4 στους 10 πολίτες πρόθυμοι να μοιραστούν ευαίσθητα ιδιωτικά δεδομένα

Έρευνες - Μελέτες

10 Ιουνίου 2020

Αν και η ιδιωτικότητα των δεδομένων παραμένει κορυφαία ανησυχία για τους πολίτες, παγκοσμίως, αυτό δεν τους εμποδίζει να μοιράζονται αυτά τα δεδομένα έναντι ανταλλαγμάτων. Για παράδειγμα, περισσότερο από το 40% των πολιτών απαντά ότι θα μοιραζόταν ευαίσθητα ιδιωτικά δεδομένα, προκειμένου να εξασφαλίσει καλύτερες τιμές και εκπτώσεις ή να λάβει ειδικές υπηρεσίες. Επιπλέον, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Kaspersky, οι καταναλωτές είναι πολύ πιο προετοιμασμένοι να μοιραστούν τα προφίλ τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για άλλες πτυχές της καθημερινής τους ζωής.

Το 40% των πολιτών θα μοιράζονταν ευαίσθητα ιδιωτικά δεδομένα για να εξασφαλίσει καλύτερες τιμές και να λάβει ειδικές υπηρεσίεςΤην ίδια στιγμή, πάντως, τα θέματα ασφάλειας είναι ιδιαίτερα σημαντικά για τους καταναλωτές. Ένας στους δύο ερωτηθέντες (51%) δηλώνει ότι θα ήταν ευτυχής, αν η κυβέρνηση παρακολουθεί τη δραστηριότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να διατηρήσει τους πολίτες ασφαλείς.

Μία ενδιαφέρουσα πτυχή που αποκαλύπτει η έρευνα, είναι η άποψη των πολιτών, παγκοσμίως, σχετικά με τα συστήματα “κοινωνικής πιστοληπτικής ικανότητας” - αυτοματοποιημένοι αλγόριθμοι με βάση τη συμπεριφορά και την επιρροή των χρηστών στο Διαδίκτυο. Σχεδόν οι μισοί καταναλωτές (46%) έχουν ακούσει για το σύστημα “κοινωνικής πιστοληπτικής ικανότητας” (social credit system). Αρχικά, αυτοί οι αλγόριθμοι αξιολόγησης καταναλωτών ενσωματώθηκαν από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, καθώς και από παρόχους ηλεκτρονικού εμπορίου. Σήμερα, τέτοια συστήματα εφαρμόζονται σε πολλούς άλλους τομείς. Για παράδειγμα, οι κυβερνήσεις και οι οργανισμοί μπορούν να αξιολογήσουν ποια άτομα είναι επιλέξιμα για ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών στον πραγματικό κόσμο. 

Αμφισημία

Σύμφωνα με την έκθεση της Kaspersky (Social credits and security: embracing the world of ratings), παρά το ότι αυτά τα συστήματα έχουν τεθεί σε εφαρμογή και γίνονται ολοένα και πιο γνωστά, υπάρχει κάποια αμφισημία σχετικά με το πώς λειτουργούν και πόσο αποτελεσματικά εφαρμόζονται. Έτσι, το 45% των καταναλωτών αντιμετώπισε προβλήματα στην κατανόηση του τρόπου λειτουργίας ενός τέτοιου συστήματος. 

Οι άνθρωποι θεωρούν ότι είναι αδύνατο να ανακαλύψουν τη βαθμολογία τους, πώς υπολογίζεται και πώς μπορεί να διορθωθεί, εάν υπάρχουν ανακρίβειες. Αλλά επιπλέον, καθώς αυτά τα συστήματα βασίζονται σε αυτοματοποιημένους αλγόριθμους μηχανικής μάθησης, είναι δύσκολο να γνωρίζουμε ποιες επιλογές κάνουν κι αν είναι δυνατόν να βασιστούμε σε αυτούς - ειδικά όσον αφορά την ασφάλεια. 

Παγίδες

Σύμφωνα με την Kaspersky, τέτοια σχήματα μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευάλωτα σε τεχνητό χειρισμό, όπως η μείωση της βαθμολογίας κάποιου για διάφορους σκοπούς. Επιπλέον, όπως και οποιοδήποτε άλλο σύστημα υπολογιστή, είναι ευαίσθητα σε διαφορετικούς τύπους επιθέσεων, είτε στην τεχνική εφαρμογή και στον προγραμματισμό, είτε στη μηχανική του συστήματος. Το τελευταίο θα μπορούσε να οδηγήσει στην εμφάνιση ενός νέου τύπου μαύρης αγοράς, όπου οι βαθμολογίες των χρηστών μπορούν να μετατραπούν σε πραγματικά χρήματα και το αντίστροφο.

Η Kaspersky συμβουλεύει τους καταναλωτές να λάβουν τα ακόλουθα μέτρα για την προστασία τους:

“ - Να έχετε επίγνωση τι προσωπικές πληροφορίες κοινοποιείτε στο Διαδίκτυο. Ενώ οι ιστότοποι μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν σχεδιαστεί για να μας ενθαρρύνουν να μοιραζόμαστε πληροφορίες, αυτές κινδυνεύουν να πέσουν σε λάθος χέρια. Μην ξεχάσετε να διαγράψετε τον λογαριασμό και το ιστορικό σας, όπου είναι δυνατόν, όταν σταματήσετε να χρησιμοποιείτε μια εφαρμογή ή μια διαδικτυακή υπηρεσία και να ελέγξετε ποιες συνδεδεμένες υπηρεσίες έχουν πρόσβαση στους προσωπικούς σας λογαριασμούς. 

- Μια διαδικτυακή έρευνα μπορεί να σας δώσει έκπτωση στην αγαπημένη σας μάρκα, αλλά αυτό μπορεί να οδηγήσει μια εταιρεία να μάθει περισσότερα από όσα θέλατε να γνωρίζει για εσάς. Παραμείνετε προσεκτικοί σχετικά με τις διαδικτυακές σας δραστηριότητες”.

Σύμφωνα με την Kaspersky, τέτοια σχήματα μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευάλωτα σε τεχνητό χειρισμό, όπως η μείωση της βαθμολογίας κάποιου για διάφορους σκοπούς. Επιπλέον, όπως και οποιοδήποτε άλλο σύστημα υπολογιστή, είναι ευαίσθητα σε διαφορετικούς τύπους επιθέσεων, είτε στην τεχνική εφαρμογή και στον προγραμματισμό, είτε στη μηχανική του συστήματος. Το τελευταίο θα μπορούσε να οδηγήσει στην εμφάνιση ενός νέου τύπου μαύρης αγοράς, όπου οι βαθμολογίες των χρηστών μπορούν να μετατραπούν σε πραγματικά χρήματα και το αντίστροφο.

Η Kaspersky συμβουλεύει τους καταναλωτές να λάβουν τα ακόλουθα μέτρα για την προστασία τους:

“ - Να έχετε επίγνωση τι προσωπικές πληροφορίες κοινοποιείτε στο Διαδίκτυο. Ενώ οι ιστότοποι μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν σχεδιαστεί για να μας ενθαρρύνουν να μοιραζόμαστε πληροφορίες, αυτές κινδυνεύουν να πέσουν σε λάθος χέρια. Μην ξεχάσετε να διαγράψετε τον λογαριασμό και το ιστορικό σας, όπου είναι δυνατόν, όταν σταματήσετε να χρησιμοποιείτε μια εφαρμογή ή μια διαδικτυακή υπηρεσία και να ελέγξετε ποιες συνδεδεμένες υπηρεσίες έχουν πρόσβαση στους προσωπικούς σας λογαριασμούς. 

- Μια διαδικτυακή έρευνα μπορεί να σας δώσει έκπτωση στην αγαπημένη σας μάρκα, αλλά αυτό μπορεί να οδηγήσει μια εταιρεία να μάθει περισσότερα από όσα θέλατε να γνωρίζει για εσάς. Παραμείνετε προσεκτικοί σχετικά με τις διαδικτυακές σας δραστηριότητες”.

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2019

ΤΕΥΧΟΣ

17

Έρευνα για τη βιομηχανία Tεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών 2019/ 2020

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ