Έρευνες - Μελέτες

Οι πολίτες ζητούν ψηφιακές λύσεις στην καθημερινή τους μετακίνηση

smartcity1

Πιο αποδοτικές και “έξυπνες” πόλεις, οι οποίες θα θέτουν την τεχνολογία στην υπηρεσία της καθημερινής μετακίνησης, ζητούν οι πολίτες, παγκοσμίως. Με το 68% του παγκόσμιου πληθυσμού να ζει σε αστικά κέντρα μέχρι το 2050 και τις μεγαλουπόλεις με πάνω των 10 εκατ. κατοίκους να αυξάνονται σε 51 - έως τότε - από 43 σήμερα, το μέλλον της αστικής μετακίνησης δεν μπορεί παρά να είναι ψηφιακό. Αυτό διαπιστώνει, μεταξύ άλλων, παγκόσμια μελέτη της Visa (Το Μέλλον των Μεταφορών: Η Μετακίνηση στην Εποχή των Μεγαλουπόλεων), η οποία αξιολογεί τις τάσεις και τις προκλήσεις στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τη στάθμευση, ενόψει της πληθυσμιακής ανάπτυξης και των μορφών αστικής μετακίνησης.

Όλο και περισσότερες πόλεις χρησιμοποιούν ανέπαφες συναλλαγές σε δημόσια μέσα μεταφοράς, σε υπηρεσίες στάθμευσης και ενοικίασηςΣύμφωνα με τη μελέτη, η μελλοντική επιτυχία των πόλεων μας είναι συνυφασμένη με τον τομέα των μετακινήσεων. Οι δε πληρωμές, που βρίσκονται στο επίκεντρο κάθε μορφής μετακίνησης, θα συνεχίσουν να γίνονται όλο και πιο σημαντικές, καθώς περισσότερες πόλεις χρησιμοποιούν συστήματα ανέπαφων συναλλαγών σε δημόσια μέσα μεταφοράς, σε υπηρεσίες στάθμευσης και ενοικίασης, όπως ποδήλατα ή σκούτερ. Άλλωστε, η πολυπλοκότητα στις πληρωμές κόμιστρου είναι ένα από τα βασικά προβλήματα που αναφέρουν ότι αντιμετωπίζουν σήμερα οι συμμετέχοντες στην έρευνα. Μάλιστα, αν ήταν ευκολότερη η πληρωμή για τις δημόσιες συγκοινωνίες, η μέση χρήση εκτιμάται ότι θα παρουσίαζε άνοδο κατά 27%. 

“Έξυπνες” λύσεις
Το 47% των πολιτών δήλωσε ότι η ανάγκη για διαφορετικά εισιτήρια για διαφορετικούς τρόπους μετακίνησης είναι ένα ζήτημα, ενώ το 44% απάντησε ότι το να μη γνωρίζει το ποσό που πρέπει να πληρώσει είναι, επίσης, πρόβλημα. Σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, αυτές οι παράμετροι καθιστούν λιγότερο πιθανή τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς και πιο πιθανή τη χρήση του αυτοκίνητου.

“Έξυπνες” ψηφιακές λύσεις ζητούν και οι χρήστες αυτοκινήτων, καθώς σχεδόν ένας στους δύο (το 47%) απαντά ότι θα ήθελε να δει καινοτομίες που θα συμβουλεύουν για το φθηνότερο διαθέσιμο καύσιμο. Επιπλέον, το 35% απαντά ότι θα ήθελε μια εφαρμογή που αναγνωρίζει τη θέση στην οποία προσπαθούν να ανεφοδιάσουν με καύσιμο το αυτοκίνητο και να πληρώνουν μέσω της εφαρμογής.

“Έξυπνες” λύσεις ζητούν οι πολίτες και στο θέμα της στάθμευσης: το 64% θεωρεί την προσπάθεια ανεύρεσης χώρου στάθμευσης ως την πιο δυσάρεστη πτυχή της οδήγησης, με τον κίνδυνο προστίμου σε περίπτωση  στάθμευσης περισσότερης ώρας από το επιτρεπτό (44%) να ακολουθεί.

Οι αναλυτές της Visa επισημαίνουν ότι η επένδυση στη συνδεσιμότητα, η δημιουργία μιας απρόσκοπτης εμπειρίας  πληρωμών για τις μετακινήσεις με πολλαπλά “μέσα”, η ενσωμάτωση της ψηφιακής ταυτότητας (Digital ID) στο οικοσύστημα των μετακινήσεων και η αξιοποίηση των Big Data μπορούν να βοηθήσουν στον σχεδιασμό των “έξυπνων” πόλεων. Να σημειωθεί ότι η μελέτη, την οποία δημοσίευσαν η Visa και το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, αντικατοπτρίζει τη γνώμη 19.000 καταναλωτών σε 19 χώρες για τις σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα αναπτυσσόμενα αστικά κέντρα.