Έρευνες - Μελέτες

Το 65% των χρηστών στην Ελλάδα διαβάζει ειδήσεις στο smartphone

smartphonehanddf

Δύσπιστοι αναφορικά με την εγκυρότητα των ειδήσεων που διαβάζουν στο Διαδίκτυο είναι οι Έλληνες. Και το 2019, όπως και τα προηγούμενα χρόνια, οι Έλληνες δείχνουν έχουν πολύ χαμηλή εμπιστοσύνη στις ψηφιακές ειδήσεις, αφού μόλις το 27% δηλώνει ότι εμπιστεύεται τις ειδήσεις. Πρόκειται για το τρίτο χαμηλότερο ποσοστό στην έρευνα “Digital News Report 2019” του Ινστιτούτου Reuters του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, στην οποία συμμετέχουν 38 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Μάλιστα, περισσότεροι από ένας στους δυο (54%) δηλώνει ότι “συχνά ή κάποιες φορές” αποφεύγει να ενημερώνεται, ένα ποσοστό κατά 22 ποσοστιαίες μονάδες μεγαλύτερο από τον μέσο όρο των 38 χωρών. Η έρευνα αποτυπώνει τις απόψεις των χρηστών του Διαδικτύου σε 38 χώρες για τις ειδήσεις που διαβάζουν online, καθώς και για τις πλατφόρμες και τις ιστοσελίδες που προτιμούν. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έκθεσης για την Ελλάδα, που παρουσιάζει η “διαΝΕΟσις”, μόνο το 39% των Ελλήνων χρηστών πιστεύει ότι τα ΜΜΕ ελέγχουν επαρκώς πολιτικούς και επιχειρηματίες. Ακόμα λιγότεροι δε, το 32%, πιστεύουν ότι τα ΜΜΕ καλύπτουν θέματα που τους αφορούν. Άλλη μια διαπίστωση της έρευνας είναι ότι οι Έλληνες χρήστες, ακολουθώντας τη διεθνή τάση, προτιμούν να διαβάζουν τις ειδήσεις online από το smartphone τους. Η χρήση smartphones για ειδήσεις ανέβηκε από το 47% το 2016 στο 65% το 2019. Αντίθετα, η χρήση του υπολογιστή για ενημέρωση έπεσε από το 72% στο 65%

Social media

Λιγότερο από το ένα τρίτο (27%) των Ελλήνων εμπιστεύεται τις ειδήσεις που διαβάζει online

Άλλη μια διαπίστωση της έκθεσης -η οποία επίσης ευθυγραμμίζεται με τη διεθνή τάση- είναι ότι οι Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου προτιμούν να διαβάζουν τις ψηφιακές ειδήσεις μέσω άλλων πηγών (search engines, social media) και όχι απευθείας από τις ιστοσελίδες των μέσων ενημέρωσης. Για την ακρίβεια, μόνο το 28% προτιμά να βρίσκει ειδήσεις πηγαίνοντας απευθείας στις σελίδες των ΜΜΕ. Οι περισσότεροι τις βρίσκουν μέσω άλλων πηγών (search engines, social media ή άλλες). Η Ελλάδα μάλιστα είναι η πρώτη χώρα ανάμεσα στις 38 της έρευνας στη χρήση των εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων Facebook, Messenger και Viber για ενημέρωση. Την ίδια ώρα, η χρήση του Facebook για ενημέρωση μειώνεται (10 μονάδες πτώση από το 2016). Στο μεταξύ, η χρήση του Twitter για ενημέρωση είναι μικρή (12%) και φθίνει. Πάντως, οι Έλληνες φαίνεται να ...ψάχνονται για την ψηφιακή τους ενημέρωσή, αφού διαβάζουν ειδήσεις από 5,6 ενημερωτικές ιστοσελίδες την εβδομάδα κατά μέσο όρο, δηλαδή χρησιμοποιούν περισσότερες πηγές από ό,τι συμβαίνει σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες του δείγματος. “Ενδεικτικά στη Βρετανία, ο μέσος χρήστης του διαδικτύου ενημερώνεται από 2,3 ιστοσελίδες την εβδομάδα. “Ως αποτέλεσμα οι Έλληνες έχουν πιο πλουραλιστική ενημέρωση όμως ο κατακερματισμός της προσοχής τους σε πολλά μέσα ενημέρωσης ελλοχεύει κινδύνους για παραπληροφόρηση, αλλά και για τη βιωσιμότητα των ΜΜΕ” αναφέρει η “διαΝΕΟσις” στην ανάλυσή της.