Έρευνες - Μελέτες

Τα κράτη της Μεσογείου παρέμειναν, στα τέλη του 2014, η πλέον απαισιόδοξη "γειτονιά" του πλανήτη

peopletech12

Οι χώρες της Μεσογείου και ειδικότερα η Ελλάδα, η Πορτογαλία, η Ισπανία, η Γαλλία και η Ιταλία, αλλά και των Βαλκανίων και συγκεκριμένα η Σερβία, η Κροατία, η Σλοβενία και η Βουλγαρία, συνεχίζουν να αποτελούν την πιο απαισιόδοξη “γειτονιά” του πλανήτη. Ειδικά σε ό,τι αφορά στη χώρα μας, στο "κλείσιμο" του 2014, διαπιστώθηκε μείωση του Δείκτη Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης έπειτα από τρία συνεχόμενα τρίμηνα ανόδου.

Ο δείκτης αισιοδοξίας στην Ελλάδα μειώθηκε κατά 3 μονάδες, παραμένοντας σε επίπεδα υψηλότερα των προηγούμενων ετώνΟ δείκτης στην Ελλάδα μειώθηκε κατά 3 μονάδες, φτάνοντας τις 53, καθώς περιορίστηκαν σημαντικά τα ποσοστά εκείνων, που δηλώνουν πως μπορούν να αποταμιεύσουν, ενώ αντίστοιχα αυξήθηκαν εκείνοι που τονίζουν ότι δεν τους περισσεύουν καθόλου χρήματα. Μεταξύ όλων των ανησυχιών, που εκφράζουν οι Ευρωπαίοι πολίτες, η εργασιακή ανασφάλεια,  η πορεία της οικονομίας και η υγεία καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις, ενώ έχει εξασθενίσει αρκετά ο φόβος από την απειλή πολέμου στην Ουκρανία, που παρατηρήθηκε κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Η Ελλάδα δεν διαφέρει σημαντικά, αν και στην περίπτωση της χώρας μας είναι σχεδόν διπλάσια τα ποσοστά των πολιτών, που ανησυχούν για την εργασία τους και το χρέος, από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Να σημειωθεί ότι στο τελευταίο τρίμηνο του 2014, αυξήθηκε σημαντικά το ποσοστό των Ελλήνων, που ανησυχούσαν για το χρέος (32% έναντι 24%), ενώ μειώθηκε, αντίστοιχα, το ποσοστό όσων ανησυχούν για την εργασία τους (42% έναντι 47%).

Παγκόσμια εικόνα
Πάντως, σύμφωνα με την παγκόσμια έρευνα της Nielsen για τη Μέτρηση της Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης, απ’ όπου προέρχονται τα σχετικά στοιχεία, η εικόνα δεν είναι καλύτερη και σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς ο δείκτης αισιοδοξίας των καταναλωτών - σε παγκόσμιο επίπεδο - σημείωσε, στο κλείσιμο του 2014, μικρή πτώση και ανήλθε στις 96 μονάδες. Η πτώση είναι αντίστοιχη σε όλες τις ηπείρους, με τη Βόρεια Αμερική και τις Ασιατικές χώρες του Ειρηνικού και την Ωκεανία να συντηρούν το μεγαλύτερο αριθμό αισιόδοξων πολιτών, ενώ η Ευρώπη παραμένει η πιο απαισιόδοξη ήπειρος του πλανήτη.

Στην Ευρώπη, εξαίρεση στη γενική κατήφεια αποτέλεσε η Δανία, η οποία είναι η μόνη χώρα στην οποία πλειοψηφούν οι αισιόδοξοι πολίτες, ενώ, επίσης, στη Γερμανία και την Ελβετία πλειοψηφούν οριακά όσοι πιστεύουν ότι οι εργασιακές προοπτικές στην χώρα είναι θετικές.

Εύθραυστη ανάκαμψη
Συνολικά, η Ελλάδα, σύμφωνα με τη Nielsen, δείχνει να βρίσκεται σε φάση εύθραυστης ανάκαμψης, με το δείκτη αισιοδοξίας να μειώνεται κατά 3 μονάδες, αλλά να παραμένει σε επίπεδα υψηλότερα των προηγούμενων ετών. Ίσως το πιο ανησυχητικό στοιχείο της περιόδου, όπως αναφέρει η έρευνα Consumer Confidence της Nielsen, είναι η κατακόρυφη μείωση στο ποσοστό όσων μπορούν να αποταμιεύουν κάποια χρήματα (21% έναντι 30%) και η αύξηση όσων δεν τους περισσεύουν καθόλου χρήματα (35% έναντι 30%).

Συγχρόνως, τρεις στους τέσσερις ερωτώμενους εξακολουθούν να πιστεύουν ότι η Ελλάδα θα παραμείνει σε κρίση το επόμενο έτος, ενώ ένα αντίστοιχο ποσοστό πολιτών προσπαθούν σε σταθερή βάση να περικόψουν τα έξοδα του νοικοκυριού τους (υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των Ευρωπαίων πολιτών).

Οι κύριες ενέργειες περικοπής των εξόδων εντοπίζονται στην αγορά φθηνότερων προϊόντων μπακαλικής (τρόφιμα, είδη προσωπικής περιποίησης, είδη καθαρισμού σπιτιού), στη μείωση των δαπανών για διασκέδαση εκτός σπιτιού, για ρουχισμό, για παραγγελία έτοιμων γευμάτων στο σπίτι, αλλά και για διακοπές. Από τα παραπάνω, η μείωση των παραγγελιών έτοιμων γευμάτων στο σπίτι και η αγορά φθηνότερων ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών φαίνεται ότι θα αποτελέσουν μόνιμη συνήθεια για μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών, δηλαδή ακόμα και όταν οι οικονομικές συνθήκες βελτιωθούν.

Η έρευνα
Η παγκόσμια, διαδικτυακή έρευνα της Nielsen για τη μέτρηση της Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης διεξήχθη από τις 10 έως τις 28 Νοεμβρίου 2014 σε 60 διαφορετικές χώρες, όπου συμμετείχαν πάνω από 30.000 καταναλωτές της Ευρώπης, της Ασίας, της Ωκεανίας, της Αμερικής και της Μέσης Ανατολής. Ο δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης αποτυπώνει τη γνώμη των καταναλωτών για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση, τις ανησυχίες τους, αλλά και τις προθέσεις τους για το μέλλον.