Έρευνες - Μελέτες

Η πανδημία ευνοεί τις επενδύσεις σε λύσεις fintech: έφτασαν τα $ 25,6 δισ.

fintech3

Ευεργετικά για την αγορά της χρηματοοικονομικής τεχνολογίας, financial technology - fintech, αναμένεται να λειτουργήσει η πανδημία του νέου κορωνοϊού το 2ο εξάμηνο του 2020. Ενώ η παγκόσμια χρηματοδότηση του fintech σημείωσε πτώση το 1ο εξάμηνο του 2020, με επενδύσεις που ανέρχονται στα $25,5 δισ., ο COVID-19 θα παραμείνει ως βασικός παράγοντας για τον κλάδο, δεδομένης της έντονης επιτάχυνσης ψηφιακών τάσεων.

 

Η επιτάχυνση ψηφιακών λύσεων, όπως η χρήση ανέπαφων πληρωμών, στήριξε τις επενδύσεις fintech το 1ο εξάμηνοΗ συνεχιζόμενη επιτάχυνση των ψηφιακών τάσεων θα προωθήσει τις επενδύσεις fintech, όχι μόνο για άμεσες λύσεις fintech, αλλά και για σχετικές υποστηρικτικές  τεχνολογίες, όπως η κυβερνοασφάλεια, η πρόληψη απάτης και η διαχείριση ψηφιακής ταυτότητας. Παράλληλα, παρά την πανδημία, το ενδιαφέρον των επενδυτών για επιχειρήσεις με μοντέλο βασισμένο σε πλατφόρμες παρέμεινε εξαιρετικά ισχυρό, ειδικά σε λιγότερο ώριμες αγορές fintech. To επιχειρηματικό μοντέλο αυτό συνέχισε να προσελκύει σημαντικές επενδύσεις από επενδυτές και μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες.

 

Σύμφωνα με την εξαμηνιαία έκθεση Pulse of Fintech H1’20 σχετικά με τις τάσεις των παγκόσμιων επενδύσεων στο Fintech της KPMG International, το μεγαλύτερο μέρος της μείωσης των επενδύσεων σε fintech κατά το 1ο εξάμηνο του έτους, οφείλεται στην απότομη πτώση των Εξαγορών και Συγχωνεύσεων (M&A). Οι σχετικές συμφωνίες ανήλθαν σε μόλις $4 δισ. των επενδύσεων σε fintech (σε σύγκριση με $85,7 δισ. το 2ο εξάμηνο 2019).

 

Αβεβαιότητα

Παρά την παγκόσμια αβεβαιότητα, οι επενδύσεις Κεφαλαίων Επιχειρηματικών Συμμετέχων (VC) κυμάνθηκαν σε υψηλά επίπεδα σε όλες τις περιοχές του κόσμου. Σε τέτοιο βαθμό, μάλιστα, που φαίνεται ότι θα ξεπεράσουν τα προηγούμενα ετήσια ρεκόρ, εάν συνεχιστεί αυτή η τάση.

 

Το 1ο εξάμηνο 2020, οι επενδύσεις VC στο fintech κυμάνθηκαν στα $20 δισ., με $9,3 δισ. στην αμερικανική ήπειρο, $6,7 δισ. στην Ασία και $4 δισ. στην περιοχή Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής. Ένα σημαντικό ποσοστό των επενδύσεων VC κατευθύνθηκαν σε συμφωνίες, που βρίσκονταν σε τελικό στάδιο, καθώς οι ώριμες fintech εξακολουθούν να προσελκύουν μεγάλους γύρους χρηματοδότησης.

 

“Η αλληλεπίδραση των Big Tech  και των fintech αναμένεται να αυξηθεί, καθώς οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες επιχειρούν, σε παγκόσμιο επίπεδο, να επεκτείνουν την πρόσβασή τους σε  νέες αγορές, αλλά και να εμπλουτίσουν την πρόταση αξίας τους (value proposition)  - ειδικά σε αγορές, όπως η νοτιοανατολική Ασία”, αναφέρει η έρευνα.

 

ΗΠΑ: το μερίδιο του λέοντος

Στην αμερικανική ήπειρο καταγράφηκε απότομη μείωση στη χρηματοδότηση σε fintech, με επενδύσεις $12,9 δισ. το 1ο εξάμηνο, σε σύγκριση με $43,4 δισ. το 2ο εξάμηνο του 2019.

 

Η μείωση οφείλεται στην “βουτιά” που κατέγραψαν οι Μ&Α, ενώ οι επενδύσεις VC στην περιοχή συνεχίζονταν με πρωτοφανείς ρυθμούς - με $9,3 δισ. να αντλούνται έως το κλείσιμο το 1ου εξαμήνου 2020. Ο πιο ελκυστικός τομέας για τις επενδύσεις VC στις ΗΠA ήταν οι πληρωμές.

 

Η εικόνα στην Ευρώπη

Οι συνολικές επενδύσεις στο fintech στην περιοχή Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής σημείωσαν σημαντική πτώση, δεδομένης και της έλλειψης μεγάλων συμφωνιών Μ&Α. Το 1ο εξάμηνο 2020 στην περιοχή έγιναν επενδύσεις fintech ύψους $4,6 δισ. Οι δε επενδύσεις VC στο fintech παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα αγγίζοντας τα $4 δισ.

 

Κατά το 1ο εξάμηνο 2020, οι ψηφιακές  τράπεζες (challenger banks) πέτυχαν πέντε από τις 10 μεγαλύτερες συμφωνίες στην περιοχή Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής.

 

Εταιρικές επενδύσεις

Οι εταιρικές επενδύσεις στο fintech παράμειναν σε πολύ υψηλά επίπεδα το 1ο εξάμηνο, αγγίζοντας τα $12,2 δισ. παγκοσμίως. Οι ΗΠΑ ξεχώρισαν ιδιαιτέρως, καθώς καταγράφηκε ιστορικό υψηλό άνω των $2,4 δισ. σε εταιρικές επενδύσεις το 1ο τρίμηνο του 2020, με σχεδόν το ίδιο νούμερο να καταγράφεται και το 2ο τρίμηνο.

 

Οι εταιρικές επενδύσεις αναμένονται να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα και κατά το 2ο εξάμηνο 2020, εν μέρει λόγω της στρατηγικής φύσης των επενδύσεων, τις οποίες κάνουν οι εταιρείες σε ψηφιακά κανάλια και προϊόντα, ώστε να εξυπηρετήσουν καλύτερα τους πελάτες τους την εποχή της νόσου COVID-19.