσεις συνδέεται με αυτό, που οι αναλυτές ονομάζουν “Συλλογική μετατόπιση” (Collective displacement). Ο τρόπος με τον οποίο εργαζόμαστε, ψωνίζουμε, μαθαίνουμε, κοινωνικοποιούμαστε, συμπεριφερόμαστε και φροντίζουμε την υγεία μας έχει αλλάξει για πολλούς από εμάς και τα brands πρέπει να αναζητήσουν νέους τρόπους και να προσφέρουν νέες εμπειρίες προκειμένου να αλληλοεπιδρούν με τους ανθρώπους.

 

Do-it-yourself

Η δεύτερη τάση έχει να κάνει με την “Καινοτομία του κάν’ το μόνος σου” (Do-it-yourself innovation). Η τεχνολογία διαδραματίζει πλέον νέο ρόλο, αποτελώντας αρωγό της εφευρετικότητας των ανθρώπων και αυτό έχει ως αποτέλεσμα η δημιουργικότητα των ανθρώπων να αποκτά άλλη διάσταση.

 

“Από απλούς ανθρώπους, μέχρι προσωπικούς γυμναστές ή και πολιτικούς, που επανεξετάζουν τη χρήση πλατφορμών, όπως τα κοινωνικά δίκτυα και τα βιντεοπαιχνίδια, προκειμένου να μοιράζονται σημαντικά μηνύματα με τους υπόλοιπους. Όλοι θέλουν καλύτερες λύσεις, αλλά η εποχή στην οποία ένα brand αναμενόταν να δημιουργήσει μια ολοκληρωμένη λύση μεταβαίνει σε μία εποχή, όπου τα brands δημιουργούν τις προϋποθέσεις για προσωπική καινοτομία”, αναφέρει η μελέτη.

 

Η τρίτη τάση, που θα κυριαρχήσει μέσα στο 2021, σχετίζεται με τις “Νέες ομάδες. Νέα εργασιακή ηθική” (Sweet teams are made of this). Όσοι εργάζονται εξ αποστάσεως ζουν τώρα στο γραφείο, γεγονός που έχει τεράστια επίδραση στην αμοιβαία συμφωνία μεταξύ εργοδότη και εργαζομένου και τις διάφορες παραδοχές γύρω από αυτό. Ενδεικτικά ποιος έχει τον τελικό λόγο για το τι πρέπει να φορούν οι εργαζόμενοι, που δουλεύουν από το σπίτι σε μια επαγγελματική βιντεοκλήση ή ποιος έχει την ευθύνη να διατηρήσει την ιδιωτικότητα των εργαζομένων, που δουλεύουν από το σπίτι.

 

Λαχτάρα για αλληλεπίδραση

“Η λαχτάρα για αλληλεπίδραση” (Interaction wanderlust) είναι η τέταρτη τάση, που διακρίνουν οι αναλυτές. Οι άνθρωποι περνούν πολύ περισσότερο χρόνο αλληλοεπιδρώντας με τον κόσμο μέσω οθόνης και είναι μάρτυρες μιας σχετικά “παρόμοιας αισθητικής”, που οφείλεται στην τυποποιημένη σχεδίαση των ψηφιακών εμπειριών.

 

“Οι εταιρείες πρέπει να επανεξετάσουν το σχεδιασμό, το περιεχόμενο, το κοινό και την αλληλεπίδραση μεταξύ τους για να προκαλέσουν μεγαλύτερο ενθουσιασμό, χαρά και ηρεμία στις εμπειρίες των ανθρώπων μέσω της οθόνης”, τονίζει η Accenture.

 

Άλλη μια τάση, που επανακαθορίζει το επιχειρείν και την κοινωνική ζωή, αφορά τη “ρευστή υποδομή” (Liquid infrastructure). Επειδή ο τρόπος, με τον οποίο οι άνθρωποι αγοράζουν και αλληλοεπιδρούν με προϊόντα και υπηρεσίες έχει αλλάξει, οι εταιρείες έπρεπε να επανεξετάσουν την αλυσίδα ανεφοδιασμού και τη χρήση όλων των φυσικών τους περιουσιακών στοιχείων.

 

Αυτό απαιτεί οι εταιρείες να αναπτύξουν ευελιξία και ανθεκτικότητα σε ολόκληρη την επιχείρησή τους, ώστε να μπορούν να προσαρμόζονται γρήγορα στις αλλαγές. Αναμένεται να υπάρξουν περισσότερες αλλαγές, που θα έχουν ως επίκεντρο τη βιωσιμότητα.

 

Empathy challenge

Άλλη μια τάση αφορά την “πρόκληση της ενσυναίσθησης” (Empathy challenge). Οι άνθρωποι δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το τι αντιπροσωπεύουν τα brands και πώς εκφράζουν τις αξίες τους. Η πανδημία έριξε φως σε πολλά προβληματικά και άνισα συστήματα σε όλο τον κόσμο - από την πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη έως την ισότητα.

 

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι εταιρείες να πρέπει να δουλέψουν σκληρά για να δημιουργήσουν τα μηνύματα, που περιγράφουν τα brand τους, δίνοντας προτεραιότητα σε θέματα που τους ενδιαφέρουν περισσότερο και προσαρμόζοντας τη συμπεριφορά τους γύρω από αυτά.

 

“Εθιμοτυπικά που χάθηκαν και ξαναεμφανίστηκαν” (Rituals lost and found) είναι η τελευταία από τις επτά νέες τάσεις, που διακρίνουν οι αναλυτές. Η ματαίωση και η διακοπή τελετουργικών - από τον εορτασμό της γέννησης έως τον αποχαιρετισμό του θανάτου και όλα τα ενδιάμεσα - είχαν σημαντικό αντίκτυπο στην συλλογική ευημερία της κοινωνίας.

 

Αυτή η τάση προσφέρει την  ευκαιρία στις επιχειρήσεις να βοηθήσουν τους ανθρώπους στην αναζήτηση βαθύτερου νοήματος μέσω νέων τελετουργικών, που προσφέρουν χαρά και άνεση. Το πρώτο βήμα αποτελεί η κατανόηση του κενού, που αφήνει πίσω του ένα παλαιό τελετουργικό και ο σχεδιασμός ενός άλλου, που θα το αντικαταστήσει.