Κέρδισε δέκα θέσεις στο δείκτη Παγκόσμιας Ανταγωνιστικότητας η Ελλάδα

Νέα

της Νατάσας Φραγκούλη

04 Σεπτεμβρίου 2014

Σε παραδοσιακές υποδομές και όχι στη χρήση του διαδικτύου συνεχίζουν να στηρίζουν το σύστημα κρατήσεων τους τα ελληνικά ξενοδοχεία. Έτσι, ενώ στην Ευρώπη το 34,6% των διανυκτερεύσεων “κλείνεται” μέσω online καναλιών διάθεσης (διαδικτυακοί tour operators, τύπου Booking.com, μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και οι ιστοσελίδες των ξενοδοχείων), το αντίστοιχο ποσοστό στην Ελλάδα είναι στο 24,6%. Η χαμηλή διείσδυση του διαδικτύου ως μέσου για ξενοδοχειακές κρατήσεις προκύπτει από την  Ευρωπαϊκή Μελέτη Ξενοδοχειακών Υπηρεσιών 2014, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της HOTREC (Πανευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Επιχειρήσεων Ξενοδοχίας, Εστίασης και Καφέ), στην οποία μετέχει και το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος.

Η μελέτη, με τίτλο “Η άνοδος των διαδικτυακών μεσαζόντων” αναγορεύει τους "διαδικτυακούς μεσάζοντες" (διαδικτυακοί tour operators π.χ. Booking.com, Expedia, Venere, αλλά και παγκόσμια συστήματα διάθεσης ξενοδοχειακών υπηρεσιών) σε βασικό παράγοντα του συστήματος κρατήσεων, καθώς το 25% των συνολικών διανυκτερεύσεων πραγματοποιούνται μέσω τέτοιου τύπου εταιρειών. Στην Ελλάδα, το αντίστοιχο ποσοστό είναι στο 18,1%, με το ποσοστό μόνο των online tour operators να βρίσκεται στο 16,3%.

Σύμφωνα με τη μελέτη η διαδικτυακή διάθεση  ξενοδοχειακών υπηρεσιών αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο  για την Ευρωπαϊκή ξενοδοχειακή βιομηχανία. Κατά μέσο όρο, εκτιμάται ότι το 2013 πάνω από μία στις πέντε διανυκτερεύσεις πραγματοποιήθηκε  από Διαδικτυακούς Tour Operators (OTA), κυρίως μέσω της Priceline (booking.com, Agoda), Expedia (συμπ. των hotels.com, Venere) και HRS (συμπ. των hotel.de, Tiscover), οι οποίοι στο σύνολο τους, αντιπροσωπεύουν περίπου το 90% της εν λόγω αγοράς.

Στην Ευρώπη το 34,6%
των διανυκτερεύσεων “κλείνεται” μέσω online καναλιών διάθεσης,
το αντίστοιχο ποσοστό
στην Ελλάδα είναι 24,6%

Απευθείας κρατήσεις
Αν και περισσότερες από 5 στις 10 διανυκτερεύσεις πραγματοποιούνται μέσω απευθείας κρατήσεων μεταξύ των επισκεπτών και των ξενοδοχείων, οι παραδοσιακοί μεσάζοντες (π.χ. ταξιδιωτικό γραφείο, τουριστικός πράκτορας) παράγουν το 16,5% των διανυκτερεύσεων. Ωστόσο, οι εθνικοί τουριστικοί οργανισμοί διαδραματίζουν πολύ μικρό ρόλο στη διάθεση ξενοδοχειακών υπηρεσιών με ποσοστό 1,35% επί των διανυκτερεύσεων.

Στην Ελλάδα το ποσοστό των απευθείας κρατήσεων φθάνει στο 54,9% και είναι χαρακτηριστικό ότι ο δημοφιλέστερος τρόπος για κράτηση παραμένει το τηλέφωνο (22,4% των διανυκτερεύσεων) και το ταξιδιωτικό γραφείο (19,4%) και ακολουθούν οι online tour operators (16,3%) με την επί τόπου κράτηση να έχει ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό της τάξεως του 11%.

Στο μεταξύ, τα αποτελέσματα της μελέτης υποδηλώνουν ότι όσο μικρότερη είναι η ξενοδοχειακή μονάδα τόσο μεγαλύτερο είναι το μερίδιο των διαδικτυακών tour operators:  Στα ξενοδοχεία με λιγότερο από 100 δωμάτια οι  διαδικτυακοί tour operators καταλαμβάνουν σημαντικά υψηλότερο μερίδιο από το μέσο όρο, ενώ στα μεγαλύτερα ξενοδοχεία με δυναμικότητα άνω των 100 δωματίων καταλαμβάνουν σημαντικά χαμηλότερο μερίδιο από το μέσο όρο. Όπως ήταν αναμενόμενο, στα ξενοδοχεία 1 έως 3 αστέρων το μερίδιο των διαδικτυακών tour operators είναι σημαντικά υψηλότερο συγκριτικά με τα ξενοδοχεία πολυτελείας (4 - 5 αστέρια).

Διαχείριση τιμών - διαθεσιμότητας
Κατά τη μελέτη διαφαίνεται ότι η πλειονότητα των ξενοδοχείων της έρευνας (51%) διαχειρίζονται τις τιμές και τη διαθεσιμότητά τους χειροκίνητα. Η χρήση channel manager και ξενοδοχειακού λογισμικού είναι φανερά υψηλότερη στα ξενοδοχεία 4 - 5 αστέρων από ό,τι σε άλλες κατηγορίες  ξενοδοχείων. Επίσης η παρουσία των ξενοδοχείων με δικό τους website (94%) και η παροχή δωρεάν wi-fi στους επισκέπτες (74%) αποτελούν τα πιο δημοφιλή χαρακτηριστικά  των τεχνολογιών  πληροφορικής  και επικοινωνίας (ΤΠΕ) που χρησιμοποιούν τα ξενοδοχεία, που συμμετείχαν στην έρευνα. Το 71% των ξενοδοχείων έχουν σελίδα στο facebook, ενώ το 59% των ξενοδοχείων διαθέτει διαδικτυακό σύστημα κρατήσεων μέσω της δικής του ιστοσελίδας.

Τέλος, τα μισά από τα ξενοδοχεία (46%) δεν γνωρίζουν τις δυνατότητες ένταξης σε μηχανές ταξιδιωτικού meta-search, ενώ 1 στα 5 ξενοδοχεία τις γνωρίζει μεν, αλλά δεν εντοπίζει επιχειρηματικό ενδιαφέρον. Το ποσοστό των ξενοδοχείων που δεν γνωρίζει τη διασύνδεση με μηχανές meta- search είναι σαφώς πάνω από το 50% για τα ξενοδοχεία 1 - 3 αστέρων, ενώ στα ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων το ποσοστό είναι μικρότερο και ανέρχεται στο 39% και 24% αντίστοιχα.

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2019

ΤΕΥΧΟΣ

17

Έρευνα για τη βιομηχανία Tεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών 2019/ 2020

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ