Έρευνες - Μελέτες

Ενδείξεις για στρέβλωση του ανταγωνισμού στην αγορά ΙοΤ της Ευρώπης

internetofthings123

Στο μικροσκόπιο των ευρωπαϊκών Αρχών Ανταγωνισμού βρίσκονται από χθες προϊόντα και υπηρεσίες, που σχετίζονται με το οικοσύστημα του Internet of Things (IoT) και αφορούν καταναλωτές. Παρά το σχετικά πρώιμο στάδιο ανάπτυξης του ΙοΤ στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι αρμόδιες Αρχές εντοπίζουν ενδείξεις ότι ορισμένες πρακτικές εταιρειών ενδέχεται να στρεβλώνουν δομικά τον ανταγωνισμό.

Αντιμονοπωλιακή πολιτική: Η Επιτροπή ξεκινά έρευνα για το Internet of Things, όσον αφορά προϊόντα και υπηρεσίες προς καταναλωτέςΕιδικότερα, υπάρχουν ενδείξεις σχετικά με περιορισμούς πρόσβασης στα δεδομένα και διαλειτουργικότητας τους, καθώς και με ορισμένες μορφές αυτοπροτίμησης και διακρίσεων. Κατόπιν αυτών των ενδείξεων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκανε γνωστό, χθες, ότι ξεκινά έρευνα σχετικά με την τήρηση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας στον τομέα του IoT.

Η έρευνα θα επικεντρωθεί σε προϊόντα και υπηρεσίες, που σχετίζονται με τους καταναλωτές και τα οποία συνδέονται σε δίκτυο και μπορούν να ελεγχθούν εξ αποστάσεως, για παράδειγμα μέσω φωνητικής υποστήριξης ή κινητής συσκευής. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι “έξυπνες” οικιακές συσκευές και τα wearables.

Πιο αναλυτικά, τομεακή έρευνα θα καλύψει προϊόντα, όπως οι wearable συσκευές (π.χ. “έξυπνα” ρολόγια ή συσκευές παρακολούθησης της φυσικής κατάστασης) και συνδεδεμένες συσκευές για καταναλωτές στο πλαίσιο του smart home, ψυγεία, πλυντήρια, “έξυπνες” συσκευές τηλεόρασης, “έξυπνα” ηχεία και “ευφυή” συστήματα φωτισμού. Η έρευνα θα συλλέξει, επίσης, πληροφορίες σχετικά με τις διαθέσιμες υπηρεσίες μέσω “έξυπνων” συσκευών, όπως οι υπηρεσίες μουσικής και βίντεο συνεχούς ροής, καθώς και σχετικά με τις συσκευές φωνητικής υποστήριξης, που θα χρησιμοποιούνται για την πρόσβαση σε αυτές. 

Επόμενα βήματα
Τις επόμενες εβδομάδες, η Επιτροπή θα απευθύνει αιτήματα παροχής πληροφοριών σε ευρύ φάσμα παραγόντων, που συνδέονται με το ΙοΤ. Σε αυτούς μπορεί να περιλαμβάνονται, για παράδειγμα, κατασκευαστές “έξυπνων” συσκευών, προγραμματιστές λογισμικού και πάροχοι συναφών υπηρεσιών.

Η Επιτροπή αναμένει ότι θα δημοσιεύσει προκαταρκτική έκθεση σχετικά με τις απαντήσεις, προς διαβούλευση, την άνοιξη του 2021. Η τελική έκθεση θα ακολουθήσει το καλοκαίρι του 2022.

Σύμφωνα με τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες της Ε.Ε., η Επιτροπή μπορεί να απαιτήσει από επιχειρήσεις και εμπορικές ενώσεις να παράσχουν πληροφορίες, έγγραφα ή δηλώσεις στο πλαίσιο της έρευνας αυτής. Εάν, μετά την ανάλυση των αποτελεσμάτων, η Επιτροπή διαπιστώσει προβλήματα ανταγωνισμού, μπορεί να ξεκινήσει έρευνα, με στόχο τη συμμόρφωση με τους κανόνες της Ε.Ε. για τις περιοριστικές εμπορικές πρακτικές και την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά.

Σε κάθε περίπτωση, μέσω της έρευνας, η Επιτροπή θα συγκεντρώσει πληροφορίες της αγοράς, ώστε να κατανοήσει καλύτερα τη φύση, την επικράτηση και τις επιπτώσεις των πιθανών αυτών προβλημάτων ανταγωνισμού και να τα αξιολογήσει με βάση τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες της Ε.Ε. Οι γνώσεις σχετικά με την αγορά, που θα αποκτηθούν μέσω της έρευνας, θα συμβάλουν στην επιβολή από την Επιτροπή, της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού στον εν λόγω τομέα. 

Στρέβλωση του ανταγωνισμού
“Φανταστείτε ένα “έξυπνο” ψυγείο, που να κάνει τη λίστα με τα ψώνια από το μανάβικο, την οποία εσείς θα κατεβάζετε στη smart συσκευή σας, θα παραγγέλνετε από ένα κατάστημα, που θα στέλνει τα ψώνια στην πόρτα σας, η οποία θα ξεκλειδώνει αυτόματα με μια λέξη. Οι δυνατότητες φαίνονται ατελείωτες. Η πρόσβαση, ωστόσο, σε μεγάλο πλήθος δεδομένων χρηστών φαίνεται να είναι το κλειδί της επιτυχίας στον τομέα αυτό”, τόνισε προαναγγέλλοντας τη διενέργεια της έρευνας η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Επιτροπής, αρμόδια για την πολιτική Ανταγωνισμού, κυρία Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ. Όπως είπε η ίδια, “θα πρέπει να εμποδίσουμε τους παράγοντες της αγοράς να χρησιμοποιήσουν τον έλεγχο επί των δεδομένων αυτών για να στρεβλώσουν τον ανταγωνισμό ή να αποκλείσουν με άλλον τρόπο τους ανταγωνιστές από την αγορά. Η τομεακή αυτή έρευνα θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα τη φύση και τις πιθανές επιπτώσεις των ενδεχόμενων προβλημάτων ανταγωνισμού στον τομέα αυτό”.

Να σημειωθεί ότι η έρευνα συμπληρώνει άλλες δράσεις της Επιτροπής, ιδίως, τις ρυθμιστικές πρωτοβουλίες, που σχετίζονται με τεχνητή νοημοσύνη, ψηφιακές πλατφόρμες και δεδομένα.